Geen geld voor ‘trage’ herinrichting van Meenseweg in Ieper

Jos Remaut

Sinds kort mag je er maar 50 per uur meer rijden, maar de inrichting van de weg nodigt uit tot een veel hogere snelheid. Ingrepen dringen zich op, maar voor een herinrichting zijn er tijdens deze bestuursperiode geen budgetten voorzien, zegt schepen Dominique Dehaene.

De zaak werd op de Ieperse gemeenteraad aangekaart door Ives Goudeseune (SP.A). “De toegelaten snelheid op het stuk tussen de Picanollaan en de rotonde op de grens met Zillebeke werd recent teruggebracht van 70 naar 50 kilometer per uur. Maar de breedte van de rijweg stuurt gewoon aan op sneller rijden. Ik ben dan ook tevreden dat ik onlangs in de krant mocht lezen dat er structurele aanpassingen zullen worden uitgevoerd. Al ben ik wel nieuwsgierig welke aanpassingen dat zullen zijn. Je kan er bijvoorbeeld ook een laan van maken met een groenstrook in het midden van de weg. Maar vooral de timing maakt me curieus. Graag vernam ik welke aanpassingen er op korte termijn zullen worden uitgevoerd om de automobilisten aan te zetten tot een lagere snelheid, of er ondertussen meer ruimte kan worden gegeven aan de zwakke weggebruiker, en of het niet aangeraden is een proefopstelling uit te proberen.”

Ook Patrick Benoot (Open Ieper) had hier vragen bij. Hij wijst ook op de vele klachten van de bewoners over de overdreven snelheid in de Meenseweg. “Er moeten heel dringend structurele maatregelen worden genomen.”

“Geen enkel excuus om sneller te rijden”

Schepen Dominique Dehaene (CD&V) : “90 % van de klachten heeft te maken met het gedrag van individuele weggebruikers. Als er een bord staat 50 per uur, dan is er geen enkel excuus om daar sneller te rijden. Er zijn echter al een aantal maatregelen genomen : er kwamen drie verlichte zebrapaden, ook aan de Sint-Jozefsschool zullen we dat doen. We wachten op de werken van de watermaatschappij om in het eerste deel van de Meenseweg de fietssuggestiestroken door te trekken tot aan de school. In de middenstrook van het deel tussen de Picanollaan en de rotonde kunnen we in proefopstelling allerhande obstakels plaatsen. Een grondige heraanleg van de Meenseweg zal een enorme kostprijs vergen, en dit stuk Meenseweg is ondertussen een stadsweg. Dit staat niet gepland voor deze bestuursperiode.”

“Dat komt ervan als je een weg van Vlaanderen overneemt zonder hem eerst helemaal in orde te laten zetten”, merkte Ives Goudeseune op. “Maar laat ons dan toch een aantal voorlopige maatregelen nemen, vooral om de fietsers te beschermen.” “En het is toch echt wel een utopie van te verwachten dat iedereen zich daar zomaar aan die vijftig zal houden”, rondde Patrick Benoot af.

Zie ook onze live-verslaggeving op deze nieuwssite.

Meer gemeenteraadsnieuws in Krant van West-Vlaanderen, Het Wekelijks Nieuws editie West, van vrijdag 15 april 2016.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier