Toerisme Vlaanderen trekt 875.000 euro uit voor promotie Vlaamse Kust

Jos Remaut

Dit blijkt uit het promotioneel actieplan 2015 van Toerisme Vlaanderen, dat vooral inzet op marketing en promotie in het buitenland.

Op vraag van Vlaams parlementslid Cathy Coudyser (N-VA) uit Knokke-Heist, verstrekte minister voor toerisme Ben Weyts (N-VA) enige uitleg over dit plan. Dat wil vooral de naamsbekendheid van en de awareness voor de Vlaamse Kust stimuleren, maar uiteraard ook zorgen voor een groei in aankomsten, overnachtingen en bestedingen voor onze kust.

“Voor de internationale promotie zal Toerisme Vlaanderen voornamelijk focussen op promotie via intermediairen, zoals de professionele reissector en de pers, maar evenzeer via sociale media en het opzetten van joint promo’s. Maar er worden ook campagnes opgezet die zich rechtstreeks tot de klant richten”.

Ruim 3,25 miljoen euro AVE-waarde

Cathy Coudyser wilde ook weten hoe de minister de acties voor de promotie van de kust in de buurlanden beoordeelt. “Er bestaat geen globaal evaluatie-instrument”, antwoordt Ben Weyts, “Toerisme Vlaanderen evalueert de diverse acties apart. Voor de perswerking gebeurt dat aan de hand van de AVE-waarde (advertising value equivalent). Die geeft een idee van de waarde van een artikel in een medium indien dezelfde ruimte als advertentie zou zijn gekocht. In 2014 leverde de on- en offline perswerking voor de Vlaamse Kust vanuit de kantoren in de buurlanden 203 artikels op, met een advertentiewaarde van meer dan 3,25 miljoen euro.”

Met 85 artikels en een AVE-waarde van bijna 1,5 miljoen euro spant Nederland hierin de kroon.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier