Tieltse gemeenteraad trekt dossier collegesite naar zich toe : chaos lijkt nu compleet

Jos Remaut

Het voorstel van SP.A om de beslissingsbevoegdheid over de ontwikkeling van de collegesite bij de gemeenteraad te leggen in plaats van bij het schepencollege, kreeg vanavond op de gemeenteraad, zeer tegen de zin van burgemeester Els De Rammelaere, de steun van oppositiepartij CD&V en is daarmee aangenomen.

Maar of dit nu effectief zal betekenen dat de gemeenteraad het voor het zeggen krijgt, is nog maar zeer de vraag. Volgens de burgemeester is deze beslissing gewoon onwettelijk. “En onwettelijke beslissingen moeten niet worden uitgevoerd.”

Het verhaal is ondertussen bekend : vorige week dinsdag gunde het Tieltse schepencollege de ontwikkeling van de collegesite, een indrukwekkend immoproject, aan de THV Kortrijkstraat. Dat gebeurde na een 4-3-stemming in dat schepencollege, waarbij de socialisten de tegenstemmers waren : te veel beton, te weinig groen, zo vinden zij. En het duurde geen tijd eer de frustraties hun weg vonden via de sociale media en de socialisten er openlijk voor uitkwamen dat zij tegen het project zijn zoals het nu werd gegund.

Omdat ze wisten dat ook de oppositie het project wel graag wat groener had gezien, hadden ze voor vanavond bij monde van Vic Verbrugge een bijkomend punt geagendeerd waarin ze onomwonden vroegen om de gunningsbeslissing van het schepencollege en het bijhorende protocolakkoord alsnog niét te ondertekenen en uit te voeren, omdat ze diverse engagementen bevatten die volgens hem niet tot de bevoegdheid van het schepencollege maar van de gemeenteraad behoren.

“Het protocolakkoord bevat verbintenissen (onder meer over het verwerven van gronden en gebouwen) die niet in het door de gemeenteraad goedgekeurde bestek zijn voorzien of die afwijken van dit bestek”, zegt Vic Verbrugge. “Met deze gunning gaat het schepencollege dan ook verbintenissen aan die tot de uitsluitende bevoegdheid van de gemeenteraad behoren. Verbintenissen die aanleiding kunnen geven tot schadeclaims als ze niet worden waargemaakt. Bevoegdheidsschendingen in een dossier van meer dan 70 miljoen euro zijn niet te verantwoorden. Het schepencollege kan geen verbintenissen en engagementen aangaan waarvan de vervulling afhankelijk is van nog te nemen gemeenteraadsbeslissingen.”

Burgemeester Els De Rammelaere (N-VA/Open VLD) van haar kant deelde die zienswijze absoluut niet. In een vrij lang en vooral juridisch klinkend betoog vol verwijzingen naar het gemeentedecreet probeerde ze de raad ervan te overtuigen het schepencollege en enkel het schepencollege in deze bevoegd is en dat het ontnemen van die bevoegdheid een onwettige handeling is die zij die daartoe hebben besloten wel eens duur te staan zou kunnen komen.

“Zoals u allen weet, heeft de gemeenteraad de exclusieve bevoegdheid tot het vaststellen van de wijze van gunning en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, dit wil zeggen om de procedure te bepalen en om de voorwaarden vast te leggen waarbinnen de overheidsopdracht moet of kan worden uitgevoerd. Daarnaast is het schepencollege niet alleen bevoegd om de besluiten van de gemeenteraad uit te voeren, maar is het daarenboven uitsluitend bevoegd tot het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.”

De genomen gunningsbeslissing is dus volkomen wettelijk en elke interventie van de gemeenteraad is niet alleen onwettig maar ook vrij nutteloos, tenzij iemand hier de bedoeling heeft om de reputatie van de raad en van de stad Tielt opzettelijk te schaden.”

“Het schepencollege heeft deze overheidsopdracht conform de door de gemeenteraad voorgeschreven procedure uitgevoerd, hierbij rekening houdend met alle voorwaarden van het op 16 oktober 2014 door deze gemeenteraad goedgekeurd bestek. Deze beslissingen, zelfs al ligt een stemgedrag ervan aan de basis, worden beschouwd als collegiale beslissingen. Er werd een externe jury en een extern advocatenbureau betrokken om de procedure in goede banen te leiden en er werd met de voorkeursbieder volledige overeenstemming bereikt over de principes en voorwaarden tot toewijzing van de opdracht.”

“De argumenten die wij van de heer Verbrugge tot nu toe hebben gehoord, hebben allemaal te maken met het feit dat hij de voorwaarden die in het bestek zijn opgelijst in vraag wil stellen. Het komt er eigenlijk op neer dat hij en cours de route alsnog de spelregels wil veranderen en het dossier – wars van alle feitelijke en juridische consequenties – wil torpederen.”

“Ondanks deze goedkeuring is er nu dus het voorstel van de heer Verbrugge dat ertoe strekt om de gemeenteraad zich te laten mengen in een aan het schepencollege voorbehouden exclusieve bevoegdheid. Zoals gezegd, is een dergelijke beslissing onwettig en zal dit niet alleen aanleiding geven tot een vernietiging door de hogere overheid, maar geeft aan elke belanghebbende partij die door dit besluit wordt getroffen, meteen een grond om schadevergoeding te eisen. Gemeenteraadsleden die hieraan meewerken, hebben daarin een verantwoordelijkheid. Dergelijke beslissing is dus niet zo vrijblijvend als op het eerste zicht wordt voorgesteld. Ik besluit met een oproep aan u, meneer Verbrugge, om geen politieke spelletjes te spelen en uw voorstel in te trekken.”

Maar Vic Verbrugge was niet echt onder de indruk van dit exposé. “U schermt voortdurend met het gemeentedecreet, maar staat daar niet eerst en vooral in dat de gemeenteraad bevoegd is voor alle zaken van gemeentelijk belang ? Als een project van die omvang, met dergelijke zware financiële implicaties geen zaak van gemeentelijk belang is, dan weet ik het niet meer. En hoe u het ook draait of keert : de verwerving van de nodige bijkomende eigendommen of het verlenen van een recht van opstal, dat zijn zaken die alleen door de gemeenteraad kunnen worden beslist. En wat met de 1,1 miljoen extra die voor dit project nog moet worden gevonden ? Het zal ook de gemeenteraad zijn die dit bij begrotingswijziging zal moeten beslissen !”

De burgemeester bleef echter onwrikbaar : “Al wie hier straks ja stemt begaat een onwettigheid, de gouverneur zal dit onmiddellijk venietigen !”

Waarop eerste schepen Simon Bekaert (SP.A) zich in het debat mengde. “Burgemeester, waarom maakt u de mensen hier in de gemeenteraad zo bang ? En waarom zegt u hier in deze zaal dat de secretaris en de financieel beheerder geen toelichting mogen geven ? U schermt voortdurend met het al door de gemeenteraad goedgekeurde bestek, maar u kunt zich toch niet voor alles achter dat bestek blijven verschuilen. En heb toch tenminste oor naar de administratieve nota die de gemeentesecretaris en de financieel beheerder op 26 januari hebben opgesteld en waarin ze kritische opmerkingen maken die u best niét onder tafel veegt, zoals u geprobeerd hebt te doen ! 1,1 miljoen extra vinden in de begroting, dat zal niet simpel zijn en dat zal sowieso zijn consequenties hebben naar andere projecten toe.”

Daarna was het woord aan de oppositie, die de sleutel tot de ontknoping in handen had. Vincent Byttebier (CD&V): “Twee zaken worden hier meteen duidelijk : de Tieltse meerderheid ligt compleet overhoop, én er schort van alles aan dit dossier. Het gaat hier om een heel complex project, met een enorme commerciële druk tot winstmaximalisatie. En het blijft bang afwachten of alles wel de toets van de wettelijkheid zal doorstaan.”

“Onze fractie is nooit betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze plannen, en we mochten op geen enkel moment input geven. Inhoudelijk zien wij in het voorliggende plan goede en minder goede zaken. Het is zeker geen eensluidend positief verhaal, al bevat het wel positieve elementen.”

Maar het is duidelijk dat er heel wat mis is met de manier waarop de beslissingen genomen worden. De nota van de stadsadministratie is wat betreft heel duidelijk. En ik begrijp best waarom u hem niet bij de notule van het schepencollege wilde voegen : u hebt wel een en ander te verbergen. Wij hebben de indruk dat dit schepencollege de vlucht vooruit heeft willen nemen, om nog snel met een goed-nieuwsshow te kunnen komen voor de verkiezingen.”

“Wij vragen drie dingen: volledige duidelijkheid scheppen, absolute vooruitgang van het project en een absoluut draagvlak voor het project. Het gaat hier om een dossier van 70 miljoen euro, en pas als alles al beslist is komt er een consultatieronde. Dit is de omgekeerde wereld ! Het is toch een vrij absurd gegeven dat alles beslist is door vier mensen in het schepencollege, waarvan er dan nog maar drie stemrecht hebben in deze gemeenteraad.”

Ons standpunt is dan ook duidelijk : de gemeenteraad moet dit dossier naar zich toe trekken. Wij zullen het voorstel van raadslid Verbrugge steunen.”

Waarmee er dus meteen een meerderheid was en het punt werd aangenomen met 18 ja (CD&V en SP.A) tegen 7 nee (NVA/Open VLD en Iedereen Tielt). Niemand vroeg de hoofdelijke stemming en de voorzitter ging dadelijk over tot het volgende punt.

Afwachten nu dus hoe het verder loopt en of de Tieltse stadsadministratie het, tegen de gemeenteraadsbeslissing in, toch riskeert om het gunningsbesluit en protocolakkoord met THV Kortrijkstraat te ondertekenen. De bal lijkt nu haast zeker in het kamp van de gouverneur te liggen. En die zal er een vette, allicht tijdrovende kluif aan hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier