Brugse horeca-uitbaters werken aan erecode

Redactie KW

Daarmee willen ze hun imago opkrikken.

Dat zeiden burgemeester Renaat Landuyt en Chris Janssens van Horeca Brugge maandagavond. De voorbije maanden kwam de horecasector een paar keer in een negatief daglicht op enkele reiswebsites en sociale media. Hoewel Horeca Brugge en het stadsbestuur menen dat slechts een kleine minderheid de horecacultuur in de provinciehoofdstad een negatief imago bezorgen, willen ze toch de nodige maatregelen nemen.

Mystery visits

“In overleg met de uitbaters maken we werk van een erecode”, aldus Janssens. Renaat Landuyt bevestigt. “Er komt een deontologische code, waarin enkele spelregels worden opgesteld. Aan die voorwaarden zullen de uitbaters moeten volstaan, of we nemen ze niet meer op in onze brochures”, waarschuwt hij. Er wordt ook gedacht aan ‘mystery visits’. Dat wordt een soort van controlesysteem waarbij een onbekende een horecazaak bezoekt en beoordeelt.

PUB-prijs voor de netste zaak

De plannen van de sector, de stad en de uitbaters worden de komende weken geconcretiseerd in samenwerking met de Dienst Toerisme en Lokale economie. De café’s nemen alvast een kopstart met een nieuwe campagne die maandag werd voorgesteld. Met PUB, Positief Uitgaan Brugge, gaat de sector samenwerken met de stad, en zelfs politie, om een positief uitgaansklimaat te creëren. Er komt onder meer dialoog tussen de partners, een horecacoach die nog meer als aanspreekpunt zal dienen en een PUB Prijs, voor de uitbater die dit jaar het meest inspanningen doet rond het thema ‘netheid’. Ook vorming rond nieuwe regels en trends wordt essentieel.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier