Veurne Toekoer en N-VA Veurne hebben vragen bij nieuwe mobiele applicatie

Gemeenteraadslid Wouter Vanlouwe (tweede van rechts) tijdens de vorige gemeenteraad. © MF
Matthias Feyen
Matthias Feyen Redactie KW

De nieuwe stadsapp van Veurne zorgt voor vragen bij Veurne Toekoer. Wouter Vanlouwe (N-VA) interpelleert er maandag over tijdens de gemeenteraad.

De officiële lancering van de nieuwe mobiele applicatie VeurneApp vindt pas plaats op maandag 28 augustus. “Waarom kiest de meerderheid voor een tweede app terwijl er reeds een goedlopende applicatie in omgang is”, wil Wouter Vanlouwe (N-VA) weten.

Stijn Hommez, voorzitter van Veurne Toekoer, stuurde dan weer een persbericht de wereld in waarin de vzw niet opgetogen is met de nieuwe app. “Veurne Toekoer is ten zeerste verwonderd over deze aanpak. Wij hebben intussen kennis opgebouwd met de Toekoer-pas, een loyaltysysteem dat volledig onafhankelijk werkt in eigen beheer van de Veurnse handelaars. De voorgestelde stadsapp creëert concurrentie binnen dit gegeven in het handelsgebeuren. Voor Toekoer vzw is deze beslissing onbegrijpelijk en komt deze nieuwe app aan als een kaakslag. Dit kan nefast worden voor beide initiatieven. Blijkbaar wordt de inzet van ons bestuur niet geapprecieerd door het stadsbestuur”, klinkt het.

Verwarring ontstaan

“Er is blijkbaar verwarring ontstaan bij onze uitnodiging om als handelaar deel te nemen aan de VeurneApp”, laat het stadsbestuur weten. “Veurne wil met haar app haar stedelijke dienstverlening via een smartphone ter beschikking stellen. De VeurneApp biedt een handig overzicht van de stadsdiensten, nieuwsberichten, een agenda met evenementen… Verenigingen en handelaars kunnen zich gratis aanmelden om enerzijds gebruik te maken van de directe communicatiemogelijkheden die de VeurneApp biedt, en anderzijds willen we de handelaars een tool geven om op een eenvoudige en laagdrempelige manier kennis te maken met e-commerce door bijvoorbeeld een tafeltje te reserveren of een product te bestellen”, klinkt het.

“Het stadsbestuur van Veurne heeft geenszins de bedoeling om een eigen klantenkaartsysteem te ontwikkelen. Daarentegen wil zij nog steeds, indien vzw Veurne Toe koer dit wenst, de loyaltykaart – Toekoer pas – integreren in de stadsapp, zoals dat ook in andere steden gebeurt.”

“App blijkt flop”

“Toch blijf ik geen voorstander van zo’n app”, reageert Stijn Hommez op zijn beurt. “Zoals bij vele andere steden het geval is, blijkt zo’n app een flop. Amper 5 tot 10 procent van de bevolking downloadt zo’n app. Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat ik niemand aanraad om zijn gegevens te delen met zo’n app. Een bedrijf zoals OnzeStadsApp (die zogezegd gratis is) is enkel uit op het verzamelen van big data, om ze nadien te verkopen. Uiteindelijk heeft geen enkele lokale handelaar baat bij een megadataopkoper om dan onze klanten te bestoken met hun – meestal concurrerende – producten of aanbiedingen.”

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier