Regio Kortrijk wordt sterk merk voor zakentoerisme

Redactie KW

In Kortrijk Xpo is het Regionaal Conventiebureau voorgesteld. Dat is een professioneel aanspreekpunt om arrangementen te promoten en te ontwikkelen op maat van de zakenlui die Zuid-West-Vlaanderen bezoeken. Dit nieuwe initiatief is een samenwerking tussen XIM, die internationale beurzen moet aantrekken, en de vzw toerisme Leiedal.

De ambitie is zeer groot om van Zuid-West-Vlaanderen een sterk merk te maken op het vlak van zakentoerisme. De streek heeft ook heel wat te bieden maar tot nu toe was er nauwelijks sprake van samenwerking. Het Regionaal Conventiebureau zal voortaan de economische en toeristische belangen op elkaar afstemmen.

“Een regionaal conventiebureau is een professionele organisatie die organisatoren van congressen, evenementen en beurzen begeleidt in de regio om hun werk in optimale omstandigheden te laten plaatsvinden,” zegt Jean De Bethune van XIM.

Ook hotelsector werkt mee

Vooral de hotelsector hoopt de vruchten te plukken van dit nieuwe initiatief. Zo investeert het Kortrijkse Parkhotel ruim vijf miljoen in een ondergrondse parking, een wellness centrum en uitbreiding tot 135 kamers. “Het hotelcliënteel vertegenwoordigt toch 95% van het zakentoerisme,” zegt Luc Vandewalle van Parkhotel. “Dat is zeer belangrijk voor ons. De rest zijn toeristen die uit andere streken overkomen. Specifieke toeristen voor Kortrijk hebben we nauwelijks het zijn vooral zakenlui.”

Het hele actie plan van het regionaal conventiebureau is verzameld in een handleiding vol nuttige informatie op maat van de zakentoerist. Er komt ook nog een digitale versie. In de handleiding staan een 100 tal hoteladressen, toeristische locaties en diensten vermeld.

(bv/jv)

Meer in het WTV-nieuws vanaf 18u00, en ook stipt om 22u00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier