Live Herbeleef de Roeselaarse gemeenteraad: Eerste jaren geen buitenzwembad

19/09/16 om 12:54 - Bijgewerkt op 20/09/16 om 00:01

Op de gemeenteraad in Roeselare stond de voorstelling van het nieuwe zwembad op het programma. Daarbij heel wat positieve signalen, maar toch ook enkele opmerkingen. Daarbij stelden de partijen zich vooral vragen over het ontbreken van een buitenzwembad én de aanwezigheid van fitness.

Herbeleef de Roeselaarse gemeenteraad: Eerste jaren geen buitenzwembad

Zo zal het nieuwe zwembad eruit gaan zien. © GF

  • Thomas Dubois

    Tot de volgende

    Met het zwembad is een van de voornaamste punten op de agenda afgewerkt. Zo meteen nog een punt achter gesloten deuren, maar wij houden het hier voor bekeken.

    Bedankt om ons een avond lang te volgen. We zijn er graag opnieuw over een maandje, meer bepaald op maandag 17 oktober 2016, begin om 19 uur. Tot dan!

    That's all folks!

    That's all folks! © GF

  • Thomas Dubois

    "Eerste 20 jaar geen openlucht zwembad in Roeselare"

    Nathalie Muylle kon als eerste reageren: "Bedankt voor de vele positieve zaken, die ook al in de commissie aan bod kwamen. Dit dossier heeft een groot draagvlak bij de Roeselarenaren en heel wat van de bezorgdheden zijn al besproken", vertelt de schepen, 'de moeder van het project' volgens voorzitter Dirk Lievens. "Het gaat om een PPS, waarbij er een win-winsituatie is tussen de private en de publieke partner waarbij het kader vast ligt, zo goed als kan."

    "Over de tarieven klopt het dat van 2 naar 3 een stijging is van 50 procent. We moeten ook zien wat we daarvoor in de plaats krijgen. In kader van toegangsprijzen dan zijn er veel meer faciliteiten, dan is die stijging verantwoord. Kinderen tot drie jaar zijn gratis, er is de vrijetijdspas, enz. In die zin denk ik dat de prijs gerechtvaardigd is. De prijzen zijn ook erg concurrentieel."

    "Wat het openlucht zwembad betreft hebben we bij de opmaak van het lastenboek, vanuit de stad, daarover gediscussieerd met de diensten. We wisten dat de vraag er was. We hebben een marktonderzoek gedaan en het is niet omdat wij er een hebben, dat het buitenzwembad in Izegem snel zal sluiten. We zagen hoeveel mensen er naar ons zouden komen. En we hebben gekeken naar de budgettaire impact en het project dat we voorzien hadden. Wij wisten dat een buitenbad - een degelijk bad, verwarmd voor lange periode - met een kost die een duidelijke impact heeft op het totale recreatief programma. Wij zijn van oordeel geweest, een beleidskeuze, om een groot recreatief aanbod naast het sportief zwemmen te laten primeren in kader van 362 dagen zwemplezier tegenover slechts enkele weken gebruik per jaar."

    "Is dit definitief? Niet per se. Misschien komen er na 20 jaar middelen vrij om te herinvesteren en technisch zijn de mogelijkheden aanwezig om op het huidig bad te kunnen aansluiten naar een buitenbad. Dit is een gemaakte keuze voor de komende jaren", aldus Nathalie. "Wij hebben nooit gezegd dat de partner fitness of danslessen moest doen. Maar het is nu eenmaal zo dat Sportoase naast sterk in zwembaden ook sterk is in fitnesscentra. Ze hebben een marktonderzoek gedaan, gekeken naar de potentie en die is er nog. Blijkbaar bij vrouwen. Er zijn in onze stad heel weinig vrouwen die een fitnessabonnement hebben en daar zijn er nog mogelijkheden, zeker in vergelijking met andere steden."

    "De exploitatiebijdrage is een stuk lager dan voorzien. Ons huidig bod kost 750.000 euro werkingskosten. In de meerjarenplanning hebben we telkens 100 à 150.000 kleine investeringswerken die moeten gebeuren. We zitten met een bedrag waarbij we de komende jaren 900.000 euro moeten investeren, zonder dat we ook maar iets van extra zwemruimte gecreëerd hebben."

    "Wat de REO Veiling betreft gaan we dit bekijken, net als de mobiliteit op de hele site. De parking wordt helemaa heraangelegd. We gaan dit meenemen. Sportclubs betrokken? Ja zeker, bij de totstandkoming van het lastenboek zaten ze mee aan tafel en hebben ze hun noden op tafel kunnen leggen. Nu het ontwerp er is, hebben we met hen afgesproken en verteld waar we rekening mee hebben gehouden. Zij hebben nog enkele suggesties gedaan, dat is positief en gaan we meenemen in kader van de verdere inrichting."

    "Wat de naam betreft hebben we nu een werktitel. We gaan ons hierover buigen. Er is een duidelijke doelstelling om mensen die iets betekend hebben mee te nemen in het verhaal. Dit overleg gaan we samen met Sportoase doen. Hierover is er nog geen beslissing op vandaag!

  • Thomas Dubois

    "Ontbreken openlucht zwembad blijft jammer"

    Dirk Lievens geeft de kans aan de oppositie om 'in het water te springen'. De eerste is Francis Reynaert (Open VLD): "Wat als er een concurrerend zwembad in een straal van 20 km komt? Als de ticketverkoop niet verloopt zoals gepland? Dan gaan jullie iedere keer samen zitten met Sportoase. Maar de winsten liggen wel al vast en daar kan niet over gediscussieerd worden. Ik zie toch enkele risico's. De prijzen stijgen van 2 naar 3, dat is toch ook een stijging van 50 procent? En dan doen ze ook nog wellness. Sauna, nekmassage. Ik ga zeker eens gaan, maar misschien wordt het te commercieel."

    Immanuel De Reuse (Vlaams Belang): "De voorstelling was goed, maar al in de namiddag was er de persconferentie en we kregen een mailtje met een link. Slim gezien, de artikels in de pers waren lovend zonder enige bedenking. Dat vind ik niet mooi van jullie. Maar jullie beloven beterschap. Deze belofte kunnen jullie realiseren zonder enige budgetwijziging", klinkt het. "Het dossier op zich dan. We hebben een nieuw zwembad is nodig, daar kunnen we het over eens zijn. Nu kunnen we een duidelijk beeld vormen van wat het wordt. En we zouden Roeselare niet zijn als er geen primeur is... Wat de financiële afspraken betreft dan moeten we er geen geheim van maken. Met een commerciële partner staat winst voorop, maar het ziet er best goed uit, het is bovendien een samenwerking op lange termijn."

    "Wat ik wel zie is het recreatiegedeelte en fitness en zo en daar zie ik misschien oneerlijke concurrentie. Was er overleg met de lokale sector? Hebben we hen gevraagd om de bekommernissen. Sportoase heeft de stad als partner en zal zo wellicht de sterkste van de stad worden. We moeten rekening houden met de privé en die mensen gerust stellen. Dan: het ontbreken van een openlucht zwembad. Dat was toch een hot topic en het blijft altijd weerkeren. Ik ben deze zomer enkele keren naar een openlucht zwembad geweest, dat is plezant. Bovendien staat de techniek voor niets meer, zeker met een warmtenetproject. De vraag leeft. Jullie zeggen dat er maar vijf weken per jaar mensen in zwemmen, dat klopt volgens mij niet."

    "Jullie verwezen naar onze goede buren in Izegem. Daar hebben ze inderdaad een goed draaiend openlucht zwembad. We gaan toch niet in hun vaarwater zitten? Daar heb je vaak het geval dat het openlucht zwembad vol zit... Dit was in Roeselare een must. Met een ligweide en recreatie buiten. Dat zal over enkele jaren het gemis zijn. Niettemin vinden wij het zwembad een goeie zaak. Maar er zijn toch twee serieuze minpunten."

    Dan is het aan Siska Rommel (N-VA): "We waren een beetje omver geblazen", begint het heel positief. "Dat filmpje alleen al. Op dat vlak zeker geslaagd. Het huidige Spillebad heeft bovendien de beste tijd gehad. We kunnen wat dat betreft volgen om het nieuwe zwembad te bouwen. Maar toch enkele bedenkingen. Wat is de meerkost jaarlijks in vergelijking met de huidige kosten voor het Spillebad. Wat de fitness betreft sluit ik me aan bij de collega's. Het mag geen oneerlijke concurrentie zijn ten opzichte van de bestaande centra in onze stad."

    "Er zal gebruik gemaakt worden van de parking van de REO Veiling. Dan blijft mijn vraag voor een veilige oversteek. De Diksmuidsesteenweg is een heel gevaarlijke baan. Hoe zal dit veilig gebeuren. Wat met jonge gezinnen? Gaan die een voorkeur krijgen op de parking? Zijn er daar dichte plaatsten voor deze groep van de bevolking? En uiteraard ook voor de mindervaliden. Zijn de belanghebbende sportclubs betrokken bij het project. En tot slot: wat met de naam van ons zwembad? Dit jaar is onze zwemkampioen Fredje 20 jaar olympisch kampioen geworden. Zal zijn naam verbonden worden aan het zwembad."

    "Vanuit de Groen-fractie juichen we vooral de goede rustigere ontsluiting naar het stadscentrum toe via een veilig fietspad", horen we van Steven Dewitte (Groen). "We hopen dat dit voor veel gezinnen uitnodigend werkt om het zwemmen met het fietsten te combineren. Hopelijk zal dit zwembad veel mensen naar onze stad trekken. We zien alvast een mooie toekomst."

    Ria Vanzieleghem (CD&V): "Op jaarbasis kost het Spillebad 750.000 euro, neem daarbij nog eens de nodige investeringen die nodig zijn en je weet dat de bouw van een zwembad zeker geoorloofd is. Bovendien is het zwembad veel te klein en niet aangepast aan de noden. Door al deze factoren besliste de stad om een nieuwe koers te varen en in zee te gaan met een commerciële partner. Het wordt een knap complex, esthetisch erg mooi, perfect geïntegreerd in de omgeving. Met een breed aanbod, voor vele doelgroepen."

    "We denken dat het gemis aan buitenzwembad uitgebreid gecompenseerd zal worden door het ruime aanbod", aldus Ria nog.

  • Thomas Dubois

    Het nieuwe zwembad: dit zijn de concrete plannen

    Vorige week werden de plannen voor het nieuwe zwembad op Schiervelde voorgesteld. Het gebouw wordt aan de noordwestelijke zijde langs de Mandelvallei geplaatst, net naast de R32, en krijgt een maximale tussenafstand van het expogebouw. Door het gebruik van houten gevelvlakken, witte canvassen, de glijbaantoren en een lichtbaken zal het zeker een nieuwe landmark worden in Roeselare.

    Het multifunctionele zwemgedeelte zal een zwemoppervlakte van 750 vierkante meters hebben. Er komt een sportbad van 25 x 21 meter met acht competitiebanen, die uitgebreid kunnen worden tot tien oefenbanen. In dat sportbad komt een springplank van 1 meter boven het wateroppervlak en een duiktoren van 3 meter boven het wateroppervlak. Er kunnen ook duikoefeningen uitgevoerd worden tot op een diepte van 3,5 meter. In het sportbad worden er permanent twee banen ter beschikking gesteld van de baantjeszwemmers.

    Het instructiebad van 8 x 12,5 meter zal ideaal zijn voor zwem- en groepslessen, terwijl het recreatieve gedeelte (400 vierkante meters) bestaat uit een bad met golfslaginstallatie, een wilde kreek van 60 meter met stroomversnellingen, een peuter- en kleuterzone met speelelementen (125 vierkante meters), een familieglijbaan en een Duo Racer. Deze duo-glijbaan van 100 meter lang met tijdopname is meteen een primeur voor de Benelux. In het recreatieve gedeelte is ook een wellnesszone met nekdouches, massagestralen, zoutblokkensauna en stoombad.

    Sportoase zal ook een fitnessclub van 300 vierkante meters uitbaten en een horecagedeelte waar men terecht kan voor een drankje maar ook voor een lekker menu.

    Door de bouw van het zwembad op de parking van de Expohallen verdwijnen 350 parkeerplaatsen maar die worden gecompenseerd doordat er op permanente basis 350 parkeerplaatsen worden gehuurd van de REO-veiling. En er zijn ook 120 parkeerplaatsen voorzien bij het nieuwe zwembad die niet exclusief zijn voor de zwembadbezoekers. Door de permanente parkeerplaatsen op de veiling is men afgestapt van de bouw van een parkeertoren op de huidige vip-parking.

    "In de gunningsleidraad werd verleden jaar beslist dat de maximale jaarlijkse stadstussenkomst in de exploitatie 1.680.000 euro mag bedragen. Het uiteindelijke bedrag is 1.440.000 euro per jaar en dat is toch 240.000 euro minder dan oorspronkelijk begroot. De stad geeft de grond 30 jaar in erfpacht aan Sportoase die dus ook het complex zal uitbaten", aldus schepen Nathalie Muylle.

    Zo zal het nieuwe zwembad eruit gaan zien.

    Zo zal het nieuwe zwembad eruit gaan zien. © GF

  • Thomas Dubois

    Ook middenbouw Stedelijke Basisschool De Vlieger aangepakt

    Nu de werken aan Stedelijke Basisschool De Vlieger (met aanpalende kinderopvang) op zijn einde lopen, heeft de aannemer samen met de ontwerper en de dienst Gebouwen de gevraagde meerwerken die nodig bleken in kaart gebracht. Het gaat om een bedrag van om en bij de 400.000 euro.

    "Het budget is niet overschreden qua budgetten. In kader van de globale promotiebouw hebben we wat min- en meerwerken. Er waren een deel werken waar wij gevraagd hebben om ook in het oude gebouw, waaronder lekken en de gevelbekleding, toch een paar werken door te voeren. Bij die 'oude klassen' hebben we ook de elektriciteit aangepast, onder meer met led-verlichting. In kader van rationeel energiegebruik. Die 377.000 euro komen op vraag van de stad en zijn op vraag van de stad. Dit hadden we perfect binnen de promotie-overeenkomst kunnen doen, maar dat leek ons niet opportuun. We gaan ze op een aparte manier rechtstreeks financieren."

    We hadden een budget van 8,3 miljoen, de bouwkost op vandaag is 7,2 miljoen euro. Reken daar nog wat extra kosten bij en je komt op 7,8 miljoen uit. Dat betekent dat we perfect binnen het budget zitten.

    Sinds begin dit schooljaar kunnen de leerlingen van De Vlieger in een nieuw gebouw terecht.

    Sinds begin dit schooljaar kunnen de leerlingen van De Vlieger in een nieuw gebouw terecht. © GF

  • Thomas Dubois

    Wijzigingen in de subsidies

    Allereerst komen er enkele wijzigingen in de subsidies voor verenigingen aan bod.

  • Thomas Dubois

    Tijd om verder te gaan

    De innerlijke mens is versterkt, tijd om verder te gaan!

  • Thomas Dubois

    Pauze!

    We zijn zo terug.

  • Thomas Dubois

    Sporthal basisschool De Ark nu ook te huur

    Met de sporthal van basisschool De Ark is de stad een sporthal rijker. De stad wenst de sporthal op te nemen binnen het stedelijk verhuursysteem van de sportinfrastructuur voor dit schooljaar. De huurmodaliteiten voor de sporthal werden in overleg met de vzw Scholengroep Arkorum vastgelegd in een ontwerp van huurovereenkomst. Eerder was er al zo'n overeenkomst met andere scholen zoals De Vlieger en de VMS. De stad huurt al de sporthallen van het VTI, het Klein Seminarie en Onze Kinderen.

    Het bepalen van het huurtarief is op basis van al bestaande huurovereenkomsten met andere scholen.

    Justine Pillaert vindt het positief dat de stad sporten zo kan blijven faciliteren. "Heeft de stad zicht op capaciteitsproblemen bij sportclubs? Ik hoor dat verschillende sportclubs ploegen moeten schrappen omdat er geen plaats is. Dat is jammer voor de sportclubs én voor de leden."

    Immanuel De Reuse zit met een gelijkaardige vraag: "Is er zicht op de verwachtingen op korte en lange termijn? Zijn er verschuivingen mogelijk? Hoe zit het met uw behoeftenplan?"

    Stefaan Van Coillie (CD&V): "Het was een goede beslissing om te investeren in de sportinfrastructuur in Oekene. Dat werd bevestigd door de schooldirecteur. Voor de kinderen, maar er was ook nood aan infrastructuur. Elke avond van de week is de zaal bezet en dat is positief. Tal van clubs komen aan bod."

    "Is er een mogelijkheid om woensdagnamiddag de zaal af te huren? Ik heb dit zelf geprobeerd, maar dat is niet zo eenvoudig. En als het toch lukt is het niet duidelijk wat er nog beschikbaar is en online reserveren lukt niet. Kunnen individuelen dit afhuren? Kan de site aangepast worden dat dit gemakkelijker terug te vinden is? Er is ook al jaren sprake van een voetbalterrein, wordt die piste verder onderzocht."

    "Het heeft geen zin om nieuwe clubs ernaartoe te sturen, want er is geen plaats", aldus schepen José Debels. "Bovendien spelen clubs graag hun wedstrijden waar ze trainen en dat is niet altijd evident. We proberen ze naar maximaal twee sportinfrastructuren te sturen."

    "Iedere avond is inderdaad bezet. Dinsdagavond is er nog een uurtje tussen 19.30 en 20.30 uur, dat heb ik gezien op de website. Maar het is inderdaad een hele poespas om daar te geraken. Dat komt doordat de reserveringen op een andere website gebeuren. Je ziet ook alle zalen in de stad en het is wat zoeken. We moeten die doorklikmogelijkheden bekijken hoe we dit eventueel gebruiksvriendelijker kunnen maken. Particulieren? Er zijn niet veel uren over. Bovendien houdt men ervan dat reeksen reserveren. Bijvoorbeeld iedere dinsdag. Vanuit de wordt er nog een huishoudelijk reglement opgemaakt."

    "Wat het voetbalterrein betreft stond dit een jaar of twee on hold. Volgende week activeren we dit opnieuw en zien we de betrokken landbouwer. We zullen de middelen inschrijven voor de begroting 2017. We hopen dit te kunnen finaliseren."

  • Thomas Dubois

    Samenscholingsverbod blijft voor beroering zorgen

    Op woensdag 20 juli 2016 werd door de burgemeester een samenscholingsverbod ter hoogte van de Ardooisesteenweg, omgeving kruispunt Beversesteenweg, afgekondigd, zijnde een verlenging van het samenscholingsverbod zoals eerder al genomen op 20 mei 2016 en op 20 juni 2016.

    "De motivatie rechtvaardigt een verlenging van het samenscholingsverbod. Deze verordening is gebaseerd op artikel 134 NGW waarbij in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de bewoners, de burgemeester politieverordeningen kan maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de reden waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden", aldus burgemeester Kris Declercq.

    "Het is niet meer verlengd in augustus om het in samenspraak met de politie niet meer nodig bleek, maar we blijven er wel erg actief met andere middelen om incidenten er te vermijden."

    "Ik passeer regelmatig in de Ardooisesteenweg en kan zeggen dat het er nog altijd niet echt netjes ligt", aldus Immanuel De Reuse (Vlaams Belang). "Er is nu een kortparkeerzone, ik ben benieuwd of de parkeerwachter de langparkeerders zal durven aanspreken. Zeker na wat er allemaal gebeurd is."

    Brecht Vermeulen (N-VA): "Andermaal is de motivatie nogal mager. Dit is dezelfde motivatie als 20 juni, met slechts een zinnetje meer. Er zijn vermoedelijk drie assen van conflicten. Zijn de drugsfeiten opgelost? Of zijn ze verschoven naar een andere plaats? Een samenscholingsverbod is niet het antwoord voor de problemen, zei u enkele maanden geleden. Er waren andere middelen, maar veel merken we daar nog niet van. Er staan plantenbakken, maar wat is er voor de rest gedaan om daar te zorgen dat er aandacht is voor stadsontwikkeling. Ik heb gevraagd hoeveel pv's er uitgeschreven zijn naar aanleiding van het samenscholingsverbod? Dat blijken er 39 in juni, 16 en juli en 11 in augustus. Daaruit blijkt ook dat er een significante aanwezigheid is van mensen zonder verblijfsvergunning. Gaat u daar iets aan doen?

    Kris Declercq: "Wat is het probleem? Je doet een analyse en kijkt dan welke maatregelen er nodig zijn om dit aan te pakken. Dat hebben we gedaan. Het samenscholingsverbod was een van de maatregelen. Het was een vrijheidsbeperkende maatregel, maar die was nu nodig. We hebben dit toegepast. Het was een efficiënt middel om samenscholingen aan te pakken."

    "We hebben het nodige doorgegeven aan het parket, met de vraag aan de recherce om dit verder te bekijken. We kunnen hier maar weinig over vertellen, in kader van het onderzoek."

    "Ik heb niet de info dat het probleem zich verlegt. Het samenscholingsverbod was vooral om in te kunnen grijpen en eventuele conflicten op te lossen. Dit zal op termijn vruchten afwerpen, maar het gaat niet op korte tijd."

  • Thomas Dubois

    Stad koopt vijf nieuwe dienstwagens op aardgas

    Het gebruik van aardgasvoertuigen in de stadsdiensten is ondertussen ingeburgerd en aanvaard. Er werden al zes voertuigen aangekocht. Naar aanleiding hiervan werd met Eandis samen gezeten om de mogelijkheden te bekijken om vijf dienstwagens aan te kopen via het aanbod van de distrubutienetbeheerder.

    Eandis heeft voorstellen opgemaakt voor de aankoop van vijf voertuigen op aardgas. Het gaat om drie lichte vrachtkippers en twee personenwagens. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 149.145,68 euro excl. btw of 180.466,27 euro incl. btw.

    Deze aankoop kadert in de globale visie rond duurzaam vlootbeheer die al sinds 2006 wordt gevoerd binnen de stadsdiensten. Sedert de opzet van een intern poulesysteem voor wagens is de efficiëntie van het wagenpark sterk toegenomen. Deze visie zorgde ervoor dat de vloot veel milieuvriendelijker is geworden dan enkele jaren geleden.

    Francis Reynaert (Open VLD): "Wat is het verschil tussen zo'n gewone wagen en wagen op aardgas? En hoe beslis je wie op zo'n wagen heeft? Win je dit terug?"

    Lieve Lombaert (N-VA) had vragen bij de keuze auto's: "Waarom geen elektrische wagens? Als voorbeeld!"

    José Debels: "De prijs voor de personenwagens is 20.000. De kostprijs voor aankoop is fors minder dan voor een gewone wagen. Elektrische wagens zijn nog duurder. Het is dus betaalbaarder. Voor de kipwagens is er bovendien geen alternatief op elektriciteit. Bovendien is er de lagere brandstofkost. Bij elektrische wagens heb je het probleem dat je ze moet opladen, maar de afstanden die je kunt rijden is niet toereikend. De aankoop kadert in ons duurzaam vlootbeheer. De uitstoot is ook minder dan benzine en diesel. Vandaar deze keuze."

  • Thomas Dubois

    Buurt & Co ook rond Trax actief

    De gemeenteraad belastte Buurt en Co vzw met volgende diensten van algemeen economisch belang: (1) buurtdienst Roeselare; (2) dierenasiel Roeselare; (3) buurtsport Roeselare en (4) woon- en energiebuddies Roeselare. Hiervoor werd in zitting van 24 november 2014 door de gemeenteraad een DAEB samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd.

    Er wordt sinds januari 2016 onderzocht in welke mate aanvullende en buurtgerichte conciërgetaken in en rondom de TRAX-site kunnen opgenomen worden door medewerkers lokale diensteneconomie van Buurt en Co vzw vanuit de expertise van de dienstverlening binnen de buurtdienst en de energiescans. Er wordt voorgesteld om een addendum aan de overeenkomst met Buurt en Co vzw op te maken voor erkenning en financiering van bijkomende diensttaken die door Buurt en Co vzw op de TRAXsite werden/worden uitgevoerd tijdens een testperiode van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2017. Mits een succes wordt dit stilzwijgend verlengd.

    Immanuel De Reuse (Vlaams Belang): "De testperiode ging negen maanden geleden in en heeft een einde volgend jaar. Is er al een eerste tussentijdse evaluatie gemaakt? En van alle diensten die we besproken hebben? Stilzwijgend verlengd? Hopelijk wordt dat dan toch wel besproken. Wat houden de nieuwe taken in? Conciërge is een ruimte begrip."

    "Wat zijn de taken van die mensen", aldus Mieke Van Hootegem. "Waarom kan dit niet met eigen stadsdiensten?"

    Leen Sercu (Groen): "Binnen haar dienst kan Buurt en Co hier erg waardevolle en veelzijdige taken op zich nemen. Door haar aanwezigheid op de site is de buurtdienst veel efficiënter om het veiligheidsgevoel op Trax te garanderen dan een batterij camera's of regelmatig langsrijdende politiepatrouilles."

    "Ze zullen geen taken moeten uitvoeren waar ze de knowhow niet van hebben of waar ze niet voor zijn opgeleid. We werken al geruime tijd met Buurt en Co, we weten wat we aan mekaar hebben en waarvoor we op elkaars diensten kunnen rekenen", aldus schepen José Debels (CD&V).

  • Thomas Dubois

    Maarten Vinckier legt eed af als nieuw gemeenteraadslid

    Maarten Vinckier (39) vervangt vanaf deze raad Annelies Carron als gemeenteraadslid. Bij voorzitter Dirk Lievens mocht hij de eed afleggen.

    Maarten is advocaat van beroep, sinds 2000 engageert hij zich voor Open VLD, afdeling Roeselare. "De interesse voor politiek is er altijd geweest, mede dankzij mijn vader en nonkel die zich hier in Roeselare ook inzetten. Na mijn studies heb ik me eerst enkele jaren ingezet voor Jong VLD om vervolgens toe te treden tot het lokaal bestuur van de partij. Ik interesseer me vooral voor de lokale politiek. Je ziet sneller resultaat van beslissingen, de invloed is duidelijker merkbaar", aldus Maarten.

    "De gemeenteraad op zich, heb ik altijd interessant gevonden. Toen Annelies haar tweede kindje kreeg, mocht ik als opvolger al drie keer proeven van de raad. De eerste keer is het wennen en de kat uit de boom kijken, maar je raakt al snel vertrouwd met de werking van het orgaan. Ik vind het een open gemeenteraad met ruimte voor debat waar je vragen kunt stellen en meestal ook een antwoord krijgt."

  • Thomas Dubois

    Kris Declercq: "Nooit de bedoeling om etalages te blokkeren"

    In juni waren er de traditionele Batjes, vertelt Francis Reynaert (Open VLD). "Daarbij waren er klachten bij sommige handelaars omdat er kramen van ambulante voor hun zaak stonden", aldus Francis. "Graag hadden wij inzage gekregen hoeveel van onze eigen handelaars weigerden of niet hadden betaald om te mogen deelnemen aan de Batjes en wat vervolgens de opbrengsten van de standgelden zijn wanneer men externe ambulante handelaars hun ding laat doen."

    Burgemeester Kris Declercq: "Tijdens de Batjes wordt het openbaar domein overgeheveld naar de vzw Shopping & Centrum Roeselare. Dat is al vele jaren zo. Sinds oudsher is het een van de privileges, als je mee betaalt, om tijdens de Batjes exclusief een stand voor de zaak te hebben. Een 35-tal van de 400 zaken doen dit niet. Het zijn ketens of mensen die om de een of andere reden niet mee doen. Het is nooit de bedoeling om de winkel helemaal te blokkeren. Dat hebben we besproken. Die 35 standen hebben huurinkomsten van meer dan 27.000 euro."

  • Thomas Dubois

    Weren vrachtverkeer voor en na schooltijd niet direct aan de orde

    "Net voor en net na schooltijd zijn telkens drukke verkeersmomenten met veel kwetsbare weggebruikers op en rond de schoolomgeving. Werfverkeer dat materialen aan -en afvoert van en naar werven in de stad, vormen een potentieel gevaar voor fietsers en voetgangers. De kans op dode hoekongevallen met zwaar vrachtverkeer neemt toe op deze momenten", horen we van Frederik Nuytten (SP.A).

    "Kunnen wij als stad een charter afsluiten met de bouwsector om net voor en net na schooltijd geen werftransport te voorzien in de schoolomgeving? De stad Kortrijk deed ons dit voor en ook de stad Brugge wil dit voorzien."

    "Tot op vandaag kunnen we Kortrijk en Roeselare niet vergelijken. In Kortrijk beginnen ze met 80 werven. Wij zijn gelukkig door alle grote werven heen", aldus schepen Griet Coppé. "Daarom vinden we het op vandaag niet nodig om dit charter af te sluiten."

  • Thomas Dubois

    N-VA maakt zich ook zorgen om veiligheid schoolgaande jeugd

    Ook de vraag van Siska Rommel gaat over de verkeersveiligheid: "Als familie- en kindvriendelijke partij wil N-VA Roeselare dat er bij de start van het nieuwe schooljaar beter werk gemaakt wordt van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd. Uit diverse onderzoeken blijkt dat heel wat ouders zich zorgen maken over de veiligheid op weg naar school. Daarbij blijkt dat 51 procent van de Roeselaarse ouders niet gerust is om hun schoolgaande kinderen het verkeer in te sturen."

    "Op WTV zagen we deze week dat de fietsersbond nog steeds veel werkpunten ziet. Terwijl we vanuit de meerderheid steeds maar een goednieuws-show te horen krijgen over hoe goed de fietsers wel behandeld worden, blijken er terecht opmerkingen te komen over heel wat zwakke punten in Roeselare en omgeving. Het klopt dat er inspanningen gebeurd zijn rond het aanleggen van nieuwe vrijliggende fietspaden maar te veel stukken ontbreken om op een veilige manier aan de schoolpoort te geraken. Collega Brecht Vermeulen verwees eerder al naar de problematiek van de invalswegen."

    "De stationsomgeving heeft nood aan duidelijk afgebakende fietsvoorzieningen zodat fietsers en wandelaars zich veilig kunnen verplaatsen", gaat Siska verder. "Een echte doorn in het oog is het quasi onbestaande beleid rond veiligheid van de zwakke weggebruikers in en rond de vele wegwerkzaamheden! Door de uitgevoerde werken van de Grote Markt en de nabije omgeving is het zebrapad ter hoogte van bakkerij Mahieu verdwenen. Voetgangers hebben hierdoor een veilige oversteekplaats van de omgeving Sint-Michielskerk richting Zuidstraat verloren."

    "Ik wil ook verwijzen naar een eerdere vraag van collega Frederik Declercq die er op wees dat meer dan 5 procent van de gecontroleerden in de zone 30 geverbaliseerd werd wegens te snel rijden (dus met de marge die daarbij gebruikelijk is!)."

    "Welke verbeteringen zal de stad nog in deze legislatuur uitvoeren in het kader van een veiliger verkeer van en naar de scholen? Zal de stad nog specifieke zaken veiliger maken voor schoolgaande jeugd en hun ouders tijdens wegwerkzaamheden? Is de stad bereid om scholen en ouderverenigingen te betrekken bij deze problematiek? Zo ja, hoe zal ze dat doen ? Het fietspad langs de spoorweg, die Beveren met Roeselare moet verbinden mist nog te veel stukken. Wanneer zal er eindelijk een overeenkomst bereikt worden met Infrabel om dit euvel op te lossen? Komen er duidelijke markeringen op het Stationsplein voor de fietser? Gaat de stad vragen aan de politiezone om meer snelheidscontroles te doen aan de zones 30 nabij de scholen? Of heeft het stadsbestuur andere beleidsopties om de zones 30 beter te doen naleven?"

    "Er zijn enkele grote projecten. De afwerking van Brugsesteenweg - Noordlaan, alles zit daar goed op schema. Hopelijk kunnen we de werken tegen eind dit jaar afronden. Ook de werken Kattenstraat. Volgende donderdag is er een extra infovergadering hierrond. De herinrichting Izegemsestraat met fietspad langs beide kanten is bezig. Daarnaast zijn er heel wat flankerende maatregelen zoals fluohesjes, schoolfietsroutekaart, aandacht vestigen op mobiliteit in het algemeen en de schoolomgeving, de autovrije zondag die we gisteren voor het eerst echt handen."

    "In de zone 30 gebeuren er heel veel snelheidscontroles, er zijn heel wat acties, telkens in overleg."

  • Thomas Dubois

    Invoeren schoolstraten wordt meegenomen in mobiliteitsvisie

    "Het stadsbestuur werkt met gerichte maatregelen aan de veiligheid van de schoolgaande fietsende jeugd; de duizenden kinderen en jongeren die kiezen voor een gezonde manier om op school te geraken", klinkt het bij Steven Dewitte (Groen). "De Poststraat en de toekomstige fietsstraat in de Kattenstraat zijn hier een mooi voorbeeld van."

    "Jammer genoeg lezen we dat er nog veel werk is. Er blijven klachten over automobilisten die nog steeds roekeloos langs scholen rijden, bijvoorbeeld in Beitem of de scholen in de Bornstraat. Als jonge ouder maakt dat me ongerust. Als stadsbestuur moeten we blijven inzetten op veiligheid aan de schoolpoorten. In steeds meer steden en gemeenten, van Kortrijk tot Staden, wordt hierbij gewerkt met schoolstraten, straten die op bepaalde momenten van de dag voorbehouden zijn voor de zachte weggebruikers. Is dit principe ook iets dat kan toegepast worden in Roeselare?"

    Schepen Griet Coppé: "We zitten in de laatste fase van het verdiepen van het mobiliteitsplan, dat volgende maand besproken zal worden. De invoering van schoolstraat wordt daarbij onderzocht. We weten dat het niet in elke school mogelijk is. Maar het principe wel is meegenomen in het actieplan. Als we effectief overgaan naar het inrichten van een schoolstraat, dan zullen we de nodige aanpassingen moeten doen. Maar we geloven er zeker in."

  • Thomas Dubois

    Filiep Manhaeve: “Wanneer eindelijk circulatieplan?”

    "De vorige gemeenteraadsvoorzitter en uzelf hebben al verschillende keren gezegd dat de gemeenteraad een plaats moet worden voor politieke debatten over politieke krachtlijnen. De commissie moet een plaats zijn waar dossiers worden besproken en voorbereid. Maar tot nu toe is dat nog niet veel gebeurd", zegt Filiep Manhaeve (N-VA).

    "In de beleidsnota RSL2018 van de meerderheid staat er bij punt 1: 'Roeselare is van iedereen. Daarom willen we de betrokkenheid met de inwoners nog vergroten, een luisterend oor bieden voor ieders verzuchtingen en inspraak mogelijk maken.' De inspraak en open communicatie is nochtans ver te zoeken. Steeds meer zien we dat er ingrijpende beslissingen worden genomen door enkel het college van burgemeester en schepenen, zonder democratisch debat in de gemeenteraad en zonder echte participatie."

    "Tien personen nemen beslissingen die impact hebben op het dagelijks leven van meer dan 60.000 inwoners. We zijn al maanden bezig met een klankbordgroep over de mobiliteitsvisie van de meerderheid. Daarna zou het verkeerscirculatieplan volgen. Deze mobliteitsvisie is nog niet goedgekeurd maar toch neemt doet u al ingrepen om het verkeerscirculatieplan die er nog niet is. U zou dit nieuwe verkeerscirculatieplan ter goedkeuring voorleggen aan de bevolking. Waar is dit plan? U verandert de verkeerscirculatie dus moet er toch een globaal verkeerscirculatieplan zijn. U neemt niet eens de moeite om de plannen voor te leggen op een commissie of aan de burgers zelf. Als Roeselare van iedereen is zou een ruime Roeselaarse bevolking dan ook geen degelijk advies mogen geven en mee beslissen over zo'n belangrijk punt als de verkeerscirculatie binnen de stad?"

    "Deze maand was er opnieuw geen commissie mobiliteit. Waarom bespreekt u de dossiers niet? U doet telkens kleine ingrepen (heraanleg van de Grote Markt, aanpassing Henri Horriestraat, Poststraatje, De Coninckplein...) zodat u het geen verkeerscirculatieplan moet noemen maar 't is niet omdat u een worst in stukjes doet dat het niet langer een worst is", aldus Filiep.

    "Wanneer kan de burger zich uitspreken over het verkeerscirculatieplan? Welke aanpassingen wil u nog doorvoeren aan de verkeerscirculatie deze legislatuur? En hoeveel ongevallen waren er de afgelopen jaren in het Poststraatje?"

    Griet Coppé (CD&V): "We geven met het college prioriteit aan het uitwerken van een mobiliteitsvisie. Dat is dezelfde besproken in de klankbordgroep. Die zal volgende maand in de gemeenteraad aan bod komen. Niet over het verkeerscirculatieplan, maar wel over de visie die we hebben."

    "Alle bewoners kunnen nooit allen aan bod komen, daarom hebben we een klankbordgroep met een brede samenstelling uit verschillende invalshoeken. Welke aanpassingen er nog komen? Voor 2017 zijn we bezig met het budget, van daaruit gaan we beslissen welke maatregelen er volgen. Later meer daarover. Weet dat de wijzigingen die nu al gebeurd zijn, dat die aan bod kwamen in de groep. De maatregelen op korte termijn zijn ook daar besproken. Daaruit kwam telkens een positief advies. Hoeveel ongevallen zijn er gebeurd? Er zijn verschillende ongevallen gebeurd. Daarom ook dat we de maatregelen in het Poststraatje versneld hebben uitgevoerd."

  • Thomas Dubois

    Geen rituele slachtingen tijdens offerfeest genoteerd in Roeselare

    "Naar aanleiding van het islamitisch offerfeest heb ik een vraag om uitleg", begint Filip Deforche (Vlaams Belang). "Officieel is het slachthuis van Harelbeke aangeduid om het slachten van onder andere schapen in dit kader in goede en verdoofde banen te leiden. Nochtans is er geen zinnig mens, geachte collega's, die gelooft dat ook in Roeselare naar aanleiding van dit offerfeest geen dieren onverdoofd werden geslacht, dat er ook in Roeselare geen gevallen van thuis slachten zijn gemeld. Zo werd ons bekend dat de stadsdiensten op de hoogte werden gebracht van restafval, waaronder schapenkoppen, in de Bietstraat. Alles werd uit de gracht gehaald en opgekuist."

    "Hoeveel gevallen van thuis slachten of onverdoofd slachten werden in onze stad geregistreerd? En vooral: welke maatregelen zal het stadsbestuur nemen om vooraf beter te controleren, om het onverdoofd slachten van dieren tegen te gaan, en om waar nodig te sanctioneren? Meent het stadsbestuur niet dat ook in deze de Westerse waarden misschien wat beter in de verf mogen worden gezet?"

    Filiep Bouckenooghe (Groen): "De rituele slachtingen kunnen gebeuren in erkende slachthuizen of tijdelijk erkende slachtvloeren. Rituele thuisslachtingen zijn ten strengste verboden. In Roeselare is er geen slachthuis en is er ook geen tijdelijk erkende slachtvloeren. In Roeselare werd er vooral beroep gedaan op het slachthuis van Diksmuide. Het offerfeest vond plaats op Trax, georganiseerd door El Nour. Er werd in groep aangekocht. Het vervoer gebeurde probleemloos. Dit jaar waren er meer dan 30 aanvragen voor het slachten, dit is meer dan de vorige jaren. Dat er meer en meer wordt geregistreerd, toont aan dat de moslimgemeenschap de wetgeving meer en meer volgt."