Torhout: "Menselijk contact belangrijk"

Torhout: "Menselijk contact belangrijk"

Torhout Al sinds 1 mei 1991 werkt Christelle Demoor voor het Torhoutse stadsbestuur. Ze is loketbediende bij de dienst Burgerzaken en behartigt haar job sinds 1 april 2014 in het nieuwe stadskantoor. De jaren daarvóór had ze haar loket in het oud-stadhuis op de Markt. "We zijn er qua comfort enorm op vooruitgegaan", vindt ze. "Door het wegvallen van de glazen loketten staan we letterlijk en figuurlijk dichter bij de bevolking. Ik vind menselijk contact bijzonder belangrijk. Er is al genoeg verkilling in onze samenleving."

Oostende: Vrijwilligers maken burgers wegwijs in stadhuis

Oostende: Vrijwilligers maken burgers wegwijs in stadhuis

Oostende Oostende werkt met een afsprakensysteem in het stadhuis. Een afspraak maken, kan online, telefonisch of aan het snelloket voor burgerzaken, stedenbouw, wonen, ruimtelijke ordening, milieu en economie. "Sinds de start hebben we al veel positieve opmerkingen gekregen. De meeste inwoners zijn blij omdat ze veel tijd winnen", zegt schepen Martine Lesaffre. "We hebben vrijwilligers ingeschakeld om de burger wegwijs te maken in het stadhuis en om ze te begeleiden bij de zelfbalie."

Waregem: "Dankzij stadswinkel heb je direct aanspreekpunt"

Waregem: "Dankzij stadswinkel heb je direct aanspreekpunt"

Waregem In Waregem werkt eigenlijk geen enkele administratieve dienst enkel op afspraak. Door het concept van de stadswinkel zijn alle diensten in de voormiddag open, zonder afspraak. In de namiddag kan je wel je komst aankondigen, maar dat hoeft slechts voor een heel klein deel van de bezoekers.

Diksmuide: "We clusteren onze diensten"

Diksmuide: "We clusteren onze diensten"

Diksmuide De stad gaat de dienstverlening naar de burgers toe clusteren op drie sites. Alles wat met omgeving te maken heeft, komt in het administratief centrum op de Heernisse; voor burgerzaken zullen Diksmuidelingen in het stadhuis op de Grote Markt moeten zijn terwijl het sociaal huis op het IJzerheemplein zal staan voor alles wat welzijn is. Elke site krijgt een centraal aanspreekpunt. "Enkel op afspraak werken, willen we niet doen", zegt burgemeester Lies Laridon.

Menen: "We gebruiken veel foto's en logo's in onze communicatie"

Menen: "We gebruiken veel foto's en logo's in onze communicatie"

Menen In september 2013 haalde stad Menen het wereldnieuws: ambtenaren spraken vanaf dan nog enkel Nederlands aan het loket. Indien dit niet lukte, gebruikten ze desnoods pictogrammen om te communiceren. "Bijna vier jaar later is de evaluatie positief", aldus Martine Fournier. "We doen er intussen alles aan om anderstaligen Nederlands aan te leren."

Kuurne: "Te veel inwoners komen nog op hetzelfde moment langs"

Kuurne: "Te veel inwoners komen nog op hetzelfde moment langs"

Kuurne In tegenstelling tot buur Kortrijk kiest gemeente Kuurne er bewust voor om niet enkel op afspraak te werken. "We zijn niet tegen werken op afspraak, maar de Kuurnenaar moet wel nog spontaan het gemeentehuis kunnen binnenstappen", aldus burgemeester Francis Benoit.

Tielt: Ruiseledenaar maakt amper gebruik van digitaal loket

Tielt: Ruiseledenaar maakt amper gebruik van digitaal loket

Tielt Hoewel ook een kleine gemeente als Ruiselede tegenwoordig over een digitaal loket beschikt, wordt dat amper gebruikt. "Onze burgers zijn blijkbaar nog erg voor persoonlijk contact gewonnen, wat niet betekent dat we de verdere uitrol van ons e-loket zullen tegenhouden", zegt burgemeester Greet De Roo.

Westhoek: Enkel Ieperse stadhuis is volledig op afspraak

Westhoek: Enkel Ieperse stadhuis is volledig op afspraak

Ieper Bij alle gemeenten in onze regio is het mogelijk om een afspraak te maken in het gemeentehuis. Enkel Ieper gaat nog een stap verder: daar is het de regel dat er eerst een afspraak gemaakt wordt. Wij gingen er langs, op afspraak uiteraard.

Roeselare: "Flinke inhaalbeweging gemaakt"

Roeselare: "Flinke inhaalbeweging gemaakt"

Roeselare De laatste twee jaar heeft de stad Roeselare op vlak van dienstverlening een serieuze inhaalbeweging gemaakt. Uit een analyse bleek dat alles digitaler én flexibeler moest. Ruimere openingsuren en het aantal verplaatsingen van de burger naar het stadhuis tot een minimum beperken. Matthias Vandamme werd aangesteld om alles te stroomlijnen: "We hebben ondertussen al serieuze stappen gezet, maar we zijn er nog niet", aldus Matthias.

Izegem: "Het eerste aanspreekpunt voor alle Izegemnaren"

Izegem: "Het eerste aanspreekpunt voor alle Izegemnaren"

Izegem De dienstverlening in het stadhuis is sinds het voorjaar van 2016 volledig afgestemd op de burger. Brigitte Loosveldt en Christine Duhamel zijn samen met Margot Behaeghe de gezichten van de onthaalbalie en vormen zo het eerste aanspreekpunt voor de burger.

Onze gemeentehuizen staan model voor heel Vlaanderen

Onze gemeentehuizen staan model voor heel Vlaanderen

Brugge De tijd van eindeloos aanschuiven aan loketten is in stad- en gemeentehuizen stilaan voorbij. Met e-loketten, afspraken, stadswinkels en infobalies proberen de lokale overheden hun burgers zo efficiënt mogelijk te bedienen. "Heel wat West-Vlaamse besturen zijn echte voorlopers",zegt Bart Noels, die al vier boeken schreef over dienstverlening in lokale besturen. "Andere Vlaamse steden en gemeenten kijken naar ons om zelf aan de slag te gaan."