Izegems stadhuis zet vol in op e-loket

Stijn Werbrouck, Elisabeth Wiels, Joachim D'Eigens, Wouter Vandemaele, burgemeester Bert Maertens en schepen Caroline Maertens zijn in de wolken met het e-loket. © Foto Wim Claerhout
Philippe Verhaest

Kan je tijdens de openingsuren van het Izegemse stadhuis niet langsgaan? Dan biedt het uitgebreide e-loket sinds deze week de ideale oplossing.

De stad Izegem wil de digitale dienstverlening bekender maken en verder optimaliseren. Daarom is sinds deze week een uitgebreid e-loket actief, waarbij burgers, verenigingen en ondernemers snel en efficiënt ‘stadhuiszaken’ kunnen regelen.

“Wat digitaal kan, zorgt ervoor dat je niet meer voor een gesloten stadhuisdeur of in de wachtrij staat”, aldus burgemeester Bert Maertens (N-VA). “In ons nieuwe e-loket vind je tal van diensten waarop je beroep kan doen. Bedrijven kunnen zo onder andere bouwaanvragen doen of een milieuvergunning indienen, maar ook een tijdelijk parkeerverbod verzoeken of een containervergunning regelen.”

Burgers kunnen vanaf nu online zaken als een bewonerskaart aanvragen, of de pincode van hun identiteitskaart wijzigen. “Ook verenigingen kunnen tal van zaken nu vanuit de luie zetel regelen: een zaal aanvragen, de nodige vergunningen regelen of de stedelijke uitleendienst consulteren. Deze manier van werken levert een pak tijdwinst op, zowel voor de gebruiker als voor de stad.”

In het e-loket is ook een meldpunt voor klachten te vinden. “Daar kunnen zaken als losliggende tegels of woekerend onkruid doorgegeven worden.”

Om het e-loket bekend(er) te maken bij het grote publiek, start de stad met een grootscheepse campagne. “Aan alle openbare gebouwen zullen grote affiches verschijnen, we plaatsen ook info langs de invalswegen en er komt een grootschalige mailing.”

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Izegem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier