Parlement wil dat treinreizigers met beperkte mobiliteit beter geholpen worden

Jos Remaut

Op initiatief van het Kortrijkse Kamerlid Roel Deseyn en een aantal CD&V-collega’s nam het federaal parlement gisteren een resolutie in die zin aan.

“Treinreizigers met een beperkte mobiliteit ondervinden regelmatig ongemakken bij het nemen van de trein. Die vinden ondermeer hun oorzaak in onaangepaste treinstellen en stations, of te hoge opstappen”, zegt Roel Deseyn.

Eén uur op voorhand, in plaats van één dag

Een belangrijk punt binnen de resolutie gaat over de aanvraag tot assistentie. Momenteel moeten treinreizigers die geholpen willen worden, dit 24 uur op voorhand aanvragen. Roel Deseyn en zijn collega’s willen dat dit één uur wordt in de stations waar doorlopend voldoende personeel aanwezig is. “Dat moet ervoor zorgen dat ook reizigers met een beperkte mobiliteit spontaan een uitstap kunnen doen met de trein. In grote stations moet het toch mogelijk zijn om assistentie in een uur georganiseerd te krijgen. Daar waar dienstverlening dreigt te verdwijnen, zouden mensen met een beperking het recht moeten hebben om een assistentie-aanvraag in te dienen in het dichtstbij gelegen station. Dit laatste is voor een provincie met een beperkt treinaanbod (zoals West-Vlaanderen) des te meer van belang.”

“Ambitieus blijven”

“Er zijn de jongste jaren al veel inspanningen gebeurd om stations toegankelijker te maken, maar de besparingen bij de NMBS mogen de doelstellingen inzake toegankelijkheid niet ondermijnen”, onderstreept Roel Deseyn. “Het plan om stations toegankelijk te maken door onder andere perrons te verhogen en aanduidingen voor blinden aan te brengen, willen we handhaven. Ook bij aanbestedingen voor nieuwe treinstellen moeten voldoende ambitieuze voorwaarden gesteld worden naar toegankelijkheid.”

Daarboven wil het parlement dat de NMSB nagaat welke problemen reizigers met een beperkte mobiliteit ondervinden bij het gebruik van de ticketautomaten. “Indien nodig moet de NMBS maatregelen nemen om die te verhelpen. Dat kan bijvoorbeeld door deze mensen vrij te stellen van het tarief dat je extra moet betalen als je een ticket koopt in de trein”, besluit Deseyn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier