Brugs bierfestival zet lichtere bieren in de kijker

De Brugse Autonome Bierproevers (BAB) organiseert al voor de elfde keer het Brugs Bierfestival. © GF
Redactie KW

De elfde editie van het Brugs bierfestival op 3 en 4 februari zal naast de stadshallen en de Markt ook op de Burg te beleven zijn: met een tent van 1.000 vierkant meter.

Nadat de vertrouwde stek op het Beursplein niet langer kon gebruikt worden, stonden de Brugse Autonome Bierproevers (BAB) vorig jaar al voor een gigantische logistieke uitdaging. Het gehele festival moest immers noodgedwongen terugkomen naar de originele locatie, de stadshallen, in het historische stadscentrum. De hallen van het Belfort bleken eerder al niet groot genoeg om de duizenden bezoekers op een veilige en comfortabele manier te verwelkomen, dus er werd een tent op de Markt geplaatst en ook het provinciaal hof werd ingepalmd door de bierliefhebbers.

Veiligheid en comfort

De organisatie verwacht dit jaar opnieuw een erg grote opkomst en wil, ook op vraag van het stadsbestuur, nog meer werken aan veiligheid en comfort. “We geven toe dat we door het alsmaar toenemende succes ook vorig jaar, zelfs met die grote tent op de Markt, nog te weinig ruimte hadden om vlot en comfortabel te kunnen werken. Zeker in de hallen van het Belfort werd het moeilijk”, weet BAB-voorzitter Marc Vandepitte. “Daarom hebben we besloten om de tentencapaciteit nog uit te breiden. De tent op de Markt wordt nog 200 m² groter dan dan die van vorig jaar, dus 1.600 m². En, het grote nieuws, voor het eerst zetten we ook een tent op de Burg, met een oppervlakte van maar liefst 1.000 m².”

“Door het toenemende succes hebben we besloten om de tentencapaciteit nog uit te breiden”

“Vergis u niet, we doen dit zeker niet om nog meer brouwerijen en stands te kunnen zetten, want we blijven ongewijzigd op 85 standhouders. Dit betekent dus dat we de standhouders veel mooier en ruimer kunnen spreiden over de diverse locaties. Zo zakt het aantal standhouders met standplaats in de stadshallen van 35 naar 15. We doen dit voor de veiligheid en het comfort van de festivalgangers en komen zo ook tegemoet aan de bekommernissen van het stadsbestuur en de veiligheidsdiensten. U moet weten dat we een wachtlijst hebben, dus we zouden gerust meer dan 100 brouwerijen kunnen verwelkomen, maar doen dit bewust niet. Het evenement moet immers leefbaar blijven voor iedereen.”

Aandacht voor experimentele brouwerijen

Vandepitte wijst er voorts ook nog op dat het evenement blijvende aandacht heeft voor de kleinere en experimentele brouwerijen. “Dat doen we onder meer door het erg lage standgeld. Dat bedraagt bij ons slechts 175 euro, terwijl dit op het Weekend van het Bier in Brussel maar liefst 2.500 euro bedraagt. Zeker voor kleinere en nieuwe brouwerijen is het een erg goede promotie om op ons festival aanwezig te zijn. Ze bereiken meteen een groot doelpubliek en dan hebben ze ook nog hun percentage op de verbruikte jetons. Ik denk dus wel dat wij een erg democratisch festival zijn.”

“Niet alleen voor de brouwers, maar ook voor de bezoekers. Hoewel ons dat her en der werd gesuggereerd, vragen wij namelijk nog altijd geen entreegeld. Dit zou immers niet correct zijn voor mensen die gewoon maar eens de sfeer willen opsnuiven of slechts twee biertjes proeven. De maximale prijs per jeton is wel lichtjes de hoogte ingegaan: die bedraagt dit jaar 2 euro, waar het vorig jaar nog 1,8 euro was. De reden voor de stijging is simpel: om het festival economisch leefbaar te houden zien we ons verplicht de gestegen kosten door het huren en opzetten van die tenten door te rekenen. De kost voor die tenten loopt op tot zo’n 35.000 euro. Als we hopelijk tegen 2020 terecht kunnen in de nieuwe beurshal, sluit ik niet uit dat de prijzen zakken. We blijven trouwens ook vier goede doelen steunen, dus niemand kan ons verwijten dat we dit opzetten uit winstbejag.”

“Als we tegen 2020 terecht kunnen in de nieuwe beurshal, sluit ik niet uit dat de prijzen zakken”

Zoals elk jaar zijn er ook tal van nevenactiviteiten verbonden aan het Bierfestival. Zo laat de organisatie verstaan dat er samen met de dienst lokale economie van de stad bekeken wordt om een samenwerking op te zetten met restaurants die in het weekend van het festival een speciaal biermenu samenstellen.

“We exposeren ook de 15 winnende foto’s van onze fotowedstrijd rond bier die via facebook werd gepromoot. Via de interactieve ‘bierzoeker’ op onze website kan iedereen trouwens zijn eigen lijstje van te proeven bieren samen stellen. Tot slot wil ik nog meegeven dat we dit jaar de licht alcoholische bieren in de kijker willen zetten. Het is een grote kunst om bieren met een relatief laag percentage alcohol wij hanteren de norm van minder dan 7% vol. alcohol – die toch sterk op smaak zijn te brouwen. De ‘Brasserie de la Senne’ is op dat vlak heel goed bezig en brouwt smakelijke biertjes met percentages van slechts 3,8 of 4,5 vol. alcohol. Voor een geslaagd bezoek raad ik trouwens iedereen aan om te starten met wat van die lichtere biertjes en af te sluiten met enkele zwaardere kleppers!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier