Belg wil afkicken van sociale media, maar stoppen is moeilijk

Redactie KW

In 2015 is de Belg van plan om minder tijd te spenderen aan sociale media. Helemaal stoppen blijkt voor velen nochtans niet haalbaar.


Vorig jaar had een kwart van de Belgen het goede voornemen om zijn of haar virtueel profiel stop te zetten, maar zover kwam het uiteindelijk niet. Dat blijkt uit de Trendbarometer 2015, een jaarlijkse enquête bij een representatief staal van meer dan duizend Belgen.

In 2014 was 1 op de 4 Belgen van plan om nooit tijd te spenderen aan sociale media. In 2015 daalt dit cijfer tot 1 op de 6. De Belg is wel bereid om te minderen, maar stopzetten blijkt moeilijk. Bovendien vrezen 6 op de 10 Belgen voor hun privacy en hebben ze het voornemen om minder of nooit persoonlijke informatie te delen op sociale media.

Weinig gebruikers van sociale netwerksites geven aan dat ze er echt gelukkig van worden. Minder dan een kwart van de Belgen beweert er een gelukkig gevoel aan over te houden.

Meer dan 4 op de 10 (43 procent) van de 20-35-jarigen geeft aan dat ze dagelijks tijd spenderen op sociale media. Bij 36-50-jarigen daalt dit tot 3 op de 10, en bij vijftigplussers tot 2 op de 10.

(Belga)