AZ Groeninge uit Kortrijk trommelt er in filmpje op los

GF
Redactie KW

Het Kortrijkse ziekenhuis AZ Groeninge heeft een origineel rekruteringsfilmpje op zijn jobsite staan dat kans maakt om de tweede ‘Pioneer in HR-communicatie’ te worden.

De wedstrijd ‘Pioneer in HR-communicatie’ is een initiatief van Z-HR, het HR-programma van Kanaal Z, de wedstrijd. Daarmee wil het originele, vernieuwende, unieke of verrassende projecten rond interne of externe HR-communicatie belonen. Vorig jaar won Fabricom GDF Suez, dit jaar legt Kanaal Z extra focus op projecten rond knelpuntberoepen. “AZ Groeninge schreef zich in met onze employer branding campagne. Vorige week kregen we het bericht dat we tot de tien finalisten behoren en vrijdag gaan we ons dossier verdedigen voor de jury”, aldus communicatieverantwoordelijke Veerle De Wispelaere.

“Interviews en groepsgesprekken met eigen medewerkers leerden ons dat AZ Groeninge een correcte werkgever is die vooruit wil, dynamisch is, professioneel wil zijn en bijgevolg flexibiliteit belangrijk vindt. Een werkgever met patiëntvriendelijkheid als centrale waarde, die medewerkers kansen geeft tot groei en ontwikkeling. Maar ook een werkgever waarbij je teamspirit en collegialiteit vindt, onontbeerlijk in het geven van goede zorg- en dienstverlening. Externen hebben deels hetzelfde beeld van ons als werkgever: correct, vooruitstrevend, groot zijn en willen zijn.”

Iedereen beroemd

Zaak was om dit alles te vertalen naar beelden en een slogan. Met een werkgroep van medewerkers kwamen de eerste ontwerpen tot stand. Via een interne enquête legde de werkgroep de ontwerpen voor aan een 120-tal medewerkers van AZ Groeninge. Uiteindelijk was het ‘bingo’. “Onze beelden stralen warmte uit, collegialiteit, ‘hoofd, handen, hart’ én die passen bij ons logo. Het zijn geen traditionele beelden, maar dat wilden we ook niet: we wilden ‘out of the box’ denken. We brachten de warme kleuren van az groeninge tot leven in drie grote verfpotten. In plaats van die met verfborstels op muren aan te brengen, mochten onze modellen zich volledig uitleven door hun handen in deze potten te doppen en elkaar ‘AZ Groeninge’ te kleuren. We focusten hierbij op hoofd, handen en hart. Als tekst werd ‘Verrassende vooruitstrevend’ naar voor geschoven, die drukt innovatieve kracht en gedrevenheid uit. ‘Kom het beleven’ wijst nog eens op de collegiale en warme maar ook dynamische sfeer tussen medewerkers onderling en tegenover de patiënt.”

De campagne werd binnenshuis ontwikkeld en voor de campagne werd gewerkt met eigen medewerkers. Het rekruteringsfilmpje werd gemaakt in samenwerking met Sam Gevers, de persoon die in het VRT-programma ‘Iedereen beroemd’ en melodieën maakt door met en op alledaagse voorwerpen te trommelen. Het is online sinds september 2013. (AXV)

Bekijk hier het filmpje: