Hulp voor blinde en slechtziende klanten op restaurant

Katrien Schulz en Ria Decoopman van ZOC-SBPV; gewezen horecauitbater Hilaire Velghe met zijn assistentiehond Zitta; begeleidster Marie-Louise Jolie en haar hond Rex; Olivia Omwal van de Vrienden der Blinden; de Koksijdse burgemeester Marc Vanden Bussche en Christine Massin van ZOC-SBPV en haar hond Scarlett O'Hara. (Foto TVDA)
Redactie KW

Hoe kan een blinde een restaurant reserveren? Mag een blindengeleidehond binnen? Hoe kan een slechtziende een menu worden toegelicht? Op deze en nog andere vragen geeft een nieuwe brochure horeca-uitbaters een antwoord.

Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw lanceert in Koksijde de brochure Lekker Inclusief. De publicatie helpt horeca-uitbaters om hun zaak toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden. Blinde en slechtziende horecaliefhebbers en toegankelijkheidsexperten geven advies. Het gaat om een samenwerking tussen Zicht op Cultuur – Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw; Vrienden der Blinden Koksijde en de gemeente Koksijde.

Tafel aanwijzen

“Een eerste uitdaging voor blinden en slechtzienden is het restaurant vinden”, zegt Ria Decoopman, blinde woordvoerder van ZOC-SBPV én horecaliefhebber. “Een huisnummer volstaat niet. De horeca-uitbater moet dus goed uitleggen waar het restaurant precies ligt. De website moet ook toegankelijk zijn. Tips daarvoor vind je op www.anysurfer.be.”

Een tweede uitdaging is het binnen komen, gaat Ria Decoopman verder. “Een jas wordt wel aangenomen. Maar hoe moet je een slechtziende een tafel aanwijzen?” Het personeel kan een arm aanbieden zodat de blinde of slechtziende kan inhaken. Sommigen leggen liever een hand op schouder of elleboog om te volgen.”

Assistentiehonden

Het is trouwens wettelijk verplicht op assistentiehonden toe te laten op publieke plaatsen. Blindengeleidehonden mogen dus mee naar binnen in een horecazaak.

Bij zelfbediening is een geleidelijn naar de toonbank een pluspunt. Niveauverschillen worden best geaccentueerd met een contrasterende kleur. Ook een goede verlichting is belangrijk. In de brochure wordt ook opgemerkt dat de bewegwijzering naar bijvoorbeeld het toilet goed leesbaar moet zijn voor slechtziende bezoekers: een groot lettertype en contrasterende kleuren.

Menukaart in braille

“Van de menukaart kan er ook een versie met grote letters worden gemaakt”, aldus Ria Decoopman. “Dat kost echt niet veel werk. Of je kan een menukaart in braille laten drukken.”

Het personeel kan ook voorstellen om de bestelde vis te fileren, gevogelte te ontbenen of om schaaldieren los te maken.

“Ik vind het heerlijk om op restaurant te gaan”, zegt Ria Decoopman. “Een mooi gedresseerd bord spreekt ook mij als blinde aan. Het is boeiend om het verhaal te horen dat achter de ingrediënten en de bordschikking zit. Dat maakt mijn restaurantbezoek af.”

Eye Key Lekker Inclusief is gratis verkrijgbaar bij ZOC-SBPV via www.zichtopcultuur.be. (TVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier