Bloso houdt op te bestaan en wordt Sport Vlaanderen

Redactie KW

Alle taken, bevoegdheden, middelen en personeel van het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media worden overgedragen aan het nieuwe agentschap.

Donderdag was het sportcomplex Julien Saelens omgebouwd tot een heus congrescentrum. Het kernwoord dat je overal hoorde was ‘Innovatie’. Verschillende sprekers beklommen het podium en vertelden met voorbeelden uit de praktijk hoe de Vlaamse sportclubs kunnen inzetten op innovatie en waar ze de mosterd kunnen halen. De hoofdmoot werd gespaard tot op het einde.

Minister Philippe Muyters bevoegd voor sport en Philippe Paquay, administrateur generaal van Bloso hadden de eer om het grote nieuws te verkondigen. Vanaf 1 januari 2016 houdt Bloso op te bestaan en verandert in Sport.Vlaanderen.

Minister Muyters vat het zo samen. “De vernieuwingsoperatie binnen Bloso was al een heel tijdje bezig. In 2014 kreeg het sportagentschap een aantal nieuwe leidinggevenden en samen met mijn kabinet werd een nieuwe visie ontwikkeld op wat een sportagentschap in de 21ste eeuw moet zijn. De scheiding tussen het beleid en het uitvoerend werk wordt volledig afgeschaft. Wat we nu krijgen is een groot sportagentschap. Alle taken, bevoegdheden, middelen en personeel van het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media worden overgedragen aan het nieuwe agentschap dat nu Sport Vlaanderen heet.”

Administrateur Generaal Paquay gaat verder. “De bundeling van expertise is een vooruitgang op meerdere vlakken. De efficiëntie gaat ontgetwijfeld groter zijn en zal ten goede komen van elke sporter in onze regio. Topsport, sport voor allen, trainersopleidingen, infrastructuur en subsidiëring komt allemaal onder de vleugels van Sport Vlaanderen. Het spreekt vanzelf dat het merk Bloso niet zomaar wordt afgedankt. De populaire sportkampen zullen hun kwaliteit behouden en blijvend worden georganiseerd, maar dan binnen het merk Sport Vlaanderen. Op 2 januari zullen nog veel logo’s van Bloso te zien zijn, maar langzamerhand zullen ze vervangen worden door een nieuw exemplaar. Niet in één keer want dat zou budgettair niet verantwoord zijn. Met een nieuwe sensibiliseringscampagne in het voorjaar van 2016 zal Sport Vlaanderen sterk inzetten op sport in bedrijven, sport na school en sport voor iedereen die er nu de tijd niet voor vindt. Sport Vlaanderen zal vaker opduiken in samenwerking met partners: zij krijgen van Sport Vlaanderen uitgewerkte ideeën aangeleverd. Sport Vlaanderen zal duidelijker aanwezig zijn in het sportaanbod in het leven van elke Vlaming.”

(GD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier