Provincie wil proefproject openbaar vervoer Oostende-Westhoek mee vorm geven en financieren

Jos Remaut

Een verrassend voorstel van gedeputeerde Franky De Block (SP.A) als conclusie op de interpellatie van Christof Dejaegher (CD&V) over openbaar vervoer in De Westhoek, de namiddag op de provincieraad.

In zijn interpellatie nam Christof Dejaegher, tevens burgemeester van Poperinge, de conceptnota van minister Vlaams Minister Weyts voor een nieuw vervoersmodel op de korrel en concludeerde hij dat die niet veel goeds zal opleveren voor een dun bevolkt gebied als de Westhoek.

“De conceptnota van minister Ben Weyts (N-VA) duidt de marsrichting aan om invulling te geven aan het nieuwe concept ‘basisbereikbaarheid‘, dat in de plaats komt van het principe van de basismobiliteit dat jarenlang gold.”

Daar kan Dejaegher tot op zekere hoogte wel in komen, maar hij kan niet aanvaarden dat er nog een verdere afbouw zou komen van het nu al zo ontoereikende openbaar vervoer in de diepe Westhoek. Wat hij staafde met tal van treffende voorbeelden.

Zijn vraag aan het einde van zijn uitgebreid betoog : wat kan het provinciebestuur met zijn dienst mobiliteit ondernemen om het concept basisbereikbaarheid aan een grondige en kritische analyse te onderwerpen ? “Op welke fora kunnen bezorgdheden aangekaart worden ? Hoe stellen we ons op in dit debat dat bepalend is voor een groot stuk van onze provincie ? Hoe kunnen we vanuit het door de minister gelanceerde begrip ‘combimobiliteit’ ons fietsbeleid op die inzichten afstemmen ? Kan de gebiedswerking hierin betrokken worden ?”

Een hele rist vragen dus, maar voor die door de gedeputeerde voor mobiliteit konden worden beantwoord, ontspon er zich eerst nog een hele gespreksronde, met enkele pittige discussiemomenten. We verwijzen hiervoor naar onze liveverslaggeving op deze nieuwssite.

Provincie wil voortouw nemen

Gedeputeerde voor mobiliteit Franky De Block (SP.A) vond in zijn antwoord alvast dat de provincie, ook al is ze niet rechtstreeks bevoegd in de uitrol van dat nieuwe vervoersmodel, wel degelijk een belangrijke inbreng kan en wil hebben. “Als provincie hebben we toch wel een aanknopingspunt, zeker met ons fietsbeleid als het over combimobiliteit gaat. We hebben ook heel wat terreinkennis en knowhow in huis. Al is het spijtig dat we als provincie door besparingen niet meer vertegenwoordigd zijn in De Lijn.”

En hij had ook een heel concreet voorstel :

“In de conceptnota van minister Weyts staat duidelijk dat voor de organisatie en de uitbating van het aanvullend vervoer in de dunner bevolkte gebieden de Lijn niet meer zelf zal instaan, maar dat dit een zaak zal worden voor de op te richten vervoersregio’s. Deze zijn nog niet gedefinieerd, niemand heeft ook maar enig idee hoe dat allemaal zal opgevat en georganiseerd zal worden. Maar er werden wel een aantal gebieden genoemd waar men in 2017 een proefproject wil opstarten. Waaronder in onze provincie : de regio Oostende-Westhoek. Mijn voorstel is : laat ons als provincie aanbieden om hieraan mee te werken en mee te financieren. Indien de betrokken Westhoekgemeenten ons dat vragen, dan willen wij enthousiast het voortouw nemen in die vervoersregio Oostende-Westhoek. In het budget 2017 willen we zelfs de nodige middelen voorzien om dat proefproject te ondersteunen. En ook daarna willen we blijven financieren, maar dat moet dan bekeken worden na een evaluatie van het proefproject, en in het licht van onze gewijzigde budgettaire mogelijkheden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier