Personeelsafgevaardigde bij Carrefour op Brugse CD&V-lijst

Stefan Vankerkhoven

Tristan Cools, personeelsafgevaardigde Carrefour Hypermarkt St-Kruis, prijkt op de CD&V-lijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in Brugge. Hij heeft intense weken achter de rug. Het voortbestaan van de Carrefourwinkel St-Kruis stond lang op de helling.

Tristan Cools (55) stelt: “We hebben maanden constructief mee onderhandeld over een nieuw sociaal plan, zowel op lokaal als op nationaal niveau. Ik ben verheugd en trots dat er een akkoord gesloten is, met behoud van de tewerkstelling én een nieuwe commerciële dynamiek. Voor de Carrefour Hypermarkt in Sint.-Kruis betekent dit een natuurlijke afvloeiing van ongeveer 16 personen, maar niemand zal naakt ontslagen worden. Ook aan de loonsvoorwaarden zal niet geraakt worden”.

Scouts

Tristan Cools komt op voor de CD&V waar hij o.a. duurzame tewerkstelling én mobiliteit in de Brugse regio verder mee wil behartigen. Hij is een geboren en getogen Bruggeling, die zijn jeugd doorbracht in Sint-Kruis: “Vanaf mijn zevende jaar was ik lid van VVKSM Scoutsgroep in Sint-Kruis en werd er scoutsleider van de jongverkenners. Hier heb ik veel sociale vaardigheden leren kennen voor mijn latere leven als vakbondsafgevaardigde”.

Na zijn legerdienst als fotograaf bij de luchtmacht in Evere startte Tristan in de Carrefourvestiging Sint-Kruis, in de elektronica afdeling. Tristan werd er midden jaren 90 verkozen als personeelsafgevaardigde ACV (Comité Preventie en Bescherming op het Werk, Ondernemingsraad en syndicaal afgevaardigde). Deze Carrefour winkel kende gouden tijden, maar evenzeer een zware sanering, met dreiging tot sluiting.

Financieel bijspringen

Als CD&V-kandidaat vraagt Tristan Cools het komend Brugs stadsbestuur om aandacht te hebben voor een krachtig en duurzaam mobiliteitsplan voor elke Bruggelingén werkgever: “Onze stad zou ondersteunende maatregelen moeten nemen om financieel bij te springen als werkgevers een duurzaam mobiliteitsplan willen ontwikkelen. Nu begint men hier vaak niet aan omdat de investeringen en administratieve rompslomp de werkgevers afschrikt. Werknemers moeten de mogelijkheid krijgen tot alternatief (gratis) busvervoer. Sommige invalswegen zijn totaal verouderd. De gevaarlijke ‘Maalse Steenweg’ moet de nodige aandacht krijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier