Eenmanspartij ‘Onafhankelijk Alternatief’ kaart verkeersveiligheid aan

Yvan Callens bij het verkeerseiland, kruispunt Fabiolalaan-Oostrozebeeksestraat. De bewegwijzering naar de bedrijven langs het kanaal liggen op de grond van de vluchtheuvel. © NVR
Redactie KW

Volgens eenmanspartij Onafhankelijk Alternatief komen er nog te veel vrachtwagens in het afgesloten stuk van de Oostrozebeeksestraat. Sinds de aanleg van de ontsluitingsweg Kanaalzone West hoeven ze daar niet meer te zijn. “Het huidige beleid moet de regie van de specifieke bewegwijzering naar de verschillende bedrijven toe in handen nemen”, zegt Yvan Callens van Onafhankelijk Alternatief.

Yvan Callens woont zelf ook in de Oostrozebeeksestraat. “Ik ondervind dagelijks dat vrachtwagens de weg richting Vanden Avenne en Crop’s niet vinden. Ze rijden de Oostrozebeeksestraat in en zien dan dat het hier doodloopt. Daarop proberen ze te keren in de straat zelf of moeten het hele stuk in achteruit terug rijden tot aan de Guido Gezellestraat. Dat zorgt voor heel gevaarlijke situaties”, meent Callens. Een duidelijke bewegwijzering richting bedrijven is er al helemaal niet.

Primitief

“Er staat een klein verkeersbordje met het teken van een doodlopende straat, maar dat is vanuit die grote vrachtwagens moeilijk te zien. Op het kruispunt Fabiolalaan-Oostrozebeeksestraat liggen zelfs ineengeknutselde wegwijzers van een bedrijf gewoon al maanden op de grond. Dit is dus een heel primitieve signalisatie”, legt Callens uit. “De vrachtwagens proberen via hun gps nog tot bij de bedrijven te raken, want op duidelijke signalisatie kunnen ze in de Oostrozebeeksestraat nog altijd niet rekenen. Zodoende krijg je dan van die gevaarlijke verkeerssituaties waar op piekmomenten soms meerdere vrachtwagens per dag de doodlopende Oostrozebeeksestraat inrijden. Aan deze aanslepende problematiek moet absoluut een einde komen.” Yvan Callens ging al gesprekken aan met verschillende betrokken partijen. “Iedereen schuift de zwarte piet naar elkaar door. Een van de bedrijven vindt dit een middeleeuwse toestand. Ik hoop al heel lang dat het huidige beleid dit probleem zou oplossen, maar na enkele maanden is er voor het deel van de Oostrozebeeksestraat vanaf de vluchtheuvel met de Fabiolalaan nog niets veranderd. Daarom wil Onafhankelijk Alternatief dit probleem aankaarten”, geeft Callens aan.

Dagelijkse problemen

Onafhankelijk Alternatief wil voor alle Groot-Wielsbekenaren dagdagelijkse problemen oplossen en visies ontwikkelen met eenvoudige oplossingen. “Men doet allerlei grote infrastructuurwerken in Groot-Wielsbeke, maar men slaagt er telkens niet in om duidelijke bewegwijzering aan te brengen. Het huidige beleid moet de regie daarvan in handen nemen. Een kleine investering in duidelijke en reglementaire bewegwijzering naar de bedrijven kan in de toekomst heel veel overlast vermijden voor de bewoners van de Oostrozebeeksestraat en het nog een stuk rustiger maken”, besluit Callens. (NVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier