Campagne moet Italiaanse toeristen naar Brugge lokken

Redactie KW

Onder de noemer ‘Bruges: l’opera d’arte delle Fiandre’ (vrije vertaling: Brugge, het kunstwerk van Vlaanderen) voeren Toerisme Brugge en Toerisme Vlaanderen een campagne die potentiële bezoekers uit Noord-Italië naar het Venetië van het noorden moet lokken.

Dat de Italianen een grote interesse hebben in cultuur is algemeen bekend. 70% van de Italianen is ook tijdens de vakantie op zoek naar authentieke belevingen die kunst en erfgoed gerelateerd zijn. Er is dus een perfecte ‘match’ tussen de vraag en het Brugge-aanbod die zich vertaalt in een originele slogan. De term ‘Opera d’arte’ is een Italiaanse woordspeling om de schoonheid en kostbaarheid van dingen (in dit geval de bestemming Brugge) in overtreffende zin te benadrukken.

“De geografische focus op Noord-Italië is wel overwogen”, zegt Giovanna Sainaghi, directeur Toerisme Vlaanderen Italië. “De regio’s Lombardije en Piemonte zijn samen goed voor niet minder dan 1/3 van de reis-gerelateerde uitgaven in Italië. Uitgebreid naar het hele noorden van Italië loopt dit op tot 65%. “

“Toerisme Vlaanderen mikt in zijn internationale promotie onder meer op de culturele meerwaardezoekers die we proberen warm te maken voor een bezoek aan onze toeristische bestemmingen”, legt Peter De Wilde, administrateur-generaal Toerisme Vlaanderen, uit. “En wat dat betreft zitten we in Italië natuurlijk aan het goede adres, want kunst en erfgoed staan zeer hoog op het verlanglijstje van de Italianen als ze een bestemming voor een (city)trip uitkiezen.”