Resoc wil gehoord worden in dossier Schipdonkkanaal

Redactie KW

Het Regionaal Sociaaleconomisch Overlegplatform (RESOC) heeft aan Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits gevraagd om gehoord te worden in het dossier van het Schipdonkkanaal. In afwachting van een beslissing op lange termijn vraagt minister Crevits aan Waterwegen en Zeekanaal om korte termijn oplossingen te onderzoeken voor een betere ontsluiting van de haven van Zeebrugge.

Resoc-voorzitter Dirk De fauw interpelleerde Vlaams minister Hilde Crevits over twee belangrijke dossiers voor de regio : de verbreding van het Schipdonkkanaal en de internationale luchthaven van Oostende-Brugge (zie artikel: Resoc peilt naar stand van zaken uitbating Luchthaven Oostende-Brugge). Momenteel buigt het Vlaams parlement zich over de Seine-Schelde-West. Op 19 april iseen nieuwe hoorzitting gepland.

“In dit dossier zijn al het actiecomité ‘t Groot Gedelf en het Zeebrugs havenbestuur gehoord”, stelt Dirk De fauw. “Resoc wil als sociaaleconomisch overlegplatform, waarin zowel werkgevers als werknemersorganisaties zetelen, gehoord worden. Wij willen aantonen dat de verbreding van het Schipdonkkanaal over een breed maatschappelijk draagvlak beschikt. Zowel West-Vlaamse ondernemers als vakbonden zijn voorstander van dit belangrijk project voor onze regio.”

“Maar in afwachting van de eventuele realisatie van de Seine-Schelde-West is er nood aan een korte termijn oplossing voor de binnenvaart. Minister Crevits vraagt Waterwegen en Zeekanaal om te onderzoeken of de bouw van een nieuwe Dampoortsluis kan worden gerealiseerd via een pps-formule : publiekprivate samenwerking. Waterwegen en Zeekanaal krijgt ook de opdracht om de bouw en de financiering van een nieuwe brug in Steenbrugge te onderzoeken. Op die manier kan de capaciteit van de binnenvaart via het kanaal Gent-Brugge verhoogd worden van 1350 tot 2100 ton.

Resoc wil gehoord worden in dossier Schipdonkkanaal

Bekijk hier de reportage

(SVK)

Meer in Krant van West-Vlaanderen. En vanavond in het journaal van FOCUS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier