Hilde Crevits haalt fors uit naar Gwendolyn Rutten

© BELGA
Redactie KW

Hilde Crevits zei dat ze zich ‘geschoffeerd’ voelde door bepaalde uitspraken van Rutten en raadde de liberale voorzitster aan ‘de teksten te lezen’.

Het leverde de CD&V-minister een applaus op alle banken, uitgezonderd de Open VLD-banken, op. “Het gaat mij niet om u als persoon, u bent een goed minister van Onderwijs. Het gaat mij om de inhoud”, antwoordde Rutten.

Het gebeurt niet elke week, maar woensdagnamiddag werd het Vlaams Parlement nog eens in vuur en vlam gezet door een pittig debat. Aanleiding was de ‘sortie’ van Open VLD-voorzitster Rutten over de hervorming van het secundair onderwijs. De Vlaamse liberalen willen het bestaande masterplan voor die hervorming openbreken en meer maatregelen nemen in het kleuteronderwijs en lager onderwijs. Als die bijsturingen er niet komen, wil de Open VLD de hervorming niet goedkeuren.

De voorstellen van Open VLD vielen woensdag op een koude steen bij coalitiepartners CD&V en N-VA. Volgens Koen Daniëls (N-VA) en Kathleen Helsen (CD&V) wordt er volop overlegd en gewerkt aan de uitvoering van het masterplan. Nu alles opnieuw openbreken, is voor hen niet aan de orde. “We gaan niet herbeginnen. We gaan verderwerken op de akkoorden die gesloten“, aldus Helsen.

Dat minister van Onderwijs Hilde Crevits de ‘démarche’ van Ruten niet kon smaken, had ze eerder op de dag al laten verstaan. Maar in het actualiteitsdebat deed ze er nog een schepje bovenop. Dat had vooral te maken met enkele bijkomende uitspraken van Rutten over een gebrek aan ambitie en een gebrek aan aandacht voor onderwijs in het regeerakkoord.

Crevits voelde zich ‘geschoffeerd’ door die uitspraken en raadde Rutten aan ‘de stukken eens te lezen’. Volgens de minister zit het gros van de Open VLD-voorstellen trouwens al in de bestaande plannen. “Dat plan blijft het kader waarin ons onderwijs hervormd zal worden“, benadrukte de minister.

Rutten probeerde het brandje te blussen door te benadrukken dat ze Crevits een ‘goede minister van Onderwijs’ vindt. “U hoeft zich op geen enkel moment persoonlijk aangesproken worden. Het gaat niet over u, maar over de inhoud”.

“Als het u kwaad maakt, is het jammer dat een onderwijsdebat dat niveau niet kan overstijgen.”

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier