Hertsbergenaar Philip Cracco wil als eerste particuliere Belg de ruimte in

Redactie KW

Philip Cracco is doel op avontuur en dat onderstreept hij via zijn eerstvolgende uitdaging: de ruimt ingaan.

Zijn verleden en jeugd waren geen pretje. De blik van Philip Cracco (54) dwaalt af wanneer hij ons in zijn bureau in Hertsberge meeneemt naar die periode. “Ik groeide op in een achtergestelde buurt van Roeselare en mijn vader heb ik nooit gekend. Nog voor ik geboren werd verliet hij ons al en hij heeft nooit nog contact met mijn mama en mezelf opgenomen.”

“Op mijn zestiende begon ik te werken in een tapijtenfabriek en nadien trok ik naar het leger, schilderde autobussen, werd vertegenwoordiger en belandde uiteindelijk bij het uitzendkantoor Adia, het huidige Adecco. Ik dacht: ‘Dat kan ik beter!’ en met m’n laatste spaarcentjes begon ik zelf een uitzendbureautje: Accent Jobs.”

Tweede Rodania-leven

Succes had hij met Accent Interim meteen. Met zo’n tweehonderd kantoren en meer dan zeshonderd medewerkers is het woord ‘succesvol’ zelfs een beetje dunnetjes. In 2014 verkocht Philip Cracco zijn aandelen aan Naxicap.

Avontuur schrikte hem duidelijk niet af. Bewijs daarvan zijn behoefte om paracommando te worden. “Parachutist met rode baret”, preciseert hij fier. Later werd hij verkoper bij onder meer Rank Xerox. Tot op vandaag is hij lid van het World Expedition Rally Team, dat hem op de motor naar exotische landen brengt.

Vorig jaar kocht Philip Cracco zijn uurwerkmerk Rodania opnieuw over van het investeringsfonds BV Capital Partners. Rodania leidde een wat vergeten bestaan en de West-Vlaming wil het merk zijn oude wereldfaam teruggeven. Hij geeft zichzelf daarvoor zes jaar de tijd.

Snelheid en avontuur wringen zich nog steeds als een rode draad door het leven van Philip Cracco. Zijn hoofd is niet in de wolken maar daar ver boven, want als eerste private Belg plant hij een ruimtereis waarvoor hij nu de nodige fysieke trainingen volgt. Daarom werkt hij nauw samen met het privébedrijf XCOR en zelf hoopt Philip dat exploot volgend jaar al te doen.

“Er wordt een raket 60 of 100 kilometer de lucht in gestuurd voor een spaceflight van twee uur. Met 100 kilometer ben je officieel astronaut, dus ik opteer voor deze laatste. Er zijn twee locaties die hiervoor in aanmerking komen : de Amerikaanse Spaceportbasis zelf in de Mojavewoestijn of op het eiland Curacao, wat meer naar de leisuremarkt mikt. Het liefst zou ik natuurlijk in de USA opstijgen, omdat daar toch de bron is”, aldus Philip Cracco.

Aan boord van het kleine XCOR Lynx Mark II ruimtetuig zal hij zich samen met een piloot tot op een maximale hoogte begeven van 105 kilometer. Op het einde van de missie moet het tuig terug in de Mojavewoestijn landen als een normaal vliegtuig. Een sensationele suborbitale ruimtevlucht of ‘ruimtesprong’ kan ook voor zo’n 150.000 dollar bij Philip geboekt worden.

Gezocht: uitdagingen

Het succesverhaal van de volksjongen uit Roeselare zwermt sinds kort ook uit over snel en veilig en goedkoop vliegen. Philip Cracco heeft een samenwerkingscontract met JMB Aircraft van de broers Jean-Marie en Jean-Baptiste.

“Dit wordt zonder meer de nieuwe trend van vliegen. Je stijgt aan onze kust met een VL3 op en drie uur later land je in Zuid-Frankrijk. Zo’n VL3 behoort tot de topcategorie onder de ULM’s, ontwikkelt met zijn 100 pk motor een kruissnelheid van 240 kilometer per uur en een topspeed van 290 kilometer per uur en weegt slechts 310 kg waardoor hij uiterst wendbaar is. Steeds meer zakenmensen zien er tegenop om drie uur op voorhand op een luchthaven te zitten wachten. Ik voorspel je: dit wordt de toekomst.”

Een nieuwe kluif waarin Philip Cracco zich vastbijt en in het verleden is wel meer gebleken hoe visionair zijn ideeën zijn. Een laatste vraag krijgt hij nog voor de voeten geworpen. Wat zijn de volgende doelen? “Misschien begin ik weer iets in de uitzendsector, maar wat ik vooral nog wil is eens een boek lezen…”

(Mario De Wilde)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier