Roeselaars doorkijkstation blikvanger van opwaardering stationsbuurt

Redactie KW

In Roeselare starten van de maand de werken die het station en de hele omgeving een ander uitzicht moeten geven. Het grootse project was al lang aangekondigd, maar het liet op zich wachten doordat nog aanpassingen gedaan werden. De werken moeten de verkeersveiligheid verbeteren en de wijk Krottegem beter verbinden met de rest van het commercie centrum.

De stationsomgeving moet straks één grote ruimte worden, met aan de kant van Krottegem een groen gedeelte en aan de zuidkant een verkeersluw plein. Blikvanger wordt het stationsgebouw dat met veel glas een doorkijkgebouw wordt. Het torengebouw met kantoren moet het station van ver zichtbaar maken. De hele verfraaiing zal in totaal bijna 37 miljoen euro kosten en tegen midden 2012 klaar zijn.

“Inderdaad, het is zo ver,” zegt burgemeester Luc Martens. “Anderhalf jaar geleden hadden we ook al een project klaar, maar toen hebben we op vraag van de Vlaamse regering een aantal zaken heroverwogen. Soms gebeurde dat met een klein hartje omdat we bang waren dat het project ons zou ontglippen. Gelukkig is dat niet gebeurd, iedereen heeft constructief meegewerkt.”

Eind deze maand geeft Infrabel het startschot met de aanpassing van de ondergrondse doorgang in het station zelf.

” Het is zo dat het concept van het stationsgebouw nog dateert van dertig jaar geleden. Zowel de perronhoogte als de toegankelijkheid van de perrons is totaal voorbijgestreefd,” zegt naamgenoot van de burgemeester Luc Martens van de NMBS.

Maar het is de NMBS-holding die het leeuwendeel investeert. Zo komt er ook een ondergrondse parkeergarage voor bijna 700 wagens en twee fietsenstallingen voor 1200 tweewielers.

“Roeselare is voor ons een belangrijk project. Wij investeren hier meer dan 21 miljoen euro, maar Roeselare ligt dan ook op de belangrijke lijn tussen Brugge en Kortrijk,” vindt Christine Van Rijckeghem van de NMBS. “We zien in de statistieken dat het aantal reizigers hier sterker stijgt dan in de rest van het land.”

De reizigers moeten straks ook makkelijker van de bus op de trein kunnen door een nieuw busstation. De bovenbouw op dat station is geschrapt om de wijk Krottegem te laten ademen. Het hele project moet trouwens de twee stadsdelen beter verbinden.

Om het verkeer beter te controleren in de stationsomgeving zullen de bussen gescheiden worden van de rest van het verkeer en ook voor de zwakke weggebruiker wordt het veiliger.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier