Is Beaufort nu dood en begraven ?

Jos Remaut

Komt er ooit nog een nieuwe editie van Beaufort-aan-zee ? Ook na het debat gisteren in de provincieraad blijft dit een open vraag. Op de editie van de voorbije zomer is immers een storm van kritiek losgekomen en de nasmaak is toch wel bitter. Moet dit nu de doodsteek betekenen voor zo’n mooi concept ? Wat ons betreft niet, maar er zijn nogal wat factoren die de overlevingskansen hypothekeren.

De kritiek is velerlei, en dat maakt het net zo moeilijk. Eerst en vooral zijn er de kunstzinnige opmerkingen, commentaren en kritieken. Moeilijk mee om te gaan natuurlijk, want over kleur en smaak discussieer je niet, je smaakt het of je smaakt het niet. Maar wat er ook van zij : we hebben toch wel de indruk dat de kunstzinnige creaties van deze uitgave minder zijn gesmaakt dan de vorige keren. Al waren er toen natuurlijk óók gedurfde ontwerpen en dito commentaren. Maar dit keer was het nog iets meer niche, allicht her en der iets té.

De smaak van het publiek

Dat een en ander dan door het grote publiek niet zo goed begrepen en ontvangen wordt, kan een clubje kunstfreaks misschien wel wijten aan dat grote publiek zelf, maar dat kan bij hier toch niet de bedoeling zijn : de essentie van Beaufort is precies dat het hedendaagse kunst bij een breed, toeristisch publiek kon laten aankomen. En op die manier een echte meerwaarde betekent voor de toeristische business aan onze kust. Een beetje hip en gedurfd, maar tegelijk een beetje mainstream.

We kunnen er niet omheen dat er met de editie 2015 een meer experimentele weg is ingeslagen. De reden hiervoor was trouwens vooral van financiële aard : de budgetten zijn spectaculair geslonken, sponsoring is er nog nauwelijks. Dus moét je wel met mindere goden in zee gaan en een andere formule zoeken. Een beredeneerde gok doen en hopen dat hij aanslaat.

Op zich is daar iets voor te zeggen, maar het zou niet correct zijn gedeputeerde Myriam Vanlerberghe hiervoor volledig de zwarte piet toe te spelen, al dan niet met een lichte sneer dat het ten tijde van haar voorganger Gunter Pertry toch beter was. De formule is vooraf goed doorgepraat geweest met alle partijen, inclusief de tien kustgemeenten, dus zijn ze collectief verantwoordelijk.

Ongelukkige keuzes

Maar er is ook organisatorisch en communicatief een en ander beginnen mislopen. Of het gekrompen budget daar ook voor iets tussen zat, lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar een paar gemaakte keuzes hebben wellicht wel hun tol geëist. Zo bijvoorbeeld de optie om niet langer alles onder één conservator te bundelen. Of de beslissing (allicht ook al om budgettaire redenen) om vooral de klemtoon te leggen op de drie ‘provinciedomeinen’ aan de kust : het Zwin, Raversyde en De Nachtegaal. Aardrijkskundig netjes gespreid, daar is geen speld tussen te krijgen, maar niet zo leuk voor de zeven andere kustgemeenten.

Crisis !

Waarvan er dus een aantal flink op hun achterste poten zijn gaan staan en, in volle campagne, een crisis hebben uitgelokt, niet in het minst in de media. Ze hadden het natuurlijk ook binnenskamers kunnen oplossen. In hoeverre bij dit alles ook geopolitieke motieven bij speelden, laten we hier even in het midden, maar feit is dat Beaufort hier onherstelbaar mee is besmeurd.

En het eigen diensthoofd cultuur van de provincie doet er dan nog een schepje bovenop ! Voor micro’s en camera’s gaan beween dat Beaufort 2015 niet trouw meer was aan zijn roeping en wel degelijk niche was, dat was niet echt verstandig. Het siert Myriam Vanlerberghe dat ze Jan Denolf daar niet openlijk om berispt. Ze heeft hem te hard nodig, en het zou de nuchtere evaluatie, die voor volgende week op de agenda staat, alleen maar bemoeilijken.

De hamvraag

Die nuchtere evaluatie zal trouwens niet alleen gaan over feiten en centen, maar ook over de vraag welke de toekomst is voor Beaufort. Tijdens het debat in de provincieraad werd de hamvraag – breed-toeristisch project of eerder experimenteel kunstproject – niet echt beantwoord, al leek het voor Peter Roose, een man met recht van spreken, toch eerder het eerste te moeten worden.

Al lijkt ook deze kernvraag ons eerder hypothetisch. Na alles wat deze zomer gebeurd is, lijkt het ons heel weinig waarschijnlijk dat alle tien de gemeenten nog zullen willen meedoen. En nog veel minder waarschijnlijk is dat de provincie hier nog een rol zal mogen in spelen, want haar culturele opdracht is per 1 januari 2017 uitgeteld. De toekomst van Beaufort ligt dus bij Vlaams cultuuurminister Sven Gatz. Zal hij zijn portemonnee kunnen en mogen opentrekken ? Zal hij zijn collega Weyts van toerisme zover krijgen dat die een stuk meebetaalt ?

En als dit nu nog eens allemaal waar zou zijn, zal het grote kunstgebeuren dan nog onder de vlag van Beaufort waaien ? Of klinkt die naam te provinciaal…?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier