Brugse taxichauffeurs niet te spreken over vernieuwd Stationsplein

De taxi's kunnen niet weg eenmaal ze in de gleuf zitten. © MM
Redactie KW

Behalve het plaatsgebrek, klagen de Brugse taxichauffeurs vooral over de beschikbare infrastructuur, die volgens hen te weinig doordacht is uitgetekend. “Er zijn in een maand tijd al vier aanrijdingen gebeurd tussen een bus en taxi. Er is maar één oplossing: ons volledig afscheiden van het busverkeer”, klinkt het.

“Het grote probleem is dat we soms letterlijk vastzitten in ‘onze gleuf.’ Bekijk het zelf, als je hier niet als eerste in de rij staat, geraak je onmogelijk weg. Zo verliezen we heel wat klanten die ons opbellen om hen ergens op te pikken.” Taxichauffeur Stijn Van Holm wijst meteen één van de grote pijnpunten aan van de vernieuwde inrichting van het Stationsplein. Op het eerste zicht is het plein een absolute meerwaarde en verbetering ten opzichte van vroeger. Althans, voor de bussen. Bij de taxistand valt meteen de totale chaos op. De toegewezen ruimte is onvoldoende om het aantal taxi’s van een standplaats te voorzien, waardoor er al snel met dubbele file wordt gewerkt. “Het kan gewoon niet anders. Een alternatief is er niet“, zegt Stijn. Al hebben de ‘eerste’ taxi’s allesbehalve een groot voordeel. Eenmaal in de rij, is het namelijk onmogelijk nog weg te rijden. “Door die gleuf waar we in moeten staan, sta je hier soms letterlijk meer dan een uur geblokkeerd. Geen ideale situatie. Het kost ons niet alleen klanten. Als je shift erop zit, kan je ook niet weg…”, aldus Van Holm.

Zo verliezen we heel wat klanten die ons opbellen om hen ergens op te pikken

De frustratie bij sommige chauffeurs loopt door de aanhoudende problemen hoog op. “Ach, in amper een maand tijd zijn hier al vier aanrijdingen gebeurd tussen een bus en taxi. Ik ben zelf ook al het slachtoffer geworden van een bus die tegen mijn taxi rijdt. Gewoon omdat er te weinig plaats is”, zucht een andere chauffeur. “De vernieuwde inrichting staat zeker nog niet op punt. Het is een algemene ergernis onder de taxichauffeurs.” Toch is er volgens de misnoegde chauffeurs een simpele oplossing. “Ons volledig afscheiden van het busverkeer”, pikt Stijn Van Holm terug in. “Nu kunnen we eenmaal uit de gleuf soms amper draaien als er een bus aan de halte staat. Dan moeten we beginnen manoeuvreren, maar ideaal is dat zeker niet. Ook het uitstappen van de klanten is gevaarlijk. Het gebeurt vaak dat ze hun deur opengooien als er net een bus passeert. Dat is allemaal zeer gevaarlijk.”

Verbetering

Als het van de chauffeurs afhangt, krijgen ze binnenkort dus een nieuwe locatie. Zelf hebben ze al een idee in het achterhoofd. “Een deel van de huidige kiss-and-ride zou ideaal zijn. Het zou voor iedereen een verbetering zijn. Eenmaal het seizoen begint, zal de situatie hier alleen nog maar verergeren“, vertelt Stijn Van Holm. Een laatste opvallend probleem stelt zich bij de klanten zelf. “Een groep van pakweg zes personen kan onmogelijk een busje nemen als die niet als eerste in de rij staat. Ze moeten wachten tot er een gepaste taxi als eerste komt te staan of aparte taxi’s nemen. Het is nu eenmaal zo dat niemand graag zijn ‘koppositie’ uit handen geeft”, klinkt het nog.

Evaluatie

Bij vervoersmaatschappij De Lijn zijn ze bereid het dialoog met de misnoegde chauffeurs aan te gaan. “Ook voor ons is de aangepaste inrichting volledig nieuw. Er volgt dus zeker een evaluatie, waarbij we rekening zullen houden met ieders mening. Als het effectief zo is dat taxi’s hinder ondervinden van de bussen, kan dat ook in omgekeerde richting zo zijn. De situatie zal dus zeker bekeken worden”, zegt woordvoerster Inge Debruyne.

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier