In 2017 onteigeningen voor nieuwe brug in het centrum van Menen

Redactie KW

De Leie moet in het centrum van de Barakken maar liefst 5,40 meter breder worden zodat schepen van 4.000 ton elkaar daar kunnen kruisen. De brug over de Leie moet ook hoger want die nieuwe schepen kunnen tot drie containers hoog geladen worden. En om alles vlot te laten verlopen moet de lichte bocht in de rivier ook rechtgetrokken worden. Die werken staan in 2017 gepland en de gevolgen voor de buurt zullen immens zijn.

Op donderdag 17 juli organiseert Leiedal samen met de stad Menen een feestelijke wandeling door het centrum van de stad. Wie mee wandelt, krijgt voorstellen en scenario’s te zien voor de renovatie van diverse sites in de stad. Tweehonderd eigenaars en bewoners van de site rond de Leiebrug in de Rijselstraat konden die plannen al even in première inkijken. De schok was enorm, want er dreigen heel wat onteigeningen. Hoeveel panden en welke precies onteigend zullen worden, is momenteel nog niet bekend.

Burgemeester Martine Fournier en schepen van Ruimtelijke Ordening Mieke Syssauw vroegen de bewoners om de informatie geheim te houden. Ze snappen niet waarom. Ze troepen samen op het pleintje in de Barakken en vragen zich af hoe het verder moet. Elk van hen wil zo snel mogelijk zekerheid, want na de vergadering kwamen ze met meer vragen dan antwoorden thuis. Nele Vandaele van de intercommunale Leiedal startte die vergadering trouwens met de vaststelling dat ze geen eenduidige antwoorden kan geven omdat Waterwegen en Zeekanaal, dat de werken zal uitvoeren, nog geen beslissing genomen heeft. “De Leie moet in het centrum van Menen 5,40 meter breder worden. De brug moet ook hoger worden en de zachte bocht moet rechtgetrokken worden. Dat zijn drie zekerheden, maar hoe Waterwegen en Zeekanaal dit zal doen, is nog niet duidelijk. Er zijn verschillende scenario’s. Waterwegen en Zeekanaal start het dossier Menen in oktober 2014 op.”

Plannen

“Tegen eind 2015 moet het voorontwerp klaar zijn en tegen eind 2016 zou het duidelijk zijn wie onteigend zal worden. In 2017 worden die panden dan verworven en kunnen de werken ook effectief van start gaan.”

Nele Vandaele gaf wel mee dat de definitieve beslissing in samenspraak met Waterwegen en Zeekanaal, de stad Menen en de inwoners genomen zal worden. Ze gooide meteen de verschillende plannen op tafel. “Het gaat om schepen van 4.000 ton die zo’n 200 meter lang zijn. Voor de verbreding en de rechttrekking zullen er huizen onteigend worden. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel snij je 2,70 meter af van de Westkaai en de Oostkaai enerzijds en 2,70 meter langs de Noordkaai en de Sluizenkaai. De straten zijn daar nu al niet breed zodat er in dit scenario heel veel woningen aan beide kanten van de Leie onteigend zullen moeten worden. Er kan ook gekozen worden om de volledige verbreding aan een kant te laten gebeuren en dan valt de keuze op de Oostkaai en de Westkaai.”

De verhoging van de brug heeft een langere aanrijtijd nodig en dus kunnen er als gevolg hiervan ook onteigeningen volgen in de Rijselstraat. In het slechtste geval tot 60 meter ver. “Wat die brug betreft, liggen er ook twee plannen op tafel. Ofwel kiest Waterwegen en Zeekanaal voor een ophaalbrug ofwel voor een vaste brug. Een ophaalbrug zou op de bestaande burghoofden gebouwd kunnen worden en dus weinig impact hebben op de buurt, maar zo’n brug is duurder dan een vaste brug.”

Emoties

“Zo’n ophaalbrug gaat ook tien keer per dag voor zo’n 10 minuten per keer open. Als ze voor een vaste brug kiezen dan willen ze dat niet rechttoe rechtaan aanleggen maar kiezen ze hier voor een knik en dat betekent dan weer dat de woningen in de Rijselstraat tussen de Westkaai en de Demeystraat zullen moeten verdwijnen. Ook een deel van de woningen in de Demeystraat zullen er net als sommige woningen in de Sluizenkaai en aan de andere kant van de Leie aan moeten geloven.”

De bewoners en de handelaars van de Barakken en van de Rijselstraat geloofden hun ogen niet. Vragen als: ‘Wanneer krijgen we uitsluitsel?’, ‘Moeten we nog wel investeren?’, ‘Krijgen we voldoende geld om ook de ontslagpremie van ons personeel te betalen?’, ‘Krijgen we voorrang als we een pand in de Barakken willen kopen?’, werden door de organisatoren van de vergadering “meegenomen”.

Tot slot wilden de bewoners ook weten tot wie ze zich moeten wenden met vragen en opmerkingen. De plannen voor de site rond de Leiebrug waarbij oude vestingsmuren weer blootgelegd zouden worden en waarbij het contact tussen mens en water, tussen wonen en leven aan de Leieboorden centraal staat, ogen heel erg mooi. Maar het laat de mensen die nu aan de Leie wonen en werken wel met veel vragen achter. Vragen waarop niemand momenteel een afdoend antwoord kan bieden.

(Lien)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier