Mercedes Van Volcem : “Kilometerheffing niet haalbaar voor vismarktkramers”

Mercedes Van Volcem © Ronny Neirinck
Jos Remaut

Het liberale parlementslid vreest dat de recent ingevoerde kilometerheffing de doodsteek kan betekenen voor zelfstandigen die hun koopwaar ver in het binnenland gaan verkopen, zoals bijvoorbeeld de vismarktkramers. Maar mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil van geen liefde weten en blijft bij het principe ‘De vervuiler betaalt’.

Mercedes Van Volcem stelde de minister een schriftelijke vraag. “De Vlaamse middenstand wordt gespaard van de kilometerheffeing, aangezien die het lokale wegennet gebruikt. Maar er wordt geen rekening gehouden zij die specifieke diensten aanbieden uit een binnenlandse regio aan andere plaatsen van ons land, zoals bijvoorbeeld de vismarktkramer. Vanuit het westen van het land trekken zij het binnenland in om daar de bevolking van hun producten te voorzien. Zij reizen met gekoelde vrachtwagens en gebruiken de snelwegen, waardoor ze voortaan dus extra moeten betalen. Enkel de kilometerheffing kost een vishandelaar uit West-Vlaanderen, met een gemiddelde van 55.000 kilometer per jaar richting Vlaams-Brabant, al ruim 7000 euro. De doodsteek voor sommigen. Doorrekenen aan de consument zit er niet in, het product is al niet goedkoop en andere, niet-verse alternatieven, zijn veelvuldig aanwezig op de markt. Een precaire situatie, als je weet dat ambulante vishandelaar nu al een knelpuntberoep is.”

“Is er overleg met specifiek getroffen sectoren, en welke oplossingen ziet u voor zij die de kilometerheffing financieel niet aankunnen ?”, waren de specifieke vragen van Mercedes Van Volcem aan Ben Weyts. “En vreest u niet dat marktkramers niet langer hun producten zullen aanbieden in Vlaams-Brabant en Brussel ?”

“De vervuiler betaalt”

“De kilometerheffing voor vrachtwagens beantwoordt aan het principe dat de gebruiker/vervuiler betaalt’, en het is dus vanzelfsprekend dat ‘veelgebruikers’ relatief meer zullen betalen dan momenteel het geval is”, antwoordt Ben Weyts, die aanstipt dat er een heel ruim overleg is geweest met een waaier aan partijen en sectororganisaties, zowel op ambtelijk als politiek niveau. “Ook schriftelijke reacties werden behandeld. Ik maak me sterk dat zowat alle denkbare ‘categorieën’ zich ondertussen hebben gemeld, waaronder zowel voorstanders als tegenstanders. Een aantal bedenkingen werden genoteerd, en worden in de mate van het mogelijke opgenomen bij de verdere uitwerking van het aangekondigde flankerend beleid, dat uitgerold wordt om al te bruuske effecten in de mate van het mogelijke te milderen. Zo wordt o.m. de (forfaitaire) verkeersbelasting verlaagd en voor de vrachtwagens tot 12 ton zelfs tot nul herleid, en komt het zogenaamde ‘Eurovignet’ te vervallen bij gebruik van het Belgische wegennet.”

“En neen, ik deel uw vrees over het droogvallen van de markten in Brussel en Vlaams-Brabant niet”, gaf de minister nog met een knipoog mee.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier