Bruggeling bekoopt boottochtje in Noorwegen met internetfactuur van bijna 5.000 euro

Redactie KW

Voor Stefaan Vanassche (43) uit Brugge kreeg zijn reis naar Noorwegen van vorige maandeen naar staartje. De man vond begin deze week namelijk een internetfactuur van Proximus van bijna 5000 euro in zijn brievenbus.

Het was tijdens een boottochtje van een paar uren in Noorwegen dat een nietsvermoedende Stefaan Vanassche via zijn mobiel internet wat werkgerelateerde mails verstuurde en liet binnenkomen. In totaal verbruikte hij op korte tijd bijna 300 MB, goed voor in totaal 4528 euro kosten. “Ik was me van geen kwaad bewust”, reageert de Bruggeling. “Je verwacht toch van een operator dat hij je verwittigt bij extreem verbruik of dat je account zelfs geblokkeerd wordt als de kosten te hoog worden.”

Hoewel ze bij Proximus zelf beweren dat ze dit steeds doen, kon Stefaan Vanassche verder surfen met het gekende gevolg.

Oplossing

“Is Proximus een telefoonoperator of een criminele organisatie?”, vroeg hij zich af. Na een paar telefoontjes met de klantendienst van Proximus kwamen ze tot een oplossing. Stefaan Vanassche zal alleen de reële kosten van 90 euro moeten betalen. “Al vraag je je natuurlijk wel af waarvoor die andere 4500 euro dan nodig was. Die praktijken zijn toch niet koosjer? Wie weet zijn er consumenten die er wel intrappen en die hun overdreven rekeningen wel betalen.”

Uit meerdere reacties op Facebook blijkt dat het niet uniek is dat operatoren overdreven roamingkosten terugbetalen. Wie zich zelf liet verrassen in het buitenland en geen verwittiging kreeg van zijn operator doet er best aan contact op te nemen met de klantendienst van zijn provider.

(MPM/Foto’s MPM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier