De Haan: “Beter ondernemen in actieve handelskern”

Dimitry: "Als ik zou meedoen aan de Krak, was het om te winnen". © WK
Redactie KW

De Krak heeft er net een weekje onder de Spaanse zon op zitten. “Een deugddoende vakantie na alle drukte van de afgelopen weken en maanden.” Dimitry Moens haalde de noordzeevis uit de vergeethoek en met zijn handelskring geeft hij ondernemend Wenduine een duwtje in de rug.

Om de verkiezing van Krak te winnen, moet je op je achterban kunnen rekenen. Mensen warm maken, voor ondernemer Dimitry is dat een koud kunstje. “Toen ik het nieuws van mijn nominatie vernam, heb ik meteen de koe bij de hoorns gevat en al mijn contacten aangesproken. Als ik zou meedoen, was het om te winnen.”

Dimitry voerde zijn campagne met één doel voor ogen. “Onze handelskern versterken! In een kleine badplaats als Wenduine houdt het altijd een zeker risico in, maar onze handelaars kozen ervoor om hier een meerwaarde te creëren. En dus zag ik het als een missie om de Krak verkiezing in naam van onze handelskring tot een goed einde te brengen.”

Campagne gevoerd in naam van onze handelskring

Dimitry kon ook op zijn klanten rekenen. “Via onze nieuwsbrief heb ik gevraagd om te stemmen en dat hebben velen ook gedaan. Tweedeverblijvers zijn vaak verknocht aan hun vakantiebestemming maar het spreekt voor zich dat de meeste stemmen uit De Haan kwamen. Dat ik hier geboren en getogen ben, zal wel in mijn voordeel hebben gespeeld. Ik heb hier school gelopen, mijn eerste vakantiejob gedaan. Ook mijn ouders hebben hun beste beentje voorgezet om me tot Krak te bombarderen.” (lacht)

Vistaurant

Kort voor de jaarwissel kwam er steun uit onverwachte hoek. ‘Leer schrijven, achterlijke Westvlaming’ had iemand onder zijn Vistaurant geschreven. West-Vlaming was fout gespeld en dus bedacht Dimitry de onbekende criticus met de prijs ‘maak jezelf onsterfelijk belachelijk’. “Onbetaalbare reclame”, lacht Dimitry, “op onze Facebookpagina haalde het akkefietje 40.000 views en we zijn er mee op de radio gekomen. Vistaurant wordt straks zelfs een geregistreerd handelsmerk”, knipoogt hij.

De mensen gaan terug op zoek naar een authentiek product

Dimitry blijft overigens rotsvast geloven in de toekomst van de kleine zelfstandige. “Meer dan ooit moet je jezelf trachten te onderscheiden. We waren het contact met de klant een beetje kwijtgeraakt, maar de mensen gaan terug op zoek naar een authentiek product en als handelaar kan je daar misschien nog het beste op inspelen door de sterkte van je zaak goed te etaleren.”

“In plaats van je werkplaats in een achterkamertje te organiseren, kan je als slager je vlees op een zichtbare plaats laten rijpen, als kapper het haar knippen voor het raam. Dat is ook wat wij doen met onze vistoog, vooraan in de zaak: de mensen kunnen er met eigen ogen zien hoe we onze vis fileren. Het nodigt voorbijgangers uit om eens binnen te komen.”

VRAGENRONDE

Wat Dimitry zelf van zijn nominatie vond?

“Ik trad op het voorplan als bestuurslid van een commerciële organisatie met meer dan honderd leden. Ik hoop dat iedereen in Wenduine hier beter van wordt. Het is tenslotte beter ondernemen in een leuke handelskern.”

Wat is commercieel gezien de sterkte van Wenduine?

“Dat Wenduine zo compact is, heeft één groot voordeel: je loopt elkaar wat vaker tegen het lijf. En ondanks het kleinschalige hebben we in Wenduine een heel divers handelsaanbod met zelfs nicheproducten. Er zit schwung in het handelsgebeuren.”

Hoe bevalt de vernieuwde zeedijk?

“Vanuit commercieel oogpunt misschien iets te breed uitgevallen: niet zo’n troef voor impulsaankopen. Maar er is met onze zeedijk een nieuwe dynamiek ingezet, heel wat handelaars maakten van de gelegenheid gebruik om in hun zaak te investeren. Bij collega’s klonk het unaniem dat ze een topzomer hadden.”

Wat heeft 2016 voor Actief Wenduine in petto?

“De bestuursverjonging geeft nieuwe impulsen maar we moeten oppassen dat we onszelf niet vergalopperen. Het is minstens even belangrijk dat bestaande evenementen goed blijven draaien.”

Dimitry’s voornemen voor 2016?

Er eens wat vaker tussenuit. “Na tien jaar zoeken naar het juiste concept en het samenbrengen van de juiste ingrediënten, loopt de boel nu op wieltjes. De balans tussen vrije tijd en privé is in evenwicht, ik durf daardoor al eens wat meer afstand te nemen van de zaak.” Vriendin Romina draait voltijds mee in het restaurant. “Op de werkvloer gelden andere wetmatigheden maar dat hoeft geen nadeel te zijn, we kunnen bijvoorbeeld samen op reis.”

BIO

Privé

Geboren op 13 juni 1983 in De Haan. Hij woont samen met zijn 26-jarige vriendin Romina Moerkens in de Vosseslag.

Loopbaan

Sinds tien jaar actief als zelfstandige, eerst als uitbater van de Bistreau in het Bredense cultuurcentrum Staf Versluys en sinds 2013 als zaakvoerder van visrestaurant Aan Tafel.

Vrije tijd

Dimitry is lid van Junior Chamber International. Bij handelsvereniging Actief Wenduine is hij ondervoorzitter. Andere vrijetijdsbestedingen? “Uitgaan en een dansje placeren, en af en toe eens lekker niets doen om het hoofd leeg te maken.”

(Wim Kerkhof)