Proefproject met pekelsproeier bij vriesweer in Kortrijk

Redactie KW

Er komt een proefproject in Kortrijk waarbij Wegen en Verkeer een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout. Het proefproject is aangekondigd bij de voorstelling van het nieuwe winterplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

Na twee bijzonder strenge winters en een pak bijhorende verkeersellende is de planning grondig bijgestuurd. Zo wordt de zoutvoorraad bijvoorbeeld drastisch verhoogd. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken. Zo starten de strooidiensten van Wegen en Verkeer met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter.

Efficiënt strooien

Bedoeling is ook dat er “efficiënt” wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust me een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg.

Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren met banden die voorzien zijn op winterse omstandigheden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook ‘s nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen.

(BELGA/JV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier