“Fuelprobleem oplossen om vracht weer te laten groeien op Oostendse luchthaven”

Redactie KW

Marcel Buelens, de nieuwe ceo van de Oostendse luchthaven in opdracht van privé-exploitant Egis, heeft heel wat plannen voor de Oostendse luchthaven. De vracht moet weer groeien tot 100.000 ton en de luchthaven wil ook aan ontmanteling van oude vliegtuigen doen, maar op een heel gestructureerde manier.

Marcel Buelens, die met Egis sinds eind oktober de exploitatie van de luchthaven van Oostende in handen heeft, verwacht voor 2015 een terugval van de vracht tot om en bij de 15.000 ton. Dat heeft veel te maken met het vertrek van de maatschappij ANA Aviation, de achterliggende oorzaak is de problematiek van de hoge kosten om de fuel aan boord van de vliegtuigen te brengen.

“Begin dit jaar werd daarvoor nog een nieuw exclusiviteitscontract van tien jaar ondertekend met Skytanking. Maar de vaste kosten worden gedeeld door het aantal liter fuel, waardoor de prijs stijgt hoe naarmate het volume op de luchthaven daalt. Dat is een vicieuze cirkel. Zolang we daar niet uit zijn, zal de luchthaven niet groeien in vracht”, zegt Buelens. “We zoeken dus alternatieven. Mogelijk brengen we als luchthaven zelf de fuel aan boord van de toestellen, zoals enkele andere luchthavens doen. Maar met wat water in de wijn te doen, kunnen we er ook uit raken.”

“In samenwerking met Westtoer en de steden Brugge, Oostende en Gent werken we een dagarrangementen voor Britse toeristen naar Ieper en de Westhoek uit, voor wie het wenst aangevuld met een tweede dag Brugge en een derde dag naar Gent of een andere attractie. We willen dan een Britse luchtvaartmaatschappij zoeken om de passagiers naar hier te brengen”, aldus Buelens. “Dit jaar zullen we afklokken rond de 250.000 passagiers, volgend jaar willen we er 30% bij doen met de stijging van de capaciteit bij Jetair. Thomas Cook zal niet meer vanaf Oostende vliegen, maar zal wel gebruik maken van de vliegbewegingen van Jetair. Het aantal passagiers zal daardoor dus niet dalen.”

Ontmanteling oude vliegtuigen

“Vanaf volgend jaar willen we ook een graantje meepikken van de ontmanteling van oude vliegtuigen. De komende jaren zijn er alleen al in Europa 1.600 te ontmantelen. Een private firma zal dat doen in de vroegere loods van MK Airlines en een bijkomende, recycleerbare loods die groot genoeg is voor een Boeiing 747. Alle onderdelen zijn herbruik- en verkoopbaar. Het aluminium – in een Boeiing 747 zit er 40 ton aluminium – zou in samenwerking met de Oostendse haven vanuit Oostende verscheept worden. De ontmanteling zal op termijn 100 jobs opleveren op de luchthaven, ook voor laaggeschoolden. Een vliegtuigkerkhof willen we absoluut niet. Eén vliegtuig in de hangaar en één dat buiten staat te wachten op ontmanteling, dat vinden we ruim voldoende. Het gaat om toestellen die aan hun laatste vlucht toe zijn, maar wel nog luchtvaardig”, beklemtoont Buelens. “Voor de luchthaven levert dat een concessievergoeding en huurgelden voor gebouwen en nutsvoorzieningen op. Je hebt ook de jobs en de mogelijkheid om toestellen binnen te zetten voor reparaties.”

Buelens wil ook de eet-, drink- en winkelmogelijkheden in de terminal van Oostende vernieuwen en uitbreiden. De huidige parking 2 wordt omgebouwd tot stapelparking – de technische diensten van Egis werken aan de plannen – en tijdens de werken wordt een tijdelijke parking in gebruik genomen op een achterliggend terrein. Op langere termijn wil de nieuwe luchthavenmanager een airport city met hotel, parking en business center voor de luchthaven.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier