De Branding bouwt unieke groepswoning voor mensen met moeilijk begrijpbaar gedrag

Zo zou de nieuwe woning aan de Vlaanderenstraat 7D eruit moeten zien. (PVH)
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Op 6 juli heeft de eerste steenlegging plaats van een uniek bouwproject van De Branding vzw: een nieuwbouw voor negentien personen met een verstandelijke beperking en moeilijk begrijpbaar gedrag. “Een uniek initiatief in onze regio”, aldus directeur Hendrik Van Damme.

De Branding vzw kiest er als organisatie voor om ook volwassenen met een verstandelijke beperking en een complexe zorgvraag te ondersteunen.

“Om een antwoord te bieden op de noden van personen met gedrags- en emotionele stoornissen werd de bouw gestart van een unieke groepswoning. De nieuwbouw is niet enkel gericht op veiligheid, maar ook op warmte en geborgenheid“, zegt directeur Hendrik Van Damme. Dit ambitieuze woonproject wordt gerealiseerd op de site van de Vlaanderenstraat in Heule. Streefdatum voor ingebruikname is eind 2019. Midden mei zijn de werken gestart. Een uniek initiatief in onze regio”, bevestigt directeur Hendrik Van Damme.

Voor personen met die zorgvraag is het niet evident om de gepaste ondersteuning te vinden. De Branding koos al eerder om zorg te bieden aan deze mensen en een aanbod aan wonen en dagondersteuning voor hen uit te bouwen. De noden op vlak van omgeving en veiligheid zijn bij de realisatie van dit project, niet min. Daardoor was het al langer duidelijk dat we verder moesten nadenken over een gepaste infrastructuur. De bouw van deze groepswoning is niet enkel een antwoord op een interne nood, maar ook op een regionale nood. Nergens in Zuid-West-Vlaanderen bestaat er ondersteuningsmogelijkheid voor deze doelgroep zoals wij die zullen aanbieden.”

Leefeenheden

De negentien bewoners zullen er in drie leefgroepen wonen en begeleid worden door medewerkers die vertrouwd en geschoold zijn om die doelgroep te ondersteunen. “Belangrijk voor ons is dat de woonsituatie aan hun specifieke noden zal aangepast zijn. Ook het uitzicht is belangrijk: een normaal gebouw, geïntegreerd in het straatbeeld, maar met een heel specifieke inrichting gericht op veiligheid en bestendigheid.”

De drie leefeenheden krijgen elk een zit- en leefruimte met eigen keuken. “Zo maken we de kansen tot ontmoeting en samenleven mogelijk”, aldus communicatiemedewerker Annemie Delberghe. De leefgroep op de gelijkvloerse verdieping zal over drie kamers beschikken met een hoog niveau van beveiliging en een veilige rustruimte. Op de eerste verdieping komen twee groepen, met enkele kamers op dezelfde verdieping en zes kamers op de bovenste verdieping.

“De twee leefgroepen boven zijn minder zwaar uitgerust op vlak van veiligheid dan de groep beneden. Dit biedt gebruikers de kans om bij persoonlijke evolutie toch op de best passende wijze in het gebouw te kunnen blijven wonen“, duidt Hendrik. Alle kamers zijn minstens 15 vierkante meter groot en beschikken over eigen sanitair met toilet, lavabo en douche. Naast de aandacht voor de specifieke verwachtingen binnenshuis komt er buiten een aangepast terras en tuingedeelte voor elke leefgroep.

Branding-winkel

In het najaar start De Branding ook met een winkel in Ring Center Kuurne. “Dit verwencafé en verkooppunt zal door onze gebruikers, met ondersteuning van een aantal begeleiders worden gerund”, aldus Hendrik. “Via dit initiatief willen we als De Branding ons verhaal vertellen: wat kunnen we betekenen voor mensen met beperking, waarbij we de talenten van onze gebruikers in de kijker stellen. Dit staat centraal en is naast de ambachtelijke producten uit de diverse ateliers, eigenlijk vanuit De Branding ons enige, ‘echte’ product. Daar willen we een koffie- en soepbar runnen, ons verkooppunt uitbaten en

belevingsgerichte activiteiten organiseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier