GAS-boetes leveren Oostende bijna 1,5 miljoen euro op

Redactie KW

Oostende sluit de jaarrekening 2015 af met een positief saldo van ruim 6,4 miljoen euro, wat het gecumuleerd overschot voor de stad op bijna 15 miljoen euro brengt.

De afbouw van de schuldenberg – een van de prioriteiten van het stadsbestuur – loopt bovendien voor op schema, zo stelt een tevreden schepen Martine Lesaffre (Open VLD). “Wij hebben destijds bewust gekozen om met een drastische schuldafbouw – iets waar trouwens niet veel steden en gemeenten voor gekozen hebben – de netto schuld in 2018 terug te brengen tot minder dan 100 miljoen euro, maar we zijn daar met 99,7 miljoen euro nu al in geslaagd.”

Een opvallende stijger in 2015 is de opbrengst van de GAS-boetes, met bijna anderhalf miljoen euro een verdubbeling tegenover 2014. “De oorzaak daarvan is dat onder meer boetes voor foutparkeren niet meer naar de federale overheid gaan, maar rechtstreeks naar de stadskas“, legt burgemeester Johan Vande Lanotte (SP.A) uit, die ook meegaf dat het stadsbestuur verder werkt aan een groot verkeersplan en dat daarover onder meer gepraat wordt met parkeerbedrijf Indigo, het vroegere Vinci Park. “Er is, ondanks de destijds afgesloten contracten, toch nog marge voor onderhandelingen”, stelt de burgemeester.

“Schulden stijgen en investeringen dalen”

“Het is echt niet ernstig van deze bestuursmeerderheid om hoeraberichten over de jaarrekening 2015 de wereld in te sturen”, reageert oppositielid Björn Anseeuw (N-VA). ” Het enige wat deze jaarrekening aantoont is dat het geld op is, de schulden stijgen en de investeringen op een triest dieptepunt zijn gevallen. Er is een tekort van 3,8 miljoen euro dat men vooral opsmukt door de spaarpot van IVOO te plunderen en aandelen te verkopen. Een spaarpot kun je maar één keer plunderen natuurlijk. Ik hou dus m’n hart vast voor 2016. De schulden zijn gestegen met 4,6 miljoen euro. Er is helemaal géén schuldafbouw, wel de Hollandse rekenkunde waarmee dit stadsbestuur zichzelf en de Oostendenaars iets wijs maakt.”

(DVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier