“Geslaagd zijn was vroeger toch meer een grote loterij”

Redactie KW

Francis Deklerck is samen met de Ardooise Myriam Pauwels directeur van de Ardooise rijschool. “Het nieuwe examen zorgt vooral voor wat paniek bij de studenten, die schoolsgewijs gewoon zijn om geslaagd te zijn bij 50 procent. Dat is bij het rijexamen lang niet zo”, zegt Francis. We treffen hem aan op het oefenterrein in Ardooie, samen met de Tieltse leerling-bestuurder Gauthier De Deijne.

Francis Deklerck begon in 1979 bij de Ardooise Rijschool. “Ik ben eigenlijk van opleiding leraar wiskunde, maar toen ik afstudeerde was er niet meteen werk voor mij in de scholen in de buurt en ik besloot een opleiding tot rij-instructeur te volgen”, zegt Francis. De Ardooise Rijschool was toen nog in handen van twee politiecommissarissen uit Ardooie en een Ruiselede. “In 1986 heb ik samen met Myriam de aandelen overgenomen. Ondertussen kon ik ook aan de slag in het Sint-Jozefscollege, waar ik eerst studiemeester-opvoeder was en gaandeweg ook leerkracht wiskunde werd. Sinds vorig jaar ben ik met pensioen als leerkracht van De Bron.”

Moeilijker

Juni is een rustigere maand in de rijschoolwereld, met de blokperiode en de examens in het middelbaar en hoger onderwijs. Toch troffen we deze week Gauthier De Deijne uit de Jozef Baertstraat aan op het oefencentrum van de Ardooise Rijschool. Gauthier is 17 jaar, maar hij is ondertussen al aardig op weg met de auto. “Ik wil bewust mijn rijbewijs al op jonge leeftijd halen”, zegt Gauthier. “Want je kunt niet genoeg ervaring opdoen. Het staat ook goed op je CV. Het toont dat je niet bij de pakken blijft zitten.”

“Ik kwam bij Francis terecht, omdat hij een verre buurman is en we hem wel kenden. In het begin was ik wel wat gestrest, maar gelukkig blijft Francis altijd kalm, want anders zou dat alleen maar voor nog meer stress zorgen.”

Wordt hij dan niet gestrest door het nieuwe examen dat op hem afkomt? Gauthier slaagde voor zijn theoretisch examen in november, dus nog onder het oude regime, maar zijn praktisch examen in augustus zal onder de nieuwe regels vallen. “Neen, eigenlijk maak ik mij er niet zoveel zorgen in. Wat kun je eraan doen? Je moet het gewoon accepteren en ik denk eigenlijk niet dat het zoveel verschil maakt. Als je goed kon rijden onder het vorige examen, dan zal je ook gewoon geslaagd zijn bij het nieuwe examen. Alleen bij twijfelgevallen zal er bij het nieuwe examen wat strenger opgetreden worden, denk ik. Ik kan alleen maar veel oefenen en zorgen dat ik straks echt goed kan rijden. Alleen op die manier kun je hopen op een goede afloop”, aldus Gauthier.

“Vanuit het oogpunt van de mensen is het nieuwe examen inderdaad moeilijker geworden”, zegt Francis nog. “Maar eigenlijk zijn het gewoon manoeuvres toegevoegd die je dagdagelijks in het verkeer nodig hebt: vooruit parkeren, tussen twee auto’s achterwaarts parkeren…”

“Het theoretisch rijexamen is wel echt moeilijker geworden, waar nog amper twee zware fouten zijn toegelaten. Maar het probleem zit vooral in de opvoeding: studenten zijn het gewoon dat ze met 50 procent van de punten geslaagd zijn. Bij een rijexamen kun je met 48 op 50 al gebuisd zijn, als je twee grote fouten maakt. Bijkomend probleem: na twee niet-geslaagde theoretische examens moet je een theoretische opleiding van 12 uur volgen. Ergens is het maar meer dan normaal dat je een notie van de wegcode hebt als je een rijbewijs wil halen. Vroeger was het meer een loterij. Hopen op de goede vragen en je was erdoor.”

Betonblokjes

Gauthier is ondertussen helemaal klaar om in augustus zijn praktisch rijexamen af te leggen. “Ja, het rijden heb ik ondertussen wel onder de knie, denk ik. Ik vind het ondertussen wel leuk. Toch zijn er hier en daar nog punten in het verkeer waar ik mijn tanden op kapot bijt. In Tielt vind ik bijvoorbeeld de Beneluxlaan het moeilijkste knooppunt. Daar hebben ze recent betonblokjes (biggenruggen, red.) gelegd naast het fietspad, waardoor het soms enorm moeilijk is om te kruisen. Een keer hebben we totaal stilgestaan, toen twee bussen uit de andere richting kwamen. Ik heb wel een voorstel om dat op te lossen: Maak er een eenrichtingsstraat van.”