Aantal klachten over Brugse politie stijgt

Redactie KW

De Bruggelingen klagen steeds vaker en alsmaar meer klachten zijn terecht. Dat staat in het rapport van de Brugse ombudsman.

In 2016 ging het om 281 behandelde dossiers, een stijging van 4%. Het aantal gegronde klachten vermeerderde naar 89 : het hoogste aantal in de geschiedenis van de Brugse ombudsdienst.

Volgens ombudsman Marc Carlier verminderde het aantal klachten over de stadsdiensten, maar de graad van gegrondheid steeg. Hij wijt dit aan drie factoren : kinderziekten bij de start van het Huis van de Bruggeling, een forse achterstand bij de dienst parkeergelden omtrent de invordering van onbetaalde parkeer retributies en meer klachten over de politie.

Over de politie waren er 47 klachten. Ter vergelijking : in 2015 waren het er amper 28. De lokale politie voert de trieste lijst aan van diensten met het hoogste aantal klachten. Volgens de ombudsman speelde de terreurdreiging de lokale politie in 2016 parten : de politiekantoren zijn hierdoor minder makkelijk toegankelijk. Er waren ook veel klachten over de verkeersafwikkeling n.a.v. de werken aan de Boeveriepoort, over onvoldoende politieoptreden tegenover transmigranten en over overlast door Oost-Europese truckers in Zeebrugge.

Of de voorziene kaderuitbreiding bij de politie – zeven extra inspecteurs en vijf extra burgermedewerkers – de klachten zullen doen dalen, valt af te wachten.

(SVK – Foto a-TBR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier