Live Herbeleef de gemeenteraad in Brugge: laatste jaarrekening voor Boudewijn Laloo

24/04/18 om 17:16 - Bijgewerkt om 23:02

Dinsdagavond komt de gemeenteraad van Brugge opnieuw samen.

Herbeleef de gemeenteraad in Brugge: laatste jaarrekening voor Boudewijn Laloo

© BP

  • Stefan Vankerkhoven

    Taxi cheques voor Noord-Brugge

    Volgens Mathys Goderis (SP.a) is er te weinig openbaar vervoer naar Noord-Brugge. Op vraag van de socialistische jongeren werd twee jaar geleden taxi cheques uitgeschreven via een smartphone applicatie.

    Hilde Decleer (CD&V) stelt dat de stad korting gaf met oudejaar : "Maar slechts dei taxibedrijven sloten zich aan, want ze moesten 15% afstan aan initiatiefnemeers pick me up. Ze zijn naar Nederland uitgeweken. Maar De Lijn werkt nu en nieuw alternatief uit."

    Zo eindigt de gemeenteraad.

  • Stefan Vankerkhoven

    Slecht onderhouden godshuizen

    Arnold Bruynooghe (VB) heeft vragen over het onderhoud in de godshuisjes : "Een bewoner moest opgenomen worden met een schimmelinfectie. In een ander godshuis is er geen officiële bewoning meer, je treft er wel nog plastieken bekertjes aan en een opklapbed."

    Dirk De fauw (CD&V) geeft toe dat er een aantal godshuizen met ernstige gebreken zijn : "Sommigen zijn gerenoveerd, anderen zijn geklasseerd wat vlugge renovatie uitsluit. Er zijn enkele dossiers hangende."

  • Stefan Vankerkhoven

    Strenger beleid voor illegalen

    Yves Buysse (VB) pleit voor een strengere aanpak van de illegalen in Zeebrugge. Hij vraagt zich af hoeveel inbreuken die al geplegd hebben. "Brugge moet de federale overheid te hulp vragen om een verdere escalatie te vorokopen, nu het toeristisch seizoen voor de deur staat. De werklast voor de lokale politie begint zwaar door te wegen. Het parker pleit voro een centraal afhandelignspunt. Steunt de Stad dit voorstel ?"

    Ook Jean-Marie De Plancke (Open VLD) wijst op de toename van de problemen door illegalen in Zeebrugge : "De hogere overheid moet meer inspanningen leveren. In Calais staan er veel meer hekkens ter beveiliging..."

    Volgens Renaat Landuyt (SP.a) zijn sedert het begin van het jaar 998 vaststellikngen gedaan door de politie na inklimming in de haven of andere inbreuken. 48 personen werden opgesloten wegens inbreuken op de openbare orde of het illegaal op ons grodngebied verblijven. "Wij continueren op gemeentelijk niveau de inspanningen. Wij zijn niet tegen een centraal afhandelingspunbt, alle hulp voor onze diensten zijn welkom."

  • Stefan Vankerkhoven

    Kader voor co-housing nodig

    Marleen Ryelandt (Groen) vraagt zich af wanneer het beleidsplan 'ruimte' landt ? Dat moest al in februari gebeurd zijn ! Het toekomstig woonbeleid inzake 'samen huizen' moet een juridisch kader krijgen, zodat co-housing meer aan bod kan komen. "Er zijn 35% alleenstaanden in Brugge, hun vereenzaming neemt toe", aldus Ryelandt.

  • Stefan Vankerkhoven

    Alle plastiek in de blauwe zak

    Vanaf volgend jaar mogen alle plastic verpakkingen in de blauwe zak. Dit betekent een vereenvoudiging van het sorteren. zal Brugge meteen op die kar springen, vraagt Noelia Sanchez (N-VA).

    Schepen voor Openbar Domein Philip Pierins (SP.a) is Brugge op dat vlak op de goede weg....

    Volgesn Charlotte Storme (Groen) is Brugge nog geen 'groene' stad : "Dat blijkt uit de stadsmonitor."

  • Stefan Vankerkhoven

    Nederlandse chaufferus respecteren verbod niet

    Jasper Pillen (Open VLD) stelt vast dat het verbod op zwaar vervoer door de dorpskernen van Koolkerke en Dudzele na twee maanden nog altijd niet gerespecteerd wordt door vele buitenlandse chauffeurs - vooral Nederlanders vroeg in de ochtend !"

    Hij vraagt metingen zodat de politie gericht kan controleren. Geert Van Tieghem (N-Va) wil dat de poltiei reprerssief optreedt.

    Volgens Renaat Landuyt (SP.a) zijn er al controles uitgevoerd. 57 inbreuken in de Stationsweg in Dudzele en 11 in het dorp. In de Stationsweg in Lissewege was er op zeven uren tijd geen enkele inbreuk...

  • Stefan Vankerkhoven

    Geen gratis parkeren op zondag

    Gratis parkeren op zondag voor bezoekers. Dat vraagt bezige bij Mercedes Van volem (Open VLD). Het bestaat blijkbaar al in Gent. Daarnaast suggereert zij een eerste gratis uur parkeren ondergronds om te kunnen shoppen. "En hoe ver staat het met de 114 plaatsen in de shop & go zones ?"

    Geert Van Tieghem (N-VA) sluit zich hierbij aan : "Kortparkeren in winkelstraten is een absolute must. Waarom geen gratis uur over de middag voor lunchpauze. Het huidig parkerbeleid is een pestbeleid."

    Renaat Landuyt (SP.a) vidnt dat er moet gerelativeerd worden : "Vergelijk de maatregelen die steden als Mechelen en Antwerpen nemen. Brugge krijgt 6 miljoen bezoekers per jaar, velen komen per auto. Stel je voor dat wij op zondag het parkeren gratis organiseren, dan zal de Bruggeling niet meer kunnen bougeren."

    "De uitbreiding van de parking 't Zand zal niet op de kap van de Bruggeling zijn, de gebruiker zal betalen ! Niet de Brugse belastingsbetaler ! Het huidig parkeerplan moet nog verfijnd worden, in het voordeel van de Bruggeling. Wat shop&go betreft, zijn 44 plaatsen in de rand in gebruik, in de binnenstad gebeurt dit binnenkort."

  • Stefan Vankerkhoven

    De Lijn moet meedenken

    Mercedes Van Volcem (Open VLD) en Marleen Ryelandt (Groen) nemen het op voor de bewoners van de Sint-jorisstraat, die te lijden hebben onder de hinder van veel zwaar vervoer onder andere van bussen. "Het wegdek is zeer slecht. Hoe zal u dit probleem oplossen en een tweede deel in macadam gieten. Kunnen er minder en lichtere bussen door die straat rijden ?", aldus Van Volcem.

    Ryelandt vindt het vreemd dat de pendelbusjes wel dooro de Geldmuntstraat zullen mogen, tussen de wandelaars.

    Bussen in de Sint-Jorisstraat verminderen van 423 naar 361 per dag is onvoldoende, stelt Geert Van Tieghem (N-VA)

    Renaat Landuyt (SP.A) repliceert : "Heel de gemeenteraad zit op dezelfde golflengte. We moeten allemaal de Lijn overtuigen. Als dat niet lukt, kunnen we de Sint-Jorisstraat niet herstellen. er is geen andere weg voor De Lijn. Alle bussen opnieuw door de Geldmuntstraat is geen optie, want dan moet ook die opnieuw hersteld worden. De Lijn moet meedenken hoe er een goed openbaar vervoer kan zijn zonder de stad te vernielen of de bewoners te straffen. De mensen in de Sint-jorisstraat hebben recht op een leefbaar leven, maar de verantwoordelijkheid ligt bij De Lijn. De oplossing ligt in het inzetten van belbussen in het historisch Brugs stadscentrum. We hebben al aangeboden om belbushes aan te kopen voor De Lijn, zonder resultat. We moeten de sint-Jorisstraat herstellen, ook inzake rioleringen : dus sluit je die ader af voor De Lijn. De Vlaamse Vervoersmaatschappij bepaalt de leefbaarheid in vele steden, maar wordt niet aangesproken. Zij moet zich niet verantwoorden in tegenstelling tot de democratisch verkozen gmeenteraadsleden. Dat is de Vlaamse schande."

  • Stefan Vankerkhoven

    Uitbreiding parking

    Mercedes Van Volcem (Open VLD) vraagt zich af hoeveel de Stad zal investeren in de uitbreiding van de ondergrondse parking 't Zand in het Koning Albertpark : "Is er ook mogelijkheid om de tunnel te verlengen en zo een groter park te realiseren."

    Volgens burgemeester Renaat Landuyt (SP.a) blijkt uit studies dat er weinig hinder zal zijn bij die werken, omdat er enkel wandelverkeer is en er geen autoverkeer kan gestoord worden. De oude bomen zullen beschermd worden. Er zal drie verdiepingen diep gebouwd worden. De precieze kostprijs is nog niet geweten, ook niet wie wat betaalt. De grootste investering zal door Interparking gebeuren. Een eerste inschatting heeft het over 20 miljoen euro."

  • Stefan Vankerkhoven

    Veel technische defecten in Interbad

    Het interbad mocht vorig jaar 613 bezoekers per dag ontvangen, tijdens een bewogen jaar, zegt Sandra Wintein (SP.A). Er waren veel sluitingsdagen wegens technsiche defecten, het onderhoudscontract werd verbroken. Brugge moest vorig jaar 650.236 euro bijpassen.

    Charlotte Storme (Groen) vraagt zich af hoe het verder moet met het Interbad : "Hoe zit het met de nieuwe structuur ?"

    Volgens Sandra Wintein zijn de onderhandelignen met TMVW voor de overname lopende.

  • Stefan Vankerkhoven

    Schepen van desinformatie

    Boudewijn Laloo (CD&V), na de kritiek op zijn stadsrekening : "Geert Van Tieghem mag van mij schepen worden : schepen van desinformatie. Ik zou hem alleszins niet als boekhouder willen."

    Waarop Geert Van Tieghem (N-VA) stelt : "U schuift de zwarte piet naar de volgende legislatuur. U geeft alleen een goed nieuws show, de toekomst van Brugge zal u worst wezen. Uw reactie is beneden alle peil. Ik neem deze aanval niet, ik ben trouwens geen boekhouder."

    Mercedes Van Volcem (Open VLD) : "Beweren dat ik geen begroting kan lezen, is schandalig. Ik heb als advocate al twintig faillissementen begeleid. U kunt niet verdragen dat wij terechte kritiek hebben op uw cijfers."

    Zo eindigt de bespreking van Boudewijn Laloo's laatste stadsrekening nogal hard en pijnlijk. Want en uur later zegt Mercedes Van Volcem in een persmededelign droogjesweg : "Hoog tijd dat Laloo stopt !"

  • Stefan Vankerkhoven

    Investeren in mensen

    Sammy Roelant (Onafhankelijke) vindt dat de volgende legislatuur meer moet investeren in mensen in plaats van in infrastructuur : "Brugfiguren aanstellen. Een stad is er voor de burger."

    Hij geeft een suggestie mee : "We hebben in Brugge geen overschot aan ruimte, die moet gedeeld worden. Gent gaf zijn oude bib aan de burgers. Probeer ook in Brugge leegstaande ruimtes te activeren en zet hiervoor de burgers in."

    Boudewijn Laloo : "Wij hebben al mensen aangeworven, maar vervangen wie met pensioen niet meer automatisch. We proberen het efficiënter te doen."

  • Stefan Vankerkhoven

    "Dit bestuur is niet geïnteresseerd in Zeebrugge"

    Ook Arnold Bruynooghe (VB) stelt een toename van de parkeerinkomsten vast : "Een half miljoen euro per maand, dat is evenveel als het aantal toeristen dat Brugge bezoekt."

    "Brugge wil investeren in de uitbouw van Zeebrugge : dat werd in 2013 al aangekondigd. Pas door de herziening van het meerjarenplan wordt nu enkel 25.000 euro voorzien voor een studieplan ! Kan het nog duidelijker : dit bestuur is niet geïnteresseerd in Zeebrugge."

  • Stefan Vankerkhoven

    Loftrompet

    Het is wachten op nieuw politiek spervuur in de gemeenteraad. Mathijs Goderis (SP.a) en Pieter Marechal (CD&V) zingen de loftrompet van het stadsbestuur. Eerstgenoemde promoot de boekjes van Renaat Landuyt, laatstgenoemde vraagt om applaus voor 18 jaar financieel beleid door Boudewijn Laloo.

  • Stefan Vankerkhoven

    Rekeningen worden doorgeschoven

    Volgens Mercedes Van Volcem (Open VLD) heeft het stadsbestuur drie jaar lang op halve krac ht gedraaid en probeert het college nu een aantal maatregelen te nemen om zogezegd een mooie balans voor te schotelen : "U schuift de rekening door naar 2019 en 2020. Het is tijd dat dit ophoudt."

    "Er zijn al drie fondsen voor de musea, u voegt er nog een bij voor een nieuwe expohal. Wat zal er nog overblijven in 2020 in uw spaarpotje ? Hoe zult u de gronden langs de blankenbergse Steenweg onteigenen voor een nieuw stadion ? Of de renovaite van Jan Breydel financieren ? Schepen Laloo stelt de stadsfinanciën te rooskleurig voor en zadelt het toekomstig college op met financiële problemen."

  • Stefan Vankerkhoven

    Goed nieuws show

    Marleen Ryelandt (Groen) noemt de stadsrekening een goed nieuws show aan de vooravond van de gemeenteradsverkizingen : "Wat mij opvalt is dat een aantal werken naar volgend jaar, naar een volgende legislatuur, doorgeschoven worden."

    "Ik betreur dat de binennstad nog steeds niet verkeersluwer geworden is. Het binnenrijden in de stad moet ontmoedigd worden. Het is jammer dat de shuttlebushes diesels zullen zijn. Voor de realisatie van het klimaatplan is nog altijd geen extra geld voorzien. Het is nonsens dat de beurshal volledig zal kunnen gerealiseerd worden door de toeristentaks."

  • Stefan Vankerkhoven

    Teveel inkomsten uit parkeergelden

    Geert Van Tieghem (N-VA) hekelde het feit dat de inkomsten aan parkeergelden enorm stijgen in Brugge : "Dat leverde de Stad 5,2 miljoen euro op, waaronder 2 miljoen euro aan parkeerboetes. Maar zo vermijden de mensen de binnenstad, wat de Brugse economie niet ten goede komt."

    "Qau uitgaven zijn de personeelskosten zeer groot. Ze moeten onder controle blijven. dat gebeurt, met dank aan de taxshift ! Die zorgt voor 2 miljoen euiro besparing. Ook de pensioenuitgaven zijn gedaald dank zij maatregelen van de federale regering. Brugge profiteert hiervan."

    "Het hoge absenteïsme bij het stadspersoneel baart ons grote zorgen : meer dan 10% ! Bij het OCMW is dat nog meer, nl. 23% Zo heb je geen efficiënte dienstverlening. In veertein maanden tijd heeft het stadsbestuur slechts één maatregel genomen om dat absenteïsme te bestrijden."

    Volgens Geert Van Tieghem heeft het huidig stadsbestuur het spaarpotje van voorganger Patrick Moenaert gehalveerd : "En dan ligt er nog niks opzij voor het nieuwe Clubstadion en de renovatie van het Jan Breydelstadion."

  • Stefan Vankerkhoven

    Slimme camera

    Burgemeester Renaat Landuyt vraagt en krijgt de toestemming van de gemeenteraad om een slimme bewakinfgscamera te plaatsen aan de verkeerswisselaar van de autoweg E403-A17 : een type ANPR dat nummerplaten kan herkennen en zo rondtrekende daderbendes kan mee helpen klissen.

  • Stefan Vankerkhoven

    Stop de illegalen

    Het Vlaams Belang hield voor de gemeenteraad een actie tegen de illegale vluchtelingen in Zeebrugge. Ze wijzen erop dat die al havenarbeiders bekogeld hebben met stenen en dat de criminaliteit toeneemt : pogingen tot inbraak in huizen, kraken van leegstaande ruimts, diefstallen in winkels.

    Ze eisen dat burgemeester Renaat Landuyt (SP.a) passende maatregelen neemt en willen een gesloten centrum voor illegalen in de kuststreek.

    VB wil gesloten opvanghuis voor illegalen

    VB wil gesloten opvanghuis voor illegalen © SVK

  • Stefan Vankerkhoven

    Brugge is financieel gezond

    "Andermaal behoort Brugge tot de financieel gezondste steden van het land", zegt Boudewijn Laloo. Hij stelde zijn laatste jaarrekenign voor aan de gemeentenraad.

    Brugge voldoet immers met brio aan twee decretale verplichtingen : het resultaat op kasbasis (het geld dat Brugge in kas vrij ter beschikking heeft) én de autofinancieringsmarge (hoeveel de Stad in staat is bijkomend te investeren zonder extra te moeten lenen) moeten positief zijn. De financiënschepen slaagde erin het boekjaar 2017 af te sluiten met een kasoverschot van 22,5 miljoen euro en een autofinancieringsmarge van 17,3 miljoen euro.

    Als je er het stedelijk spaarpotje van 75,5 miljoen euro aan reeds bestemde gelden bij rekent, mogen we zeggen dat Boudewijn Laloo Brugge opzadelt met een potje van maar liefst 100 miljoen euro. 43,3 miljoen euro is bestemd voor het Toekomstfonds, dat Brugge een buffer biedt voor nieuwe uitdagingen. Daarnaast wordt 8 miljoen euro binnenkort besteed aan de aankoop van de kazerne Knaepen in Zeebrugge, 6,5 miljoen euro als eerste schijf voor de realisatie van een nieuw beurs- en congresgebouw en 4,6 miljoen euro voor het museaal investeringsfonds.

    Boudewijn Laloo gaat er prat op dat hij de stadsschuld kon terugdringen tot 82 miljoen euro. "In het jaar 2000 bedroeg die nog 145 miljoen euro ! Dat is een daling met 44%", glundert de financiënschepen. Desondanks investeerde Brugge het voorbije jaar voor 39 miljoen euro in onder andere de aankoop van de KTA-site voor een nieuwe museumhal (5 miljoen euro), de aankoop van een loods voor de opslag van erfgoedcollecties (2,6 miljoen euro), de afwerking van de heraanleg van 't Zand (8 miljoen euro in 2017 op een totaal budget van 13 miljoen euro), de aanleg van fietserstunnels aan het station, premies voor het verbeteren van woningen en restauraties (2,4 miljoen euro), de restauratie van Gruuthuse en de vernieuwing van vier speelpleinen.

    Wat de ontvangsten betreft, haalt de financiënschepen opgelucht adem : het zwaard van Damocles dat boven de inkomsten uit het Gemeentekrediet hing, is weg. Brugge blijft jaarlijks 74 miljoen euro subsidie genieten, terwijl jarenlang gevreesd werd dat Leuven met een deel van die koek zou gaan lopen.

    De belastingen brachten de Stad in 2017 maar liefst 97 miljoen euro aan ontvangsten. "Ik wil wel onderstrpeen dat de onroerende voorheffing en het stadsaandeel op de personenbelasting tijdens de hele legislatuur niet verhoogd werden", zegt Boudewijn Laloo. Hij zocht heel wat inkomsten bij niet-Bruggelingen : de toeristentaks (3,5 miljoen euro), inkomgelden uit de stedelijke musea (4,3 miljoen euro), boottochtjes op de reien (2,3 miljoen euro) en tweede verblijven (1,3 miljoen euro). "Op die manier kunnen we onze nieuwe beurshal en expohal financieren, we moeten geen geld halen bij de Bruggelingen. Dat is onze nieuwe manier van werken", aldus de financiënschepen.

    Brugge draagt 27,8 miljoen euro bij voor de politie en 30,9 miljoen euro voor het OCMW. De lonen van de 1.569 stadsambtenaren kosten Brugge in 2017 maar liefst 80 miljoen euro. En voor de straatverlichting werd 1,9 miljoen euro betaald aan elektriciteitsfacturen. "Dank zij het resultaat van de rekening 2017 kunnen wij onze leninglast met 10 miljoen euro verminderen", aldus Boudewijn Laloo.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!