Vragen over blauwe zone in Ardooie

De blauwe zone wordt uitgebreid, maar wanneer? (Foto a-RN) © KRANT VAN WEST-VLAANDEREN
Bert Vanden Berghe

Op de gemeenteraad werd het mobiliteitsplan voorgelegd. De oppositie was niet onder de indruk.

Naast het feit dat het plan al sinds 2002 op zich laat wachten, blijkt dat er weinig concrete maatregelen in verwerkt staan, zo pleitte onder meer Kimara Goethals (Groep 82). “Het kan een goede leidraad zijn naar de toekomst toe, maar enkel als daar concrete zaken aan gekoppeld worden en het opgevolgd wordt. Dit plan toont vooral ‘wat’ en niet zozeer ‘hoe’.”

Het mobiliteitsplan trapte inderdaad enkele open deuren in: het zwaar verkeer moet zoveel mogelijk uit het centrum geweerd worden, de fietspaden moeten verbeterd worden en de onveilige oversteek aan de N37 blijft een doorn in het oog. Die laatste is een gewestweg, dus knelt daar het schoentje. Wat het openbaar vervoer betreft, krijgt het centrum wel goeie punten, Koolskamp iets minder.

Het opvallendste blijft de blauwe zone. Die wordt uitgebreid met 162 parkeerplaatsen in het centrum. Maar over de tijdslijn is veel onduidelijkheid. “Die komt er zeer geleidelijk na evaluatie”, aldus de burgemeester. “De bedoeling is om het stelselmatig door te voeren. Ondertussen bekijken we ook hoe we de gevraagde handhaving aanpakken. Stellen we een ambtenaar aan of schakelen we de politie in? Dat moeten we nog allemaal bekijken.” Omdat er zich niet meteen grote problemen op vlak van parkeren aanbieden én we in een verkiezingsjaar zitten, moeten we er niet op rekenen dat het voor meteen is…

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Roeselare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier