Ruim helft KMO’s nam mensen aan ondanks crisis

Redactie KW

Zestig procent van de West-Vlaamse KMO’s heeft mensen aangeworven, ondanks de crisis. Dat blijkt uit onderzoek van de Katho-hogeschool. Bijna 300 kleine en middelgrote bedrijven kregen vragen over hun personeelsbeleid. Opvallend ook: de meeste bedrijfsleiders voeren zo’n beleid op basis van intuïtie en gezond verstand.

Dupont in Kortrijk is een typische KMO. Het bedrijf met 14 mensen verkoopt materiaal voor de voedingsector en exporteert naar 26 landen. Ook Dupont nam mensen in dienst, ondanks de crisis, zoals heel wat andere KMO’s.

“Wij hebben zwaar geïnvesteerd in 2007,” zegt Dirk Dupont. “We hebben drie mensen extra aangeworven om de crisis te bekampen. Vooral professioneel geschoolde mensen die kunnen verkopen. We hebben de crisis aangepakt door mensen aan te werven, zeer zeker.”

Goed personeel vinden is belangrijk, zeker in een regio met weinig werklozen. De KMO’s doen hiervoor te weinig een beroep op hun eigen contacten.”Het is jammer dat die micro-organisaties minder die informele kanalen gebruiken,” zegt Anja Vanroose van Katho. “Die zijn trouwens gratis. Het is een kwestie van investeren in een netwerk, in contacten met scholen, ook het aanspreken van medewerkers. Daar komen dikwijls goede kandidaten uit. En het is een gratis wervingskanaal.”

(JV/AD)

Bekijkhierde reportage.

Meer in het WTV-nieuws vanaf 18u00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier