Live Herbeleef de gemeenteraad van Oostende : discussie over kappers in dienst van OCMW

26/06/15 om 15:45 - Bijgewerkt om 21:13

Gisteravond was er in het stadhuis vergadering van de gemeenteraad. KW.be was er zoals gewoonlijk bij en bracht live verslag uit.

  • Tom Vandenabeele

    Einde van de openbare zitting

    De openbare zitting is afgelopen.

  • Gillian Lowyck

    Lage opkomst blokkende studenten in ontmoetingscentra

    Schepen Nancy Bourgoignie (sp.a): "Dit is de derde keer dat we dit organiseren. Het is een initiatief dat de schepen van Onderwijs enkele jaren geleden opperde. Een evaluatie zullen wij uiteraard doen. Ik kan nu al meegeven dat het aantal studenten bijzonder laag ligt. We zullen proberen om dit te verbeteren. Een van de factoren is de wifi, niet overal was dit aanwezig."

    "De lage opkomst vind ik niet zo erg. Die infrastructuur moeten we blijven ter beschikking stellen. We hopen dat zij die er wel waren een fijne vakantie tegemoet gaan."

  • Gillian Lowyck

    Studeren in ontmoetingscentra

    Natacha Waldmann (Groen) interpelleert over de evaluatie van het ter beschikking stellen van ontmoetingscentra voor studenten. "Het stadsbestuur stelt tijdens de blokperiode enkele ontmoetingscentra ter beschikking voor studenten. We willen dit positieve initiatief toch onder de aandacht brengen en het stadsbestuur te bedanken. Enkele vragen: was er in het verleden een evaluatie? Komt dat dit jaar? Op welke wijze werd dit kenbaar gemaakt aan de studenten?"

  • Tom Vandenabeele

    Burgemeester Jean Vandecasteele: "Daar kan niemand tegen zijn"

    Burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A): "Daar kan niemand tegen zijn. Speelstraten staan in het verkeersreglement, leefstraten nog niet. Ik vind het belangrijk dat twee derden van de bewoners er akkoord mee gaan. Ik ga dit uitwerken. In augustus kunnen we dat bespreken."

  • Tom Vandenabeele

    Leefstraat

    Wouter De Vriendt (Groen) pleit voor de inrichting van een leefstraat in Oostende. "In een leefstraat wordt de doorrit van verkeer niet verboden maar sterk ontmoedigd. Zo wordt de straat een ontmoetingsplek voor de bewoners. Er kunnen speelplaatsen voor kinderen komen, een petanquebaan, stoelen kunnen worden buiten gezet. De bewoners maken er hun droomstraat van. En dat komt de leefbaarheid van Oostende alleen maar ten goede."

    "Het is belangrijk dat het initiatief van onderen groeit. Maar mensen moeten het concept ook kennen en de stad moet klaar staan om het te steunen. In de zomerperiode zou er een of twee maanden een leefstraat kunnen worden ingericht als voorbeeld."

  • Gillian Lowyck

    Peanuts

    Sofie Cloet (Groen) voegt toe dat Lumumba een liberaal was. "Het gaat hier dus wel over de eerste democratisch verkozen premier van de Republiek Congo. Ik denk dat een straatnaam eigenlijk peanuts is in verhouding tot het leed dat de Congolese bevolking is aangedaan tijdens de kolonisatie, tijdens het regime van Mobutu en de dagelijkse strijd van de Congolezen tegen armoede, honger, geweld en verkrachting."

  • Tom Vandenabeele

    Burgemeester: "Geen voorstel gekregen tot nu toe"

    Burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A): "Er is een commissie die zich daarmee bezig houdt. Ook geografische gegevens spelen een rol, een vogelnaam voor een straat bij de Vogelwijk, bijvoorbeeld. Ik heb geen enkel aanvaardbaar en gedragen voorstel gekregen tot nu toe."

  • Gillian Lowyck

    Collins Nweke vraagt een Lumumbastraat in Oostende

    Collins Nweke (Groen) interpelleert over eerherstel voor Congo in Oostende ter gelegenheid van de 55-jarige onafhankelijkheid van het land. "Oostende is een wereldstad waar er geen plaats is voor een onzinnig argument dat onze straten en pleinen alleen de naam van verdienstelijke Oostendenaars moeten krijgen. Patrice Lumumba wordt erkend door heel wat landen door een belangrijke laan in hun steden naar hem te noemen. Gezien de unieke historische band tussen Oostende en Congo, is onze stad dan geen uitgelezen plaats voor een Patrice Lumumbastraat?"

  • Tom Vandenabeele

    Werner Verbiest: "Tijdens spitsuren veel oneigenlijk gebruik van de busbanen in de Torhoutsesteenweg"

    Werner Verbiest (N-VA): "Het verkeer uit Middelkerke is een derde van het verkeer in de Torhoutsesteenweg. Er zijn maar aan één zijde winkels. In scenario B zegt je dat het verkeer vanuit Gistel vanaf de rotonde naar de Rolbaanstraat wordt gekanaliseerd. Dat is niet juist. Op dit ogenblik is er geen probleem met het verkeer dat de Torhoutsesteenweg dwarst. Wel een probleem is het oneigenlijk gebruik van de busbaan tijdens het spitsuur."

  • Gillian Lowyck

    "Stad heeft geen beslissingsrecht over Torhoutsesteenweg"

    Burgemeester Jean Vandecasteele: "Dit is zeer technische materie en gaat niet over een politieke keuze. Onze beslissing is een advies. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat de Torhoutsesteenweg een gewestweg is. Daar heeft de stad geen beslissingsrecht over."

    "We moeten ook zorgen dat voetgangers en fiester voldoende oversteekcapaciteit hebben. De veiligheid houdt mij het meest wakker. Door kruisende beweging wordt dit het meest bedreigd. Een voorbeeld is Middelkerke. Daar gaat het verkeer vlot."

  • Tom Vandenabeele

    Rotondes en gesloten middenberm op Torhoutsesteenweg

    Werner Verbiest (N-VA): "De huidige verkeersafwikkeling in de Torhoutsesteenweg is een groot probleem. Door de bijkomende KMO-zone zal dat nog verergeren. Een eerste scenario voorziet een doorsteek ter hoogte van Groeneveld voor het verkeer vanuit Oostende."

    "Het tweede voorstel voorziet ter hoogte van Groeneveld een rotonde waarmee alle verkeer de KMO-zone kan bereiken. In dit scenario is er ook een rotonde voorzien aan de Oostendse hallen en is er een middenberm voorzien."

    "Het schepencollege heeft gekozen voor het tweede scenario. Wat waren de beweegredenen daarvoor? Het verkeer zal er niet vlotter door verlopen. De verkeersintensiteit zal verhogen. De middenberm verhoogt de af te leggen afstand voor de wagens en de drukte. Door het verkeer van de KMO-zone in beide richtingen toe te laten en het verkeer vanuit Gistel de rotonde te gebruiken verhoogt de belasting."

  • Tom Vandenabeele

    Hilde Veulemans: "Probleem is intussen opgelost"

    Hilde Veulemans (CD&V): "Er is inderdaad enige onduidelijkheid. Ter hoogte van de Spuikom is er een probleem ontstaan omdat er niet gefietst mocht worden. Het bord was door de dienst cultuur over het hoofd gezien. Intussen laat men de fietsers een andere weg volgen. Er is geen enkele verbalisatie gebeurd. Er was ook een probleem ter hoogte van de Stapelhuisstraat. De politie heeft bevestigd dat het om een recente wijziging gaat. Ook daar wordt het probleem verholpen."

  • Tom Vandenabeele

    "Verboden te fietsen op Fietsroute 14-18"

    Katty Tournoij (VB): "Met de fietskaart wilden mensen de route verkennen. Ze volgden de fietsroutemarkering op de grond. Een politieagent zei dat ze daar niet mochten fietsen, het was een wandelpad. Ze kregen een verwittiging maar mochten niet meer verder fietsen. Is men op de hoogte van deze verwarrende situatie?"

  • Gillian Lowyck

    "Hou de stad veilig"

    De Vyt: "Ik ben akkoord dat alles gedelegeerd wordt door de zone. Maar het gaat hier over de stad. Laat niet over u heen lopen."

    "De barema's, organisatie en methodiek zijn bepaald op parlementair niveau", reageert Vandecasteele.

    "Ik vraag alleen dat je je stad veilig houdt en dat kan je wel in de zone", zegt De Vyt.

  • Tom Vandenabeele

    Burgemeester Vandecasteele: "Alles is afgesproken in Brussel"

    Burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A): "De brandweer bij de stad bestaat niet meer. De hervormingen zijn nog bezig. Als stad zeggingskracht hebben in de zone is niet gemakkelijk. Alle barema's zijn afgesproken in Brussel en moeten uitgevoerd worden."

    "Het tarief van de ambulances wordt ook niet meer door de stad vastgesteld. Ik zou die factuur van 200 euro voor 200 meter vervoer eens willen zien. Het tarief geldt in het hele land."

    "De hulpdiensten komen van links en rechts maar dat heeft te maken met het feit dat de dichtst gelegen hulpdienst die die specifieke hulp kan leveren, ter plaatse komt."

  • Gillian Lowyck

    Problemen bij de zonevorming van de brandweer?

    Patrick De Vyt (Vlaams Belang): "Na zes maand zonevorming bij de brandweer loopt alles in het honderd. Bij dringend ziekenvervoer moeten mensen na 200 meter meer dan 200 euro betalen. De reden is te wijten aan het tekort aan personeel of ziekenwagens bij de Oostendse brandweer. Er komt dan een ziekenwagen uit Gistel of Nieuwpoort. Dit met bijkomende wachttijden van 12 tot 20 minuten."

    "Brandweermannen mogen na hun dienst van 12 uren niet meer opgeroepen worden. Daarnaast zijn de ziekenwagens niet meer vervangen. De duikers van de beroepskorpsen krijgen ook geen vergoeding meer. Zo zijn er nog meer aanpassingen gekomen tot ergernis van de beroepsbrandweer."

    "Wanneer komen er nieuwe beroepskrachten bij? Wanneer zetten jullie opnieuw brandweerkrachten oproepbaar in?"

  • Tom Vandenabeele

    Tom Germonpré: "Veel mensen die EHBO kennen"

    Schepen Tom Germonpré: "Opleiding is ook een voorwaarde. Ik ben onder de indruk van het aantal opgeleide mensen. We hebben een professioneel brandweerkorps. Alle brandweermannen kunnen ermee werken en hebben een EHBO-opleiding gekregen. In de ambulances is er een professioneel toestel. Die hebben een aantal keren overgenomen van de andere AED's."

    "De waarde van zo'n label is relatief maar we zijn het genegen."

  • Tom Vandenabeele

    13 AED's in Oostende

    Schepen Tom Germonpré: "Rond sensibilisering hebben wij natuurlijk geen moeite. Dat is een van de voorwaarden van het Rode Kruis. Op het grondgebied van Oostende zijn er 13 van die toestellen. Ook in de Kursaal waar heel wat mensen komen, het zwembad, de luchthaven... is er een toestel aanwezig. Er is budget voor 1 extra toestel. We onderzoeken om dit 24 uur op 24 toegankelijk te maken. We moeten zoeken naar een goede locatie."

  • Tom Vandenabeele

    "Defibrilatoren te weinig toegankelijk"

    Volgens Wouter De Vriendt zijn de defibrilatoren te weinig publiek toegankelijk. De meest druk bevolkte plaatsen in Oostende moeten meer AED's krijgen. Daarna moet er worden uitgebreid naar andere plaatsen. Het Rode Kruis biedt begeleiding aan."

  • Tom Vandenabeele

    Hartveilige stad

    Wouter De Vriendt (Groen) wil van Oostende een hartveilige stad maken in samenwerking met het Rode Kruis. "Volgens het Rode Kruis is Oostende nog altijd geen hartveilige stad. Er is een gefaseerd plan van aanpak nodig. Er moeten meer publieke AED's komen. Er is veel meer sensibilisering bij de mensen nodig. Dat defibrilatoren te weinig gebruikt worden, heeft daarmee te maken. Er zijn opleidingen nodig."

Verder lezen?

Abonneer u nu op KW. Het biedt tal van voordelen:
  • Digitale toegang tot KW van deze week
  • Onbeperkt toegang tot alle artikelen van KW
  • Toegang tot het KW archief

Kies hier uw abonnement op maat:

Proef

E-krant + KW.be
1 maand GRATIS

Activeer nu »

Comfort Abonnement

Krant + E-krant + KW.be

Abonneer nu »

Digitaal Abonnement

E-krant + KW.be

Abonneer nu »

Gelieve een geldig e-mailadres mee te geven
Er is een fout opgetreden