Pretparken deden gouden zaken tijdens paasvakantie

Redactie KW

De Vlaamse attractieparken hebben tijdens de voorbije paasvakantie gouden zaken gedaan. Overal stegen de bezoekerscijfers spectaculair. Dat blijkt uit gegevens van Bobbejaanland, Bellewaerde Park, Plopsaland, dierenpark Planckendael en de Zoo van Antwerpen.

De oorzaak van de goede resultaten is enerzijds de economische crisis die ervoor zorgt dat mensen meer in eigen land erop uit trekken en anderzijds het mooie weer en de latere periode waarin de paasvakantie in 2009 viel.

Bellewaerde Park in Ieper trok dit jaar drie keer zoveel bezoekers als in de paasvakantie vorig jaar. Precieze cijfers worden niet bekend gemaakt, maar volgens de directie is het van 2004 geleden dat de bezoekersaantallen zo hoog lagen tijdens deze periode. Aan de basis van het succes ligt volgens Bellewaerde haar verjaardagsactie. Het park bestaat 55 jaar, waardoor kinderen tot 5 jaar oud en volwassenen ouder dan 55 het park gratis in mogen tijdens de maand april. Die actie zorgt ervoor dat vooral families naar Ieper afzakten.

Plopsaland doet het eveneens meer dan goed. In het hoofdpark in De Panne steeg het bezoekersaantal ten opzicht van 2008 van 53.000 naar 104.000. Volgens algemeen directeur Steve Van den Kerkhof is het goede weer een pluspunt, maar was het succes nooit zo groot geweest zonder de opening van de nieuwe Anubis-rollercoaster, die de snelste is van de Benelux en daardoor veel publiek trekt.

Plopsa Indoor in Hasselt deed het net door die hoge temperaturen iets minder goed met een daling van 37.000 naar 25.000, maar volgens Van den Kerkhof heeft dat dan weer een positief effect op de cijfers in Plopsa Coo, waar 25.000 mensen tijdens de paasvakantie kwamen, tegenover 8.000 in 2008 toen er sneeuw lag.


Bobbejaanland in Lichtaart kende ook twee weken uitzonderlijke drukte. 74.000 mensen bezochten het attractiepark in de Antwerpse Kempen, en dat zijn er meer dan dubbel zoveel als vorig jaar, toen de teller op 35.000 bleef staan. Volgens de directie is deze paasvakantie de beste sinds 1995. Algemeen directeur Rudi Rasschaert spreekt van een goede start van het seizoen. “Blijkbaar heeft de crisis op ons geen invloed, want ook de verkoop van snacks en drank ligt op hetzelfde niveau als vorige jaren”, verklaart hij.


De Zoo van Antwerpen kijkt tevreden terug op de voorbije twee weken. Met een toename van 55.500 naar 92.000 is er ook daar sprake van bijna een verdubbeling. Dierenpark Planckendael in Muizen doet het tenslotte nog beter, daar steeg het aantal toegangskaartjes van 34.500 naar 84.500. Volgens woordvoerster Ilse Segers zijn de baby-giraffen in Planckendael deels verantwoordelijk voor het succes. Daarnaast zorgt de crisis ervoor dat de mensen met een beperkter budget hun vrije tijd moeten invullen, waardoor dierenparken automatisch meer volk trekken. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier