Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor Zeebrugse haven ligt voorlopig vast

Redactie KW

De Vlaamse Regering heeft het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de haven van Zeebrugge voorlopig vastgesteld. Het plan vervangt eigenlijk het vroegere gewestplan, en bepaalt waar het met de haven naartoe moet. De haven moet volgens het plan verder kunnen uitbouwen, maar met respect voor de natuur en de leefbaarheid van de havendorpen.

De haven van Zeebrugge laten ontwikkelen, de hinder beperken voor de mensen in de buurt en ook nog eens respect opbrengen voor de natuurwaarden is een moeilijke evenwichtsoefening. De Vlaamse regering heeft die gemaakt: het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de haven is af. En het geeft de aanzet om de verbinding met de haven te verbeteren. Op het plan is een zone aangeduid waar de langverwachte AX kan komen. Dat is de autosnelweg tussen de Blauwe Toren en Westkapelle.

Het nieuwe uitvoeringsplan maakt ook de spoorwegbocht van Ter Doest mogelijk. Dat stuk spoorweg moet twee delen van de haven met elkaar verbinden en zo de haven ook per spoor beter bereikbaar maken. Ook het nieuwe vormingsstation in Zwankendamme is voorzien. Om de hinder voor het dorp te beperken, wordt een groenbuffer aangelegd. Natuurpunt noemt de groene accenten in het uitvoeringsplan erg mager.

De Vlaamse overheid zou natuurgebieden aanduiden in het Vlaams Ecologisch Netwerk, kortweg VEN. Volgens Natuurpunt worden de beloftes wat Zeebrugge betreft nu zelfs teruggeschroefd.

Het nieuwe plan kleurt het sterneneiland en de Dudzeelse Polder in de achterhaven nu wel in als natuurgebied. Nog in de achterhaven krijgen de motorcrossers tijdelijk een oefenterrein.

Randvoorwaarden zijn dat het motorcrossterrein de havenontwikkeling en de aanleg van de AX niet mag hinderen. Het openbaar onderzoek over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan start binnenkort. Pas daarna kan de Vlaamse Regering het plan definitief goedkeuren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier