Nieuwe financieel beheerder Ardooie moet eind juni bekend zijn

© KRANT VAN WEST-VLAANDEREN
Jos Remaut

De gemeenteraad zette unaniem het licht op groen voor de aanwervingsprocedure. Er is dringend een nieuwe ontvanger nodig, want de vorige, I.P., nam meteen ontslag toen haar financieel gesjoemel, dat al jarenlang aan de gang was, aan het licht kwam.

De gemeenteraad keurde eerst een beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW goed, waarin staat dat er voortaan maar één functie van financieel beheerder meer zal zijn voor beide instanties samen. “Een daad van voorzienigheid”, verduidelijkt burgemeester Karlos Callens (Groep 82), “want negen kansen op tien worden gemeente en OCMW vanaf 2019 van hogerhand toch samengevoegd”.

In een volgende punt keurde de raad dan de functiebeschrijving goed van financieel beheerder voor gemeente en OCCMW, waarna in een derde punt de functie effectief werd open verklaard en de diplomavereisten werden bepaald. De kandidaten zullen worden onderworpen aan zowel een schriftelijke (40 % van de punten) als een mondelinge proef (60 % van de punten), voor een externe jury.

Nog deze maand wordt de vacature gepubliceerd. Het schriftelijke examen wordt voorzien voor eind mei, de mondelinge proef voor eerste helft juni.

Steven Demeulenaere (Samen Plus) vroeg welke criteria zijn gehanteerd bij de keuze van het selectiebureau dat de procedure zal begeleiden. “We hebben gezocht naar een goed bureau, dat al ervaring kon voorleggen op dit vlak. Maar dit is louter ter ondersteuning”, onderstreepte burgemeester Callens.

Onderzoek gesjoemel gestart

De burgemeester gaf ook nog wat toelichting bij de stappen die door de gemeente zijn genomen sinds het gesjoemel van de vorige financieel beheerder enkele weken geleden aan het licht kwam. “We hebben het externe consultingbureau Q&A om ondersteuning gevraagd om de gemeenterekeningen 2013 en 2014 heel grondig uit te kammen op zoek naar fouten. Ook rekeningen van de voorgaande jaren zullen zo nodig onder de loep worden genomen.”

“En ondertussen zijn hier op het gemeentehuis ook twee mensen van Audit Vlaanderen geland, dit is een onafhankelijke organisatie binnen de schoot van het Vlaamse Gewest. Zij zullen zich vastbijten in het kluwen dat is achtergelaten en verwachten zeker een maand werk te hebben. Uit hun conclusies zullen allicht ook aanbevelingen volgen om te voorkomen dat de situatie die we nu meemaken, zich in de toekomst nog kan herhalen”

“Ze had altijd een uitleg klaar”

“En sinds kort is, nadat wij hiertoe een aantal stappen hebben gezet, ook het parket in gang geschoten. Vandaag is onze gemeentesecretaris verhoord, o.m. over de klacht met burgerlijke partijstelling die we hebben ingediend”, aldus nog altijd Karlos Callens. “Het is nog te vroeg voor conclusies, maar stilaan wordt toch duidelijk dat de vorige financieel beheerder heel sluw en geraffineerd te werk ging, en voor elke onregelmatigheid die eventueel werd opgemerkt altijd meteen een uitleg klaar had. Die wij dan slikten, omdat we een blind vertrouwen hadden in die vrouw met zoveel jaren trouwe dienst…”

Meer gemeenteraadsnieuws in Krant van West-Vlaanderen, De Weekbode editie Roeselare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier