Gwenny, Bart en Prinsje uit Oudenburg zijn truckers in hart en nieren

Redactie KW

Gwenny Dumalin en Bart Cosman vormen niet meteen een traditioneel koppel met elk een eigen job. Neen, ze zijn zeven dagen op zeven, 24 uur op 24 samen. En die tijd brengen ze vele uren door in de cabine van hun truck. Gwenny en Bart zijn immers allebei vrachtwagenchauffeur en altijd, samen met hun hondje Prinsje een shih tzu onderweg. “Dit is voor ons geen beroep, maar een manier van zijn. We hebben de job van ons leven”, omschrijft Bart hun passie voor de truck.

Bart Cosman (36) is van opleiding bouwvakker, maar heeft die job nooit uitgeoefend. “Na mijn studies in het VTI heb ik een opleiding voor vrachtwagenbestuurder gevolgd in Zeebrugge. Een goede opleiding, want de vakken, zoals talen en wiskunde, zijn er heel gericht op het beroep van trucker“, vertelt Bart die als jobstudent al ervaring opdeed bij de firma Gheeraert in Loppem en er op zijn 21ste aan de slag kon.

“Tot mijn spijt mocht ik enkel in België rijden, terwijl ik verhalen van collega’s hoorde, die dagelijks de oversteek naar Engeland maakten. Dat wou ik ook doen. Ik ben dan veranderd van werkgever, maar ben uiteindelijk, na enkele omzwervingen, weer bij mijn eerste baas aan de slag gegaan. Het spijtige aan de trucks van Gheeraert is dat de cabines maar basic uitgerust zijn. Als je uren op weg bent, is een beetje luxe toch aangenamer”, vindt Bart.

Cursus bij VDAB

Gwenny Dumalin (32) volgde een opleiding grootkeuken. Ze werkte onder meer in visrokerij Alloo. Haar relatie met Bart zou haar leven over een heel andere boeg gooien. “We kennen elkaar al heel lang, want we waren beiden lid van de Chiro. Toen ik de eerste keer in zijn camion stapte, was ik meteen verkocht. Dat wilde ik ook doen. Die vrijheid, geen baas die op je handen staat te kijken”, vertelt Gwenny.

“Om aan mijn rijbewijs CE te geraken heb ik dan de cursus vrachtwagenchauffeur gevolgd bij de VDAB. Die heb ik wel volledig zelf betaald. Maar dat had ik er voor over. Toen ik mijn getuigschrift op zak had, ben ik ook gaan solliciteren bij Gheeraert. Daar kreeg ik geen positief antwoord. Ze zouden me te veel met Bart vergelijken, zeiden ze.”

Verjaardagscadeau

Uiteindelijk zijn Bart en Gwenny gaan zoeken naar firma’s die koppels in dienst nemen en die ook nog eens samen mogen rijden. Ze vonden er twee: Van Roey in Kortenberg en Rayden in Leuven. “Uiteindelijk kregen we een contract bij Van Roey. Precies op de verjaardag van Gwenny, 28 juli, hebben we in 2013 bij deze transportfirma onze eerste rit samen gemaakt. “Het beste verjaardagscadeau ooit”, voegt Gwenny er aan toe.

Intussen rijden ze al bijna vijf jaar samen met dezelfde truck en dat grotendeels altijd hetzelfde traject. “We vervoeren vooral groenten en fruit naar het zuiden van Frankrijk. We laden in de namiddag, tussen 12 uur en 14 uur, op de veiling van Sint-Katelijne-Waver om dan te vertrekken.”

“Ik rij vooral overdag en Gwenny ‘s nachts. Starten in België doe ik en na 4,5 uur rijden neemt Gwenny over. Onze eerste stop om te lossen is Lyon, dan volgen Nîmes, Montpellier, Perpignan. Na de opgelegde rusttijden laden we onze aanhangwagen weer vol met… groenten en fruit, zoals de bekende perziken Bayard, om die dan in België op verschillende plaatsen te lossen. Zo gaat het telkens op en neer in twee dagen.”

Prinsje altijd mee

In het weekend of tijdens vakantiedagen komen Bart en Gwenny naar huis, naar Oudenburg. De Arnoldusstad, waar ze allebei geboren en getogen zijn, blijft nog altijd hun vaste stek. Hoewel, ook in Kortenberg zijn ze behoorlijk thuis, want daar staat hun motorhome.

Als we bijvoorbeeld maar een dag rust hebben, blijven we daar. En dan gaan we… rijden“, lacht Bart. “Ja, we zijn allebei zot van onderweg zijn. En ons Prinsje ook. Die is altijd met ons mee. Trucker zijn is voor ons geen beroep, het is een manier van zijn.”

Om hun passie nog meer luister te geven nemen Gwenny en Bart nu deel aan de wedstrijd Love2Truck, die de meeste gepassioneerde chauffeur van België kiest. “We doen mee als koppel en staan momenteel op de vijfde plaats. Niet dat er zoveel mee te winnen is, neen, het gaat om de eretitel”, legt Bart uit.

De winnaar van wordt op 2 juni bekend gemaakt op de beurs ‘We are Transport’ in Brussels Expo. Stemmen voor Bart en Gwenny kan op de website van de wedstrijd, Love2Truck. (Laurette Ingelbrecht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier