Reno awards voor beste bachelorproeven van Torhout

Redactie KW

Reno – de Torhoutse lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) – heeft voor de tweede keer de Reno Awards uitgereikt. Aan de opleiding worden jaarlijks een pak bachelorproeven (eindwerken) geschreven, met boeiende thema’s uit onderwijs, sportwereld en andere socioculturele of zelfs economische sectoren

Met de Reno Awards wil Reno de meest verdienstelijke bachelorproeven van de eigen studenten bekronen. Voor elke optie – lager onderwijs, secundair onderwijs, lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie – was een prijs voorzien: een iPad voor de eerste plaats, een boekenbon van Standaard Boekhandel voor de tweede plaats.

Per optie kregen de studenten telkens 10 minuten om een jury te overtuigen van de kwaliteiten van hun bachelorproef. De presentaties waren publiek. Zo’n 200 mensen, onder wie ouders, vrienden en medestudenten, woonden de presentaties bij.

De winnaar van de richting lager onderwijs was Amelie De Muynck. Samen met de Vrije Basisschool Sint-Vincentius uit Kachtem ontwikkelde ze een ‘leeskast’ om het leesplezier van de leerlingen te bevorderen. Lezen is een basisvaardigheid voor het leven, maar helaas zijn er vele kinderen die dat niet graag doen. In de kast vinden de kinderen heel wat leesopdrachten, zowel op letter-, woord- als zinsniveau. De leerlingen worden begeleid door ‘Loulou’, de leesbeer die hen bij het kiezen van de opdrachten helpt. De leeskast kan in alle leerjaren van de basisschool worden gebruikt.

De tweede prijs ging naar ‘Ik + jij = wij … We gaan er samen voor!’ van Elise Vanoverbeke. Zij werkte enkele coöperatieve spelen uit om de sociale vaardigheden bij kinderen van het eerste tot en met het vierde leerjaar te ondersteunen.

Met ‘Veni, vidi, didici’ kaapte Lobke Jonckheere de eerste prijs voor de optie secundair onderwijs weg. Haar bachelorproef brengt alle Romeinse sporen in het West-Vlaamse Oudenburg (vaak onder de grond) op een interactieve manier tot leven voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs. Dat gebeurt met een tablet die groepjes leerlingen bij een wandeling doorheen de stad Oudenburg bij zich hebben. Via de tablet komen de leerlingen terecht op een website met informatie (tekst, filmfragmenten, reconstructietekeningen enz.) over de verschillende locaties. Per locatie is ook een soort toets voorzien waarvan de antwoorden in een Google Docs formulier terechtkomen . Op het einde van de wandeling kunnen de leerkrachten dat formulier in het plaatselijk Romeins Archeologisch Museum (RAM) laten afdrukken. Zo hebben ze een overzicht van de geleverde inspanningen van hun leerlingen.

Charlotte Lannoye won met ‘ What is this fascinating thing called “language”?’ de tweede prijs. Zij schreef voor leerlingen van het vierde jaar secundair onderwijs allerlei teksten over interessante aspecten van de Engelse taal en ontwikkelde in dat verband ook een leerlingenbundel met website.

Vincent Delva ontwierp een handleiding voor windsurfers, evolutie 2, in samenwerking met de Vlaamse Yachting Federatie. Hij werd de winnaar voor de optie lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie. Wie wil leren windsurfen, moet drie niveaus doorlopen: eerst windsurfen op vlak water (basis), dan fun windsurfen op vlak water (evolutie 1), ten slotte surfen op zee (evolutie 2). Voor de niveaus basis en evolutie 1 was al eerder een zeer goede handleiding ontwikkeld, maar nog niet voor evolutie 2. Zo ontstond het idee voor een bachelorproef: de ontwikkeling van een brochure om de belangrijkste vaardigheden van het zeesurfen aan te leren, maar ook om de cursisten te laten kennismaken met de ‘theoretische kant’ van de zee.

‘Lichamelijke activiteit en voeding tijdens en na de zwangerschap’ van Eveline Delacourt werd bekroond met een tweede plaats. Na een theoretisch deel over het belang van lichamelijke activiteit bij een zwangerschap presenteert Eveline een workout voor zwangere dames van drie tot zes maanden en een workout voor de periode van zes tot negen maanden. Aan de hand van deze workouts kunnen dames de oefeningen met behulp van een personal trainer of zelfstandig thuis uitvoeren. De workouts focussen vooral op de algemene spieren van het boven- en onderlichaam. Er is ook een begeleidend filmpje gemaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier