Brugge, het Barcelona van het noorden?

Op stap met Pieter Marechal (links) en Alexander De Vos (rechts) in Barcelona. (Foto IN)
Ilse Naudts

“Brugge moet wat meer Barcelona worden.” Dat vinden Pieter Marechal en Alexander De Vos. De twee Brugse CD&V’ers trokken zelf op ontdekking naar de Catalaanse wereldstad om er enkele campagnefilmpjes op te nemen… en tegelijkertijd proberen ze ook ons te overtuigen.

Om 6 uur het vliegtuig op naar Barcelona voor een reportage over Brugge. Het voelt een beetje onzinnig. “Wij hebben enkele hele goede ideeën voor onze stad en die kunnen we het best duiden in Barcelona”, leggen Pieter Marechal en Alexander De Vos uit. Dus maak ik mij op voor een tocht door de hoofdstad van Catalonië in het gezelschap van twee jonge politici die bij de gemeenteraadsverkiezingen plaats 4 en 7 op de CD&V-lijst hebben gekregen.

Als toeristische havenstad heeft Barcelona heel wat gelijkenissen met Brugge. “Toen we samen zaten over onze eigen voorstellen voor Brugge, kwamen we telkens tot de conclusie dat wat we wilden al aanwezig was in Barcelona. Dus komen we onze plannen hier graag verduidelijken en nemen we hier ook een aantal filmpjes op.”

Gedurfde keuzes

Barcelona kwam de voorbije maanden geregeld negatief in het nieuws omwille van de druk van het massatoerisme en de torenhoge vastgoedprijzen. “Voor alle duidelijkheid, het is niet dat wat we in Brugge willen importeren”, legt Alexander De Vos uit. “Brugge heeft al meer dan tien jaar een hotelstop en een stop op vakantiewoningen. Op dat gebied zijn wij vooruitziender geweest dan Barcelona. Maar dit blijft een fantastische stad die vooral gedurfde keuzes maakt.” Pieter Marechal: “Wie rondkijkt, ziet hier fantastische realisaties: moderne elementen integreren in een historische stad werkt wel, zoals de mozaïekoverkapping van een foodmarket of het museum voor moderne kunst. Daar willen we de mensen in Brugge warm voor maken.”

“We beweren niet dat al onze Barcelona-plannen meteen te realiseren zijn, maar het zijn wel meer dan wilde dromen”

Al moet je in Brugge natuurlijk altijd rekening houden met de mening van het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed en Unesco. Elk bouwdossier moet eerst daar afgetoetst worden. “Ook ik geloof dat modern kan in Brugge”, reageert schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon. “Maar alles hangt af van de locatie, de functionaliteit en de omgeving. Het stadsarchief is een geslaagd voorbeeld van mooi geïntegreerde moderne architectuur. Het kan dus zeker. Voor de nieuwe Beurshal hebben we gekozen voor een klassieker concept.”

Ook voor de economische organisatie en zelfs voor het verkeer vinden Marechal en Devos ideeën in de Catalaanse hoofdstad. Maar is dit Barcelona-avontuur ook meer dan een slimme campagnezet om even in de aandacht te komen? “We beweren niet dat al onze Barcelona-plannen meteen te realiseren zijn, maar het zijn wel meer dan wilde dromen. Sommige ideeën zijn snel uit te voeren, over andere zullen jaren gaan. Als politicus moet je toch visie hebben, nietwaar? En met onze plaatsen op de lijst, zit er misschien wel een uitvoerend mandaat in… Dan kunnen we echt beginnen realiseren.”

De 7 ideeën van Marechal en Devos

1. Een overdekte vismarkt

Brugge, het Barcelona van het noorden?

Over de wenselijkheid van een overdekte foodmarket in Brugge is al veel inkt gevloeid. Pieter Marechal en Alexander De Vos vinden dat een moderne overkapping van de Vismarkt moet kunnen.

“Kijk naar de Mercat Santa Caterina, vlakbij de kathedraal in Barcelona. Een oud gebouw met een kleurrijk mozaïekdak als overkapping. Dat zou toch machtig zijn in Brugge? Je kan er mensen laten proeven, lokale delicatessen verkopen… Natuurlijk moeten we daarbij rekening houden met de stad als Unesco-werelderfgoed. Maar als de overkapping een losse constructie is, raak je ook niet aan de oorspronkelijke structuur van het gebouw.”

Schepen Hilde Decleer van lokale economie lijkt het idee van een volledig overdekte Vismarkt losgelaten te hebben. “De oppervlakte van het binnengebied is vrij beperkt. Een functie als foodmarket vraagt een omvangrijke technische infrastructuur, zeker wanneer men wenst te voldoen aan de steeds striktere wetgeving. Ik denk dan aan koelcellen, de plaatsen voor laden en lossen, sanitair, stockage… Bovendien heb je dan vanaf ‘s ochtends vroeg zwaar verkeer dat af- en aanrijdt voor de leveringen. Ik denk dat een overdekte foodmarket haalbaarder is op een andere plek: bijvoorbeeld in de overdekte stadshallen of een ander bestaand gebouw in de stad. Want tijdens de Zomerse Vrijdagavonden en de dansevenementen horen we ook veel positieve kritiek over de unieke sfeer op de Vismarkt in openlucht.”

“Er wordt een beheersplan opgemaakt voor de Vismarkt, ook de mogelijkheid tot overkapping wordt daarin onderzocht. We bekijken in afwachting wel de mogelijkheden voor een tijdelijke, wegneembare bescherming tegen regen met bijvoorbeeld grote parasols.”

2. Een boardwalk in Zeebrugge

Pieter Marechal en Alexander De Vos op de boardwalk in Barcelona. (Foto IN)
Pieter Marechal en Alexander De Vos op de boardwalk in Barcelona. (Foto IN)

Een boardwalk zoals in Barcelona zou Zeebrugge aantrekkelijker kunnen maken. “Tussen de dijk en het strand ligt hier een houten boardwalk, massaal gebruikt door inwoners én toeristen. Zeebrugge heeft een gigantisch strand, dus er is plaats voor. We kunnen van aan het station meteen de houten loper uitrollen voor de toeristen. Zeebrugge kan die extra boost gebruiken.”

N-VA kwam in augustus 2017 al met een gelijkaardig voorstel. “Leg een breed houten wandelpad aan tot aan de vloedlijn. Natuurlijk is dit bijzonder vriendelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagentjes.” En voor de fietsers wil N-VA een ecologisch verantwoord houten fietspad voor de duinen, zodat je over de dijk van Zeebrugge en over het strand tot in Blankenberge kunt fietsen. Burgemeester Landuyt reageerde op dat voorstel zeker niet afwijzend.

3. Doorgaand verkeer in een tunnel

Brugge, het Barcelona van het noorden?

“Het doorgaand verkeer vlak naast de haven loopt in Barcelona in sleuven en tunnels ondergronds. Wij stellen voor de Brugse ring hetzelfde voor, te beginnen met de Unesco-rotonde en het station. Nu is het daar dikwijls een wirwar. En extra open ruimte voor groen en speelpleintjes, wie heeft daar nu iets op tegen?”

Voor dit voorstel zitten Marechal en De Vos op dezelfde lijn met Wegen en Verkeer. In de plannen die AWV in september 2015 voorstelde, klonk het zo: “Ter hoogte van het station zal het doorgaand verkeer ondergronds geleid worden via een tunnel. Bovengronds wordt de weg heringericht en wordt het stationsplein visueel doorgetrokken over die weg, met beperkt aantal rijstroken en een vergrote voetgangerszone.”

Het is nu wachten tot AWV voor die plannen budgetten kan vrijmaken.

Brugge, het Barcelona van het noorden?

4. In de hoogte

De bedrijfsoppervlakte in Brugge is bijna op. “Waarom denken we niet meer in de hoogte? Kijk maar naar de beroemde Torre Agbar waar de Spaanse watermaatschappij is gevestigd? Dat hoeft niet perse in het historische centrum te zijn. Maar een landmark aan de rand van de stad, zoals ook de KBC-toren in Gent.”

Brugge, het Barcelona van het noorden?
© Getty Images/iStockphoto

5. Museum als eye-catcher

Brugge, het Barcelona van het noorden?
© Getty Images

Op amper 400 meter van de Ramblas, midden in het historische centrum, ligt het hypermoderne museum voor moderne kunst. “Dat willen wij ook in Brugge. Op de KTA-site kan dat. Het moet echt een eyecatcher worden. Iets moderns dat opvalt, een extra bezienswaardigheid om mensen naar onze stad te lokken, met binnenin werk van topkunstenaars.

6. Ruimte voor start-ups

Brugge, het Barcelona van het noorden?

Van een van de oude leegstaande gebouwen in de haven maakte Barcelona een tech-hub voor 70 start-ups. “De Poortersloge, het Seminarie… de stad heeft veel gebouwen. En nu het hoger onderwijs zo boomt, lijkt het ons ideaal om ruimte voor spin-offs en andere startende ondernemers te creëren.

7. Smart-city

Brugge, het Barcelona van het noorden?
© Getty Images

Barcelona stelde zich al vroeg kandidaat als proeftuin voor ‘smart city’-projecten en lokte zo heel wat technologiebedrijven. “Dat kan gaan van vuilnisbakken die via sensoren aangeven wanneer ze geleegd moeten worden, tot slimme verkeerslichten die het verkeer regelen”, legt Pieter Marechal uit. “Ik denk ook aan zelfrijdende auto’s. Als dat in de kronkelstraatjes van Brugge lukt, dan lukt dat toch overal?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier