Hilde Debommarez (U.): “Maak Wielsbeke-bon aantrekkelijker”

Hilde Debommarez is lid van oppositiepartij U. en Unizo. Ze willen de bon laten veranderen. "Een cadeauverpakking zou de bon bijvoorbeeld ook al aantrekkelijker maken", zegt ze voor de deur van een gesloten gemeentehuis. (Foto NVR)
Redactie KW

Oppositiepartij U. hekelt de huidige werking van de Wielsbeke-bon. De cadeaubon werd ingevoerd in december 2015. Daarmee kan men terecht bij 55 handelaars in de eigen gemeente. U. voerde een onderzoek over de bon en kwam met enkele verrassende resultaten.

Hilde Debommarez (U.) is lid van Unizo en stuurde binnen haar partij aan op een onderzoek. Debommarez vroeg de bedragen op die de bon binnenbracht. “In totaal werd al voor bijna 50.000 euro aan bonnen verkocht. Daarvan koopt de gemeente ruim 26.000 euro aan om mensen cadeau te geven, zoals medewerkers die met pensioen gaan of jubilarissen. Externe verkoop is goed voor een bedrag van 23.000 euro. Men geeft er dus eigenlijk meer weg dan men er verkoopt. De bon is dus niet zo populair bij de bevolking”, besluit het gemeenteraadslid.

Ze stelt dan ook voor meer promotiemateriaal te voorzien. “In elke winkel zou men duidelijk moeten aantonen dat de handelaar deelneemt aan het project. Eventueel kan men in de winkelpunten of online ook de bon verkopen. De openingsuren van het gemeentehuis zijn niet genoeg afgestemd op de werkende medemens, dus is er minder ruimte om naar het gemeentehuis te gaan en een bon aan te kopen.”

U. hield ook een kleinschalige enquête. De partij bevroeg 25 handelaars, waarvan er 18 deelnemen aan de actie. “We merken dat de bon vooral ingeburgerd is bij handelaars uit Wielsbeke en minder bij Sint-Baafs-Vijfse of Ooigemse zelfstandigen. Slechts één keer werd hen gevraagd deel te nemen, hoorden we van verschillende respondenten”, zegt Debommarez.

Vervallen

Bakkerij Bavo uit de Rijksweg ontvangt ook al Wielsbeke-bonnen sinds het begin van de actie. “Op die manier steunt de gemeente de handelaars. Dat is positief en daarom sprongen we op de kar”, zegt bakkersvrouw Vanessa Goemaere. Toch ondervond ze in de loop der jaren dat er ruimte was voor verbetering. “Een zelfstandige heeft niet veel tijd. Toch moeten we naar het gemeentehuis om de bon in te wisselen. We zijn al beperkt in onze mogelijkheden, want wij zijn bijna dagelijks open en het gemeentehuis is slechts de helft van de tijd open. Op onze sluitingsdag poetsen we onze bakkerij grondig, dus veel tijd blijft er niet over. En als je dan gaat, zit er een lange wachtrij”, weet Vanessa. Ze stelt een online werking voor. “De bons die ik nu liggen heb in de winkel kan ik niet meer inwisselen want de meeste zijn al vervallen omdat ik niet in het gemeentehuis raak. Het zou veel efficiënter zijn mochten we kunnen inloggen in een online systeem en het nummer van de bon kunnen doorgeven. Van daaruit zouden online betalingen kunnen gegenereerd worden”, stelt Vanessa tot slot voor. (NVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier