REPORTAGE Foodpairing, op zoek naar de ultieme smaakcombinatie

© Foodpairing.com 2014
Redactie KW

Foodpairing.com uit Brugge verovert de wereld met zijn online catalogus van smaken en ingrediënten.

Hoe kan je ingrediënten efficiënt combineren om tot nieuwe resultaten te komen in de keuken? Dat is het uitgangspunt van Foodpairing.com. “Wij gaan op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Dat doen we via een database van aroma’s. We timmeren al negen jaar aan de weg met Vlaamse chefs zoals Kobe Desramaults. De jongste jaren gaan we in zee met internationale koks. We werken samen met bio-ingenieurs en universiteiten wereldwijd”, zegt Bernard Lahousse uit Kortrijk.

Mozarella met watermeloen

De hype rond El Bulli lag aan de basis van de eerste site in 2007. Het Spaanse toprestaurant reduceert duizenden experimenten tot de beste recepten. “Wij gaan via een wetenschappelijke benadering op zoek naar de ideale combinatie. In 2009 lanceerden we The Flemish Primitives. We reiken inspiratie aan de chefs. Zij gebruiken onze database om nieuwe recepten te ontwikkelen. Foodpairing geeft een objectief overzicht van de mogelijke combinaties. Voeding is cultureel bepaald. Kip met chocolade wordt bij ons misschien op wenkbrauwgefrons onthaald, in Mexico is het de normaalste zaak van de wereld. Mozarella met watermeloen? Perfect te combineren. Een hamburger met gorgonzolla, mayonaise en ingekookte porto? Niet te versmaden”, gaat Bernard verder.

Berekening is onfeilbaar

“De consument moet zijn eigen selectie maken op onze site. Wij reiken een tool aan om tot nieuwe smaken en bereidingen te komen. Een klassieker zoals biefstuk met friet tillen we naar een ander niveau. Het draait allemaal om innovatie. Onze berekening is onfeilbaar. De geselecteerde smaken vormen een perfect huwelijk. Je zal geen hoeveelheden vermeld zien staan, de praktische uitwerking is voor de rekening van de chef. Oefening baart kunst. Leerlingen uit de hotelschool durven al wel eens teveel bij elkaar kappen”, lacht Bernard.

Ontelbaar veel mogelijkheden

Het initiatief reikt verder dan topchefs alleen. “Ook cocktailmakers, foodies en andere lekkerbekken kunnen iets opsteken van onze site. Ouders gaan op zoek naar de ultieme combinatie om hun kleine spruit bepaalde groenten te leren eten. De site is gratis beschikbaar. Wie onze volledige database wil raadplegen betaalt 1,5 of 7,5 euro per maand. Dan heb je een overzicht van meer dan 1500 ingedriënten met ontelbaar veel mogelijkheden.”

Kantoor in New York

Foodpairing.com groeide exponentieel. “Intussen wordt onze site gevolgd uit meer dan 150 landen. We hebben meer dan 1 miljoen gebruikers uit alle windstreken. Een verklaring voor dat succes? Het concept wordt gretig opgepikt in populaire programma’s zoals Masterchef USA. Daarom openden we onlangs een kantoor in New York. In eigen land vinden reeds 70.000 Vlamingen de weg naar de site. Dat aantal flink zit in de lift. De culinaire hype laat zo zijn sporen na”, stelt Bernard.

Bereiding met moedermelk

Het aantal ingrediënten is natuurlijk niet onuitputtelijk. “Toch heb ik het gevoel dat we nog niet op het einde van onze limiet zijn. Er zijn nog heel wat onontgonnen exotische kruiden en recepturen. Af en toe botsen we op een speciaal verzoek. De gerenommeerde sterrenzaak The Fat Duck polste ons eens om iets te bereiden met moedermelk. Je houdt het soms niet voor mogelijk”, lacht Bernard Lahousse tot slot.

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier