1.323 horecazaken aan de kust gescreend: amper 95 vlot toegankelijk voor iedereen

Redactie KW

Met een nieuwe app en acht nieuwe routekaarten kunnen personen met een beperking nu ook zorgeloos een wandeling maken of gezellig tafelen aan de kust. Weliswaar in nog geen 100 van de meer dan 1.300 gescreende zaken…

Het initiatief komt van Westkans, het West-Vlaams Bureau voor Gelijke Kansen en toegankelijkheid. De voorbije jaren is al fors gewerkt om de kust toegankelijker te maken. Nu wordt een volgende stap uitgewerkt; namelijk de doelgroep zo goed mogelijk informeren. Daarom screende Westkans in alle kustgemeentes de routes van het station of de tramhalte tot aan het strand op het vlak van toegankelijkheid. Dat resulteerde in acht verschillende routekaarten voor zeven verschillende gemeenten. Oostende kreeg namelijk twee kaartjes.

Die screening werd ook overgemaakt aan alle gemeenten en openbaarvervoersmaatschappij De Lijn, zodat ook zij eventuele knelpunten kunnen wegwerken. De routekaart ‘Ticket naar de Zee’ is aan de kust overal beschikbaar en kan ook online gedownload worden.

AccesSEAble als handige app, maar cijfers zijn ontnuchterend

Daarnaast werd ook een applicatie uitgewerkt die de naam ‘AccesSEAble’ meekreeg. Wie die app installeert, krijgt informatie over de toegankelijkheid van 95 cafés en restaurants. In totaal werden daarvoor 1.323 horecazaken gescreend, maar amper een honderdtal raakten in de selectie. In deze zaken is er géén of maar één trede; is de toegangsdeur breder dan 77 cm en is er een aangepast toilet aanwezig.

Elke kustgemeente krijgt ook een papieren versie met alle nodige informatie voor mensen met een beperking. De nieuwe producten passen binnen het project ‘De kust: zichtbare toegankelijkheid’ van het impulsprogramma kust van Toerisme Vlaanderen.

Op dit kaartje kan je ook alle geselecteerde horecazaken terugvinden.

(Belga/FJA)