De Watergroep vergoedt schade na zandophoping in kranen in Kuurne en Harelbeke

Redactie KW

Heel wat inwoners van Harelbeke en Kuurne liepen begin deze week schade op aan toestellen en kranen. De reden daarvoor moet worden gezocht bij werken aan de toevoerleidingen. Een onverwachte opwoeling van ijzerdeeltjes en zand in de waterleidingen is de boosdoener. De Watergroep voorziet als beheerder een servicevergoeding voor getroffen klanten.

Een koffie met wat zand of – veel erger – een gesneuvelde wasmachine. Voor tientallen Kuurnenaars en Harelbekenaars begon de week niet zoals gehoopt. De problemen begonnen al vorig weekend nadat bij werken aan een toevoerleiding een onverwachte opwoeling van ijzerdeeltjes en zand zich voordeed. Een aanzienlijk deel van het waterleidingnet op de grens tussen Kuurne en Harelbeke raakte op die manier verstopt.

De Watergroep ondernam meteen actie en spoelde de vele leidingen intensief om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Toch liepen de meldingen van verkleurd water en zandrestjes snel op. Vele klanten ondervonden ook verschillende dagen drukproblemen. En tal van wasmachines en andere toestellen liepen forse schade op.

De drukproblemen zijn volgens De Watergroep te wijten aan roest- en zanddeeltjes die zich in de kraan- en douchekoppen hebben opgehoopt. Een simpele test kan aantonen of het probleem zich in de binneninstallatie bevindt. Het leegloopkraantje aan de watermeter opendraaien en de druk nakijken, geeft aan of u al dan niet De Watergroep moet contacteren.

Wie schade opliep, moet zich in eerste instantie tot de eigen verzekeraar richten. Ook via nathalie.warnez@dewatergroep of rechtstreeks bij verzekeringsmaatschappij KBC (schade@kbc.be polis 28 963 854) met vermelding van dossier 1SD3134 [180400588] kan je met vragen terecht. De Watergroep verontschuldigt zich nadrukkelijk voor het ongemak en zal aan de betrokken klanten een servicevergoeding van 25 euro betalen, goed voor zowat 5.000 liter water. (OV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier