Huwelijksreis van jong Izegems koppel werd een nachtmerrie door de aardbeving in Kos

Redactie KW

Dieter Strosse en Annelies Geldhof boekten een achtdaagse huwelijksreis naar het Griekse Kos. “Wat een leuke huwelijksreis moest worden is door de aardbeving in de nacht van donderdag 20 op vrijdag 21 juli een ware nachtmerrie geworden”, zeggen ze.

Dieter Strosse (29) en Annelies Geldhof (25) uit de Maria van Boergondiëstraat in Izegem wonen al drie jaar samen en trouwden vorig jaar op 10 juni voor de wet. “Dit jaar deden we dat op 10 juni voor de kerk”, zeggen ze. “Aanvankelijk waren we niet van plan op huwelijksreis te gaan, maar twee weken na onze trouw beslisten we dat toch maar te doen. Het werd een last minute naar het Griekse eiland Kos.”

Annelies en Dieter vertrokken donderdagmorgen vroeg met het vliegtuig en kwamen omstreeks 12 uur ‘s middags aan in hotel Tui Sensimar Ocean Beach Resort & Spa in Psalidi. “We hielden het die donderdagnamiddag rustig en gingen ‘s avonds al om 21.30 uur slapen“, vervolgt Annelies. “Om 1.30 uur vrijdagmorgen werden Dieter en ik wakker geschud door hevige schokken. We beseften toen nog helemaal niet dat het om een aardbeving ging. We sprongen verschrikt uit ons bed. ‘Lopen, lopen,…’, riep Dieter. De ganse kamer, die zich op de vijfde verdieping bevond, daverde! We liepen naar buiten in de gang en zagen dat het pleisterwerk van de muren viel. Via de trappen liepen we zo snel als mogelijk naar beneden buiten het hotel.”

Daar was het volgens Annelies en Dieter een en al chaos. “Hotelgasten riepen en tierden. Pas toen beseften we dat het om een aardbeving ging. Iemand van het personeel – net als de meeste hotelgasten in pyjama – zei dat de aardbeving een kracht van 6,7 op 10 op de schaal van Richter had en dat we allemaal moesten verzamelen aan de hoofdingang. We mochten voorlopig het gebouw niet meer binnen. Die eerste nacht van onze huwelijksreis brachten we onder de blote hemel door. Vrijdag om 10.30 uur werd het hotel, na inspectie, veilig verklaard en mochten we weer naar onze kamers.”

Geen haar op ons hoofd dat eraan dacht om binnen het hotel te blijven

Eenmaal binnen in het hotel beseften Annelies en Dieter wat de aardbeving had aangericht. “Kleerkasten waren verschoven, in de bar lagen glazen en tassen op de grond, overal waren er barsten en scheuren in de gangen en de kamers…. We staken vlug al onze spullen in onze valiezen en trokken weer naar buiten. Geen haar op ons hoofd dat eraan dacht om binnen het hotel te blijven en al zeker niet om de volgende nacht in onze kamer te slapen.”

“We wilden terug naar huis, maar touroperator Tui ontgoochelde ons. We konden niet naar een ander hotel, we konden ons alleen op een lijst laten zetten een vroegere vlucht naar huis te boeken. Het leek ons eerder een lijst om ons te sussen, want we hoorden niks meer. Negentig procent van de hotelgasten sliep die nacht – en ook de zaterdag weer – buiten. Die avond belden we het noodnummer van ons reisbureau in Izegem om op onze eigen kosten een vlucht naar België te boeken. De zondag was het eerst nog een nachtje buiten slapen en de maandag konden we om 13.30 uur het vliegtuig richting België nemen. Kostprijs: 340 euro, plus maar vier in plaats van 8 dagen vakantie! Maar geld speelde voor ons geen rol, als we maar weer naar huis konden.”

Aan al die miserie hielden Annelies enkele contacten met andere hotelgasten over. “Als er zoiets voorvalt, maak je gemakkelijker contact met andere vakantiegangers. Nu nog worden er berichten en foto’s uitgewisseld. Een soort verwerkingsproces. Die hele nare ervaring zullen we nooit vergeten. En als we in de toekomst op reis gaan, zullen we ongetwijfeld eerst kijken of er op onze vakantiebestemming aardbevingen kunnen voorkomen. “

(IB – Foto CLY)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier